امکان درمان بیماران افغانستانی در جزیره کیش فراهم شد


امکان درمان بیماران افغانستانی در جزیره کیش فراهم شد

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از فراهم شدن امکان درمان بیماران افغانستانی در جزیره کیش خبر داد.

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از فراهم شدن امکان درمان بیماران افغانستانی در جزیره کیش خبر داد.

پرویز افشار (رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حضور معاون امور بین‌الملل وزارت بهداشت افغانستان در کشورمان گفت: افغانستان از کشورهای بسیار مهم همسایه ما و با قابلیت‌های بسیار زیاد است. همچنین مردم آن از لحاظ همزبانی و قرابت فرهنگی اشتراکات بسیاری با ما دارند. درد و رنج بسیار زیادی ملت افغانستان در طول نیم قرن اخیر به دلیل جنگ و نابسامانی و ناامنی تحمل کرده‌اند و مردم به واسطه بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی بسیار در رنج هستند و خدمات سلامت هم به دلیل احساس عدم امنیت در حد مطلوب به آنها ارائه نشده است.

وی ادامه داد: افغانستان از جمله کشورهایی است که تعداد قابل توجهی از بیمارانش برای دریافت خدمات سلامت به دیگر کشورها سفر می‌کنند. هند،‌ پاکستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران از مقاصد گردشگری مردم افغانستان برای سلامت هستند. البته سهم ایران بسیار پایین است و مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه بحث ویزا برای اتباع افغانستانی برای گرفتن خدمات سلامت در ایران با محدودیت همراه است. البته در مشهد خدمات خوب و ممتازی در زمینه سلامت ارائه می‌شود که شهروندان هرات و دیگر شهرهای مجاور از آن استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به مذاکراتش با وحید مجروح؛ رییس روابط بین‌الملل و سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت: هماهنگی‌های لازم با مدیرعامل منطقه آزاد کیش صورت گرفته تا اتباع افغان از مراکز درمانی این منطقه استفاده کنند.کیش یکی از جزایر بسیار زیبای دنیاست و قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. همچنین چندین مرکز درمانی و بیمارستان خوب در این جزیره وجود دارد.

افشار ادامه داد: جزیره کیش در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی را با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان به ویژه کشور عمان دارد و تعدادی از بیماران از این کشورها به جزیره کیش برای درمان سفر می‌کنند. ما می‌توانیم از این قابلیت استفاده کرده و بیماران افغانستانی را بدون اینکه نیاز به ویزا داشته باشند از طریق خط هوایی به کیش برده و زمینه درمان آنها را در آنجا فراهم کنیم.

وی ادامه داد: قصد داریم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور اعم از بخش‌خصوصی، دولتی، خیریه و مراکزی که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده‌اند را به بیماران افغانستانی و سایر کشورهای همسایه و آسیای میانه معرفی کنیم. ما اعتقاد داریم قبل از اینکه نگاه‌مان به دوردست‌ها باشد، باید به همسایگان‌مان نگاه کنیم هر چه همسایگان ما امنیت و رفاه بیشتری داشته باشند و از سلامت بهتری برخوردار بوده و آموزش بهتری بگیرند، امنیت کل منطقه تضمین خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با بیان اینکه خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران در حد ممتاز است،‌ خاطرنشان کرد: معتقدم ایران از لحاظ خدمات سلامت به ویژه مهارت پزشکان و جراحان جزو ۵ تا ۱۰ کشور برتر دنیاست و این قابلیت باید به منصه ظهور رسیده و به دیگران ارائه شود. برای این منظور باید تبلیغات مناسبی نیز ارائه شود. مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی زمینه معرفی بیمارستان‌ها و پزشکان درجه یک را فراهم خواهد کرد و برای تبلیغات این بیمارستان‌ها در آینده نزدیک اقدام خواهد کرد و بیماران دیگر کشورها برای درمان با هزینه‌های اندک به این بیمارستان‌ها معرفی خواهند شد.

افشار با اشاره به دیگر برنامه‌های این مرکز گفت: زمینه‌های دیگری برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین حضور پزشکان حتی به صورت نیمه‌وقت در افغانستان و دیگر کشورها نیز وجود دارد. به هر حال معتقدیم باید نسبت به همسایگان نگاه ویژه داشته باشیم و این نگاه باید نسبت به افغانستان ویژه‌تر باشد، چراکه این نگاه ویژه‌تر باعث می‌شود هم خدمات سلامت در آنجا به نحو اساسی ارائه شود و هم سهم ما از گردشگری سلامت افغانستان افزایش پیدا کند و همچنین هنر پزشکی کشور ما که در حقیقت یک هنر ناب است به منصه ظهور برسد و از آن استفاده کنند.

وی درباره همکاری در حوزه گردشگری سلامت با دیگر همسایگان ایران به ویژه کشورهای آسیای میانه گفت: در قالب مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و همزمان با برگزاری سومین نشست این مرکز در اردیبهشت‌ماه تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف امضا شده است. در چهارمین نشست نیز که در سال آینده برگزار می‌شود نیز حتما تفاهم‌نامه‌های جدید امضا خواهیم کرد. در حال حاضر نیز با گرجستان، ترکیه،‌ عمان و تعداد دیگری از کشورها تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده است و از طریق این تفاهم‌نامه‌ها بیماران از کشورهای همسایه به ایران می‌آیند و تسهیلات گردشگری فراهم می‌شود. همچنین راه برای سرمایه‌گذاری مشترک باز است.

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز بحث ویزای سلامت برای اتباع افغانستان تسهیل نشده است، نگاه‌مان به کیش است و در آینده که مشکلات روادید و ویزا تسهیل و برطرف شود در دیگر مناطق کشور نیز می‌توانیم از قابلیت‌های خدمات سلامت برای ارائه به اتباع افغانستان استفاده کنیم. در سیستان و بلوچستان بویژه در بخش چشم‌پزشکی اقدامات بسیار خوبی صورت می‌گیرد، همچنین در مشهد، تهران، شیراز،‌ اصفهان و تمامی شهرهای نزدیک به مرزهای کشور با توجه به همجواری به کشورهای همسایه می‌توان خدمات بسیار خوبی در حوزه سلامت ارائه داد.

افشار با اشاره به ارائه خدمات در حوزه نازایی، پیوند اعضا، جراحی‌های پیشرفته بیماران مغزی، خاطرنشان کرد: مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی اقداماتی را در خصوص راه‌اندازی نر‌م‌افزار، اپلیکیشن و وب‌سایت مرتبط به سلامت در دستور کار دارد تا بیماران بتوانند از دیگر نقاط دنیا به راحتی بتوانند کشور و مرکز درمانی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. در صورتی که این سامانه راه‌اندازی شود دسترسی به خدمات سلامت بسیار تسهیل خواهد شد.

وی درخصوص بازار رقابت گردشگری سلامت گفت: ما به عنوان مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نگاه‌مان فقط به انتفاع رساندن ایران نیست، اما مرکز گردشگری نگاهش به همه جهان اسلام است و همه باید از این بازار سهم داشته و براساس قابلیت‌هایی که دارند از یک رقابت سالم استفاده کنند و معتقدیم اگر کشوری یک ویژگی‌های بهتری نسبت به کشور ما دارد باید بتواند از این ویژگی‌ها استفاده کند. ما در زمینه ابزار و تجهیزات ممکن است در برخی موارد با محدودیت‌هایی مواجه باشیم، اما کشور همسایه و برادر ما ترکیه ممکن است از این امکانات برخوردار باشد بنابراین ما در این زمینه به بیماران اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا از آنجا استفاده کنند، اما درباره برخی از خدمات ممتاز ایران که معتقدیم ایران حرف اول را در ارائه آن خدمات می‌زند باید در یک رقابت سالم سهم ایران افزایش پیداکند.

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ادامه داد: به واسطه همین امر نیز معتقدیم این نرم‌افزار باعث می‌شود بیماران خودشان براساس قابلیت‌های مراکز درمانی و قابلیت‌های پزشکان بتوانند بهترین مرکز و بهترین پزشک را انتخاب کنند. معتقدیم تبلیغات اغوا کننده در حوزه سلامت نباید بیمار را به سمت و سوی یک مرکزی که ممکن است از لحاظ عملکردی نتیجه مناسبی نداشته باشد، سوق دهد.

افشار با بیان اینکه مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی یک مرکز انتفاعی یا یک مرکز اجرایی نیست،‌ خاطرنشان کرد: این مرکز یک مرکز سیاست‌گذاری است. به طور حتم گردشگری سلامت در کشورهای شرقی و اسلامی دو بخش کاملا جداگانه دارد که یک بخش آن شامل بیمار است که باید در یک مرکز درمانی عالی درمان شود و بخش دیگر خانواده بیمار است که باید بخشی باشد که نیازهای گردشگری این خانواده را برطرف کنند تا دغدغه نداشته باشند؛ این نیاز به یک بسته جامع دارد که حتما تعریف شده و از آن استفاده خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل