4دهه صیانت از راه های آبی ایران


4دهه صیانت از راه های آبی ایران

اکنون نیروی دریایی ایران جایگاه قدرتمند خود را در عرصه صیانت از آبهای ایران تثبیت کرده است و در انجام ماموریت های دریایی در آب های بین المللی با اقتدار مشارکت دارد و حضور قدرتمند نیروی دریایی ارتش ایران بعنوان تکیه گاهی اطمینان بخش در موضوع مبارزه با تروریسم در دریاها شناخته می شود.

4دهه صیانت از راه های آبی ایران به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

مردمی که از دریا دورند، فاقد یکی از مهم‌ترین مبادی ارتباطی بادنیای خارج خود هستند. اقتصاد اینگونه ملت‌ها به سختی، آهستگی و کندی پیش می‌رود. دریا در رشد و زندگی اقتصادی ملت‌ها اهمیتی حیاتی دارد. منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با خواسته‌ها، نیازها، توانایی‌ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها را عینیت می‌بخشد. این سیاست در قالب راهبرد دریایی تبیین می‌شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به‌دنبال دارد. موفقیت در اهداف مورد نظر بستگی به توان به‌کارگیری نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات در حد فراگیر دارد و قدرت دریایی را به‌وجود می‌آورد. این تلقی منسجم از «قدرت دریایی» نشأت گرفته از ابعاد اصلی و اساسی جهان پیشرفته امروز است.

نیروی دریایی از دیرباز به‌عنوان یکی از عوامل مهم نظامی و اقتصادی، مورد نظر بوده است؛ به‌ویژه در سده‌های اخیر، ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان، سعی کرده‌اند تا با ایجاد یک نیروی دریایی قوی، امور نظامی و اقتصادی جهان را تحت سیطره خود قرار دهند. گام‌برداری در مسیر راهبرد ملی به‌منظور دستیابی به اهداف کلان جمهوری اسلامی مستلزم برخورداری از امنیت در حوزه‌های مختلف است؛ چیزی که همواره دغدغه خاطر دولتمردان و کارگزاران نظام بوده است. برخورداری از امنیت ملی نیازمند برخورداری از قدرت ملی است. نیروهای مسلح در کنار سایر ارکان قدرت ملی، نقشی اساسی در برقراری امنیت ملی ایفا می‌کنند. برخورداری از امنیت ملی در حوزه دریا، مستلزم برخورداری از قدرت دریایی است؛ جایی که به‌شدت متأثر از تفکر دولتمردان، سیاست‌های کلان کشور و اهداف ملی است. برای کشوری دریایی مانند ایران که منافع، اقتصاد و امنیتش با دریاها پیوند خورده، برخورداری از راهبرد دریایی متناسب، حیاتی و الزام آور است.

مجاورت با اقیانوس هند که به واسطه اهمیت و خصوصیات آن عرصه حضور نیروی دریایی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده، برخورداری از نفت به‌عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی و ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات کلیدی و راهبردی جهان، نیاز کشورهای صنعتی جهان به منابع انرژی و وجود رقابت اقتصادی سیاست‌زده و از همه مهم تر قرارگرفتن خطوط مواصلاتی راهبردی کشور در آب‌های اقیانوس هند و تنگه‌های راهبردی هرمز، مالاکا، باب‌المندب و کانال سوئز، همگی لزوم برخورداری جمهوری اسلامی از نیروی دریایی راهبردی به‌منظور ایجاد امنیت ملی در عرصه آب‌های اقیانوس هند برای دستیابی به اهداف ملی و تحقق سند چشم‌انداز در افق 1404 تأیید می‌کند. برخورداری از نیروی دریایی راهبردی، در کنار ناوگان تجاری کارآمد و علوم و زیرساخت‌های دریایی روزآمد، ضمن کامل کردن مثلث قدرت دریایی کشور، منجر به افزایش امنیت ملی شده و دستیابی به اهداف ملی را میسر می‌کند.

با توجه به اهمیت آبراه های دریایی در عرصه اقتصاد دریایی و گستردگی تردد کشتی‌های تجاری و نفتکش ها در دریاها؛ تامین امنیت دریایی یک ضرورت است. اما علاوه بر این ضرورت جهانی ؛ ایران در محیط پیرامونی خود با تهدیدهای گسترده‌ای مواجه است . تجربه نزدیک به یک قرن نشان می دهد بیگانگان همواره به بهانه امنیت سازی در خلیج فارس عامل نا امنی و بحران سازی در منطقه بوده اند . هدف آن ها توجیه حضوردائم در مناطق با اهمیت ژئو پلیتیک وایجاد وابستگی امنیتی در منطقه به بیگانگان و فروش میلیاردها دلار سلاح و حفظ پایگاه هایشان در منطقه است .

اکنون نیروی دریایی ایران جایگاه قدرتمند خود را در عرصه صیانت از آبهای ایران تثبیت کرده است و در انجام ماموریت های دریایی در آب های بین المللی با اقتدار مشارکت دارد و حضور قدرتمند نیروی دریایی ارتش ایران بعنوان تکیه گاهی اطمینان بخش در موضوع مبارزه با تروریسم در دریاها شناخته می شود .

نیروی دریایی ارتش ایران در سال‌های اخیر بیش از 50 ناوگروه به دریاهای آزاد از جمله باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و سواحل پاکستان، هند، سریلانکا، اندونزی، بندری در چین و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.

نیروی دریایی ایران امروز این توانمندی را دارد که با حضوری مقتدرانه درحفظ امنیت از کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس هند، و در هر نقطه ای که درآب‌های بین‌المللی نیاز به امنیت سازی باشد حضور یابد . نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با این هدف جایگاه و نقش خود را به سطح نیرویی راهبردی ارتقا داده است . همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش خاطر نشان کردند : رشد و تحرک خوبی در نیروی دریایی فرماندهان آغاز شده و امروز نیروی دریایی بسیار پیشرفته‌تر و تواناتر از ۲۰ سال قبل است، اما این سطح از پیشرفت قانع‌کننده نیست و در همه بخش‌ها باید با عزم و روحیه، همت بلند، ابتکار و اقدام، حرکتِ پرشتاب دنبال شود.

روز نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران

به مناسبت رشادت‏ها و دلاور مردی‏های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و شهرهای جنوبی به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‏های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و انهدام نیروی دریایی دشمن بعثی، در همان آغاز جنگ، با تایید حضرت امام خمینی(ره)، هفتم آذر، سالروز حماسه آفرینی ناوچه موشک انداز پیکان، به عنوان روز نیروی دریای ارتش نام گرفت تا همه ساله، حماسه با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر این نیرو گرامی داشته شود. هفتم آذر، تبلور ایثارو جان فشانی‏های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی مهین اسلامی ایران در برقراری ثبات وامنیت در آب‏های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می‏باشد. این نیرو با یگان‏های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران‏های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی نیرو و با غواصان ورزیده و... هر نوع فعالیتی از سوی دشمن را در محدوده قانونی خود خنثی خواهد کرد.

به مناسبت موفقیت نظامیان نیروی دریایی ایران و به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریائی و هوائی ارتش عراق در ۷ آذر ۱۳۵۹، با تأیید امام خمینی (ره) ، این روز، روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

جدید ترین دست آوردهای نیرو دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش بخش مهمی از بدنه دفاع ایران را شکل می‌دهد. در حالی‌که شاید یگان‌های دریایی ایران نیرویی سبک و ساده تصور شوند اما نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش با شناخت کافی از همدیگر توانایی حملات پیچیده و چند جهتی را علیه نیروهای دریایی بزرگ بیگانه دارند. آن‌ها علیه هر نیروی دریایی خارجی که بخواهد مقابلشان قرار گیرد، تهدیدی کوچک اما نیرومند هستند.

بسیاری از ژئوپلیتسین‌های جهان تاکید دارند، جمهوری اسلامی ایران نه تنها در قلب زمین قرار دارد بلکه مرکز جهان است.

اکنون نیروی دریای ارتش از نیروی آب‌های سبز به نیروی آب‌های آزاد یا اقیانوسی تبدیل شده و در مسئله دزدان دریایی حضور‌مقتدرانه و فعال دارد به گونه‌ای که ۵۷ ناوگروه را به منطقه عدن گسیل داشته است.

بدنه نیروی دریایی ایران تا اواخر سال 2007 را سه ناو کلاس «الوند» یا «واسپر ام کای .5» که همان ناوچه‌های موشک انداز کلاس «کمان» بوده و همگی مجهز به موشک‌های ضد کشتی «ینگ جی سی-802» هستند، شکل می‌دادند.نیروی دریایی ایران سپس سه زیردریایی کلاس«کیلو» را از روسیه و چهارده زیردریایی کلاس «یونو» را نیز از کره شمالی به دست آورد. این زیردریایی همانی است که در سال 2010 زیردریایی «کوروت چئونان» کره جنوبی را غرق کرد. نیروی دریایی ایران در 10 سال گذشته به این سو ظاهرا از تامین مالی بهتری برخوردار شده و اینک یازده ناوچه موشک انداز مجهز به موشک‌های «سی-704» و «سی-802» را به ناوگان خود افزوده است.

نیروی دریایی ارتش همچنین دو ناو «جماران» را راه اندازی کرده که نسخه‌هایی از ناوهای «واسپر» هستند. آن‌ها مسلح به توپ هفتاد و شش میلیمتری (اوتو ملارا 76م‌.م) ، سه توپ بیست میلیمتری و چهل میلیمتری، موشک‌های ضد هوایی «استاندارد» ، اژدرها و موشک‌های «سی-704» و «سی-802» هستند. اینک چهار ناو کلاس جماران نیز در دست ساختند و هفت ناوچه موشک انداز تندرو «سینا» نیز در حال ساخت است تا جایگزین نمونه‌های قبلی شوند.

دریادار دوم مجتبی محمدی در نشست خبری روز نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ناوشکن جمهوری اسلامی سهند خواهر ناوشکن جماران محسوب می شود که با توجه به پیشرفت فناوری دارای سیستمی پیچیده تر و به روزتر است.

وی در خصوص زیردریایی های آماده شده برای پیوستن به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هم بیان داشت: زیردریایی 'غدیر 942' تعمیرات اساسی و بازسازی کامل شده و زیر دریایی' غدیر 955' چهاردهمین فروندی است که ساخته شده و به ناوگان نیروی دریایی ارتش اضافه می شود.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس اظهار داشت: از سال 86 که دزدی های دریایی آغاز شده تا کنون 4 هزار فروند شناور حمایت و افزون بر 250 عملیات مسلحانه دفع تعرض دزدان دریایی به شناورهای ایرانی انجام شده است.

امیر دریادار دوم محمدی ادامه داد: از آن سال تا کنون 58 ناوگروه به ماموریت آب های آزاد و دور دست اعزام شده اند که هم اکنون ناوگروه 58 در خلیج عدن مشغول گشت زنی است.

وی ادامه داد: سازمان بین المللی دریانوردی به پاس حضور داوطلبانه و مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با پدیده دزدی دریایی در خلیج عدن و باب المندب، چهار مرحله لوح تقدیر بین المللی برای فرماندهان ناوگروه های اعزامی کشورمان فرستاده است.

وی بیان کرد: حدود 32 شناور کشورهای دیگر هم از تعرض دزدان دریایی حمایت شده و 2 مرحله عملیات آزاد سازی کشتی از دست دزدان دریایی انجام شده است.

امیر دریا دار دوم محمدی بیان داشت: این تامین امنیت باعث شده آمار دزدی دریایی در سه سال گذشته صفر باشد و تعرض دزدان دریایی به شناورهای ایرانی با حضور تیم های اسکورت دفع شده است.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بر روی هر شناور کشور که بخواهد از منطقه خطر و مورد تهدید دزدان دریایی عبور کند نیرو مستقر می کند.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندرعباس یاد آور شد: 'ناوچه پیکان' هفت آذر سال 59 با انجام 'عملیات مروارید' سرنوشت جنگ دریایی را مشخص کرد و برای پاس رشادت ها و پایمردی های نیروی دریایی ارتش در آن عملیات، این روز به نام ' نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی' نام گذاری شده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران