چه بر سر جوانترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا آمد


چه بر سر جوانترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا آمد

تهران- ایرنا- نشریه «فور فور تو» در گزارشی به 20 تن از جوانترین بازیکنانی اشاره کرد که از سال 1992به بعد در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده و نخستین گل خود را در این رقابت ها به ثمر رساندند؛ برخی از آنها اوج گرفته و برخی دیگر در دریای عمیق فوتبال غرق شدند.

به گزارش ایرنا، نشریه انگلیسی «فور فور تو» روز چهارشنبه نوشت: در دنیای فوتبال ستاره ها متولد می شود، اما ترقی آنها به شرایط گوناگونی بستگی دارد؛ در فهرست زیر به جوانترین بازیکنانی اشاره شده است که بعضا رویای فوتبالی شان به بهترین شکل ممکن تحقق یافته و برخی دیگر در ابتدای راه از نفس افتادند؛ استعدادهایی که برخی به اوج رسیده و برخی دیگر هیچ نام و نشانی از خود بر جای نگذاشته اند.
این فهرست اگرچه به جوانترین بازیکنان گلزن در لیگ قهرمانان اروپا تعلق دارد اما ترتیب آن از مسن به جوان چیده شده است.

20 – لیونل مسی 18 سال و 132 روز
بارسلونا – پاناتیانکوس 2005 -2006
حق با شماست، عادت لیونل مسی بودن در صدر فهرست برترین گلزنان است اما متاسفانه «کَنه دوست داشتنی» نخستین گل خود را در لیگ قهرمانان اروپا زمانی که 18 سال و 132 روز سن داشت در بازی مقابل پاناتینایکوس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به ثمر رساند. این بدان معنا است که او رتبه بیستم این فهرست را از آن خود کرده است.
با این وجود، این حقیقت که او به همراه بارسلونا چهار بار عنوان قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کرد و 104 گل دیگر هم به اولین گل خود افزوده و بدون شک یکی از بزرگ ترین بازیکنانی است که تاکنون ظهور کرده، برای او به معنای عبور کردن از گذشته ها است.

19 – رائول گونزالس 18 سال و 113 روز
رئال مادرید – فرنکواروس 1995- 1996
رائول در سال 1995 نخستین گل از 71 گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را با یک ضربه سر از فاصله ای نزدیک در بازی مقابل نماینده مجارستان یعنی فرنکواروس که به هیچ عنوان خودشان را برای مهار نوجوان لاغر و نحیف اسپانیایی به زحمت ننداختند، به ثمر رساند.
رائول طعم نخستین گلش را یک دقیقه بعد شیرین تر کرد و دومین گل بازی را به ثمر رساند تا قفل دروازه حریف مفلوک مجاری، چهار بار دیگر توسط کهکشانی ها باز شود و بازی با نتیجه شش بر یک به سود آنها به پایان برسد. نکته دیگر در مورد این بازی این است که رائول جوان سهم خود را از چهار گل باقی مانده هم برداشت تا هت تریک به خامه روی کیک او تبدیل شود.
سانتیاگو برنابئو حالا یک قهرمان تازه داشت؛ با وجود اینکه او فصل بعد این رقابت ها را به دلیل اینکه تیمش در کمال تعجب لالیگا را در رده ششم به پایان رسانده بود، از دست داد اما موفق شد سه بار جام قهرمانی را بالای سر برده و در 2 فینال هم گلزنی کند.
رائول تا به امروز جوانترین بازیکنی است که موفق شده در لیگ قهرمانان هت تریک کند.

17 – پاتریک کلایورت 18 سال و 89 روز
آژاکس – آ.ا.ک آتن 1994 – 1995
نخستین گل مهاجم هلندی آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا که گل پیروزی بخش در بازی مقابل آ.ا.ک آتن بود، به کلی با دومین گلش تحت الشعاع قرار گرفت؛ در واقع، کلایورت بعد از نخستین گلش در بازی مقابل میلانی که در آن زمان بزرگانی همچون پائولو مالدینی، فرانکو بارزی و الساندور کاستاکورتا را در خط دفاعی در اختیار داشت، توسط لوییس فن خال از روی نیمکت فرا خوانده شد و تک گل تعیین کننده آژاکس را به ثمر رساند.
این اتفاق موجب شد تا میلانی ها 2 سال بعد، این استعداد داغ فوتبالی را به خدمت بگیرند که البته کلایورت موفق نشد به خوبی با شرایط این تیم وفق پیدا کند و در نهایت به نیوکمپ نقل مکان کرد؛ جایی که 6 فصل موفق را در آنجا سپری کرد.
کلایورت جوان بعدها موفق شد تا برای تیم ملی کشورش 40 گل به ثمر رسانده و پیش از اینکه رکوردش در سال 2013 توسط «رابین فن پرسی» و «آرین روبن» شکسته شود، برترین گلزن تاریخ هلند لقب بگیرد.

16 – ماریو بالوتلی 18 سال و 85 روز
اینترمیلان – آنورتوسیس 2008 – 2009
از تمام بازی های فصلی که اینترمیلان سه گانه را فتح کرد و خوزه مورینیو از روی نیمکت بازی های راس ساعت 3 صبح تیمش را تماشا می کرد، بی شک تساوی 3 بر 3 مقابل آنورتوسیس در صدر بهترین و خاطره انگیزترین نتایج محسوب نمی شود اما این بازی که در مرحله گروهی برگزار شد نقطه پرتاب بالوتلی کهکشانی در اروپا بود.
مورینیو و سوپر ماریو هرگز زوج ایده آلی نبودند و در حالی که بالوتلی نشانه هایی از درخشش را پس از جدایی از اینتر در تیم منچسترسیتی که در آن زمان تحت هدایت سرمربی سابقش یعنی «روبرتو مانچینی» بود، به نمایش گذاشت اما ستاره های کهکشان وی رفته رفته رو به خاموشی گذاشت.
بالوتلی هم اکنون در نیس فرانسه خوب راه دروازه حریفان را پیدا می کند اما این مهاجم 28 ساله ظاهرا دیگر توانایی هایی را که جایزه پسر طلایی سال 2010 را برای او به ارمغان آورد، در چنته ندارد.

15 – نایجل دی یونگ 18 سال و 80 روز
آژاکس – آرسنال 2002-2003
تعجب کردید این طور نیست؟ دیدن نام «علف چین» در فهرست گلزنان جوان واقعا هم تعجب برانگیز است چرا که به یاد آوردن گلزنی های او حافظه ای با ظرفیتی بی نهایت می طلبد.
هافبک دفاعی تیم ملی هلند و باشگاه آژاکس نخستین گل خود را در لیگ قهرمانان پس از دریبل «اشلی کل» به زیبایی وارد دروازه توپچی ها کرد تا بازی با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

14 – روکه سانتا کروس 18 سال و 71 روز
بایرن مونیخ – پی اس وی آیندهوون 1999 – 2000
اعجوبه پاراگوئه ای پیش از پیوستن به بایرن مونیخ در سن 17 سالگی و قبل از اینکه پایش در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به گلزنی باز شود، در جام لیبرتادورس سابقه گلزنی داشت اما با موهای براق و نامی زیبنده یک مهاجم، (سانتاکروس) مهاجم نوک پاراگوئه ای ظاهرا برای افتخار آفرینی آفریده شده بود و موفق شد در نخستین فصل حضورش در لیگ قهرمانان اروپا گل بزند.

13 – آندری شوچنکو 18 سال و 69 روز
دینامو کی اف – بایرن مونیخ 1994 – 1995
بهتر است شخصیتی را که به عنوان ابزار خط هجومی به استمفورد بریج آمد و باعث رنجش «خوزه مورینیو» شد را فراموش کنیم اما شوچنکو در باقی دوران فوتبالی خود یک مهاجم تمام عیار بود.
برنده توپ طلای سال 2004، نخستین گل خود از 48 گلی را که در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند، تک گل تیمش در شکست 4 بر یک مقابل بایرن مونیخ بود.

12 – کیلین امباپه 18 سال و 64 روز
موناکو – منچسترسیتی 2016 – 2017
امباپه برای به ثمر رساندن نخستین گلش در لیگ قهرمانان اروپا از «نیکولاس اوتامندی» گریز پا سبقت گرفت!! و در شب سرشار از هیجان موناکو که البته با شکست 5 بر 3 تیم فرانسوی مقابل حریف انگلیسی اش پایان پذیرفت، به ثمر رساند؛ در بازی برگشت هم امباپه گلزنی کرد اما شاگردان «پپ گواردیولا» این بازی را هم با پیروزی 3 بر یک پشت سر گذشاته و به لطف گل زده در خانه حریف به دور بعد صعود کردند.

11 - الکس اوکسلاد چمبرلین 18 سال و 44 روز
آرسنال – المپیاکوس 2011 – 2012
آکس (در زبان انگلیسی به معنای گاو نر است) به عنوان جوانترین بازیکن انگلیسی گلزن در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا گوی سبقت را از هم تیمی اسبقش یعنی «تئو وولکات» ربود و تنها پس از گذشت 8 دقیقه از نخستین بازیش در این رقابت ها، تور دروازه حریف را به لرزه انداخت.
گل این مهاجم انگلیسی در پیروزی 2 بر یک توپچی ها مقابل المپیاکوس در فاصله تنها 6 هفته پس از پیوستنش از ساوتهمپتون به آرسنال شکل گرفت، زمانی که به عنوانی یک نوجوان 17 ساله راهی ورزشگاه اتحاد شده بود.

8 – کریم بنزما 17 سال و 355 روز
لیون – روزنبرگ 2005 – 2006
بنزما که تنها 8 روز تا 18 ساله شدن فاصله داشت در لیگ قهرمانان گل زد؛ نوجوانی که احتمالا هیچ نوجوان دیگری به اندازه او در این سن و سال دمدمی مزاج نخواهد شد.
بنزمای پرحاشیه در 21 سالگی به رئال مادرید پیوست و از آن زمان تاکنون به رغم انتقادهای جسته و گریخته از او مبنی بر اینکه وی به عنوان یک مهاجم نوک هرگز نوار یکنواختی را طی نمی کند؛ 4 بار لیگ قهرمانان را بالای سر برده است.

7 – آرون رمزی 17 سال و 300 روز
آرسنال – فنرباغچه 2008 – 2009
هافبک ولزی آرسنال زمانی که با گل به اصطلاح زیرطاقی خود پیروزی 5 بر 2 توپچی ها را مقابل فنرباغچه تضمین کرد، به دومین بازیکن متولد دهه 1990 ولزی تبدیل شد که در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی می کند.

4 – سسک فابرگاس 17 سال و 218 روز
آرسنال – روزنبرگ 2004 – 2005
زمانی که فابرگاس نخستین گلش را در لیگ قهرمانان اروپا و در بازی پیروزی 5 بر یک تیمش مقابل روزنبرگ به ثمر رساند، او عنوان جوانترین بازیکن تیم اول آرسنال و جوانترین گلزن این تیم به خود اختصاص داده بود.
علاوه بر این او کسی بود که در بازی جنجالی مقابل شیاطین سرخ که منجر به پاره شدن زنجیره 49 پیروزی متوالی توپچی ها شد، در تونل منتهی به رختکن به سمت «سر الکس فرگوسن» بزرگ یک تکه پیتزا پرتاب کرد.

3 – بویان کرکیچ 17 سال و 217 روز
بارسلونا – شالکه 2007 -2008
بویان مثل بمب ترکید!! نخستین بازیکنی که در ده 90 میلادی متولد شد، نخستین گل خود را در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی نزد بلکه آن را در پیروزی یک بر صفر تیمش در بازی برگشت مرحله یک چهارم این رقابت ها به ثمر رساند.
این اتفاق بخشی از فصل استثنایی هنرمند 173 سانتی متری آبی اناری ها بود، کسی که رکورد لیونل مسی را به عنوان جوانترین بازیکن این تیم شکست و در تمامی رقابت های آن فصل 12 گل به ثمر رساند.

2 – متئو کواچیچ 17 سال و 215 روز
دینامو زاگرب – لیون 2011 – 2012
هیچ چیز مثل آغاز یک کار بدون هیچ تجربه، دستیار یا آمادگی سخت نیست؛ اما کواچیچ این کار را به خوبی انجام داد، در واقع او پیش از کمک به تیمش برای گذر از مرحله گروهی لیگ قهرمانان و رسیدن به مرحله حذفی، نخستین بازی را در لیگ قهرمانان اروپا زمانی به میدان رفت که تنها 4 ماه از تولد 17 سالگی اش گذشته بود؛ دیداری که رئال مادرید با پیروزی خفیف یک بر صفر حریف کروات خود را شکست داد اما کواچیچ افتخار فردی خود را در بازی بعدی مقابل لیون رقم زد، جایی که موفق به ثمر رساندن تک گل پیروزی بخش تیمش مقابل حریف فرانسوی شد.
شاید برایتان جالب باشد که چرا در این فهرست برخی از رتبه ها ذکر نشده است اما برای پی بردن به عمق دریای فوتبال، این اسامی از روی عمد از فهرست جا انداخته شده اند.
1 - پیتر اوفوری کواِی 17 سال و 194 روز
المپیاکوس - روزنبرگ 1997 - 1998
5- مارتین کلِین 17 سال و 240 روز
اسپارتا پراگ – پاناتینایکوس 2001 – 2002
6 – بریل امبولو 17 سال 263 روز
بازل – لودو گورت 2014 – 2015
10 - ساموئل کوفور 18 سال و 61 روز
بایرن مونیخ – اسپارتاک مسکو 1994 – 1995
9 – ماریان اوگنیانوف 18 سال و 59 روز
لفسکی صوفیه – چلسی 2006 – 2007
18 - پِر سیلجان اسکجلبرد 18 سال و 90 روز
روزنبرگ – المپیاکوس 2005 – 2006
ورزشی**3991**9129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید