برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس


برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

در اقدامی ابتکاری و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و برپایی غرفه های صنایع دستی و شتردوانی و بازی های بومی و محلی نخستین جشنواره بازی های بومی و محلی جازموریان در جلگه چاه هاشم دلگان برگزار شد.

به گزارش ایسنا- این جشنواره با حضور امام جمعه دلگان، فرمانداران شهرستان های رودبار جنوب کرمان و قلعه گنج، دلگان و فنوج، مدیران کل هلال احمر، ورزش و جوانان و رئیس هیئت ورزش‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان، مدیران و مسئولان استانی و محلی دستگاههای اجرایی و اقشار مختلف مردم با هدف معرفی ظرفیت‌های ورزشی و گردشگری و تقویت تعاملات اجتماعی و فرهنگی برپا شد.

در این جشنواره افزون بر یک هزار نفر از هنرمندان و ورزشکاران از چهار شهرستان دلگان، فنوج، قلعه گنج و رودبار از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان مشارکت کردند.

حجت الاسلام عظیم بامری امام جمعه شهرستان دلگان اجرای اینگونه جشنواره ها را در معرفی ظرفیت های منطقه مهم ارزیابی کرد.

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

امیر براهویی رئیس هیئت ورزشهای بومی و محلی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه 136 بازی بومی و محلی در این استان شناسایی شده است گفت: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 147 جشنواره و برنامه های متنوع بومی و محلی در سطح استان اجرا شده است.

وی اظهار کرد: در این جشنواره، بازی های بومی و محلی جازموریان در جلگه چاه هاشم افزون بر 1 هزار هنرمند و ورزشکار با برپایی غرفه های صنایع دستی و گردشگری و غذاهای بومی و محلی و اجرای موسیقی محلی و شعر و سرود و شتردوانی، قوی ترین مردان و نمایش آیین های عروسی بلوچی و غیره توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: در این جشنواره 20غرفه سنتی کپر و سیاه چادر جهت ایجاد نمایشگاههای صنایع دستی و تولید چای ترش و غذاهای محلی برپا شد و افزون بر 120 ورزشکار نیز با هم رقابت کردند.

وی با اشاره به اینکه احیای ورزش‌های بومی و محلی از اولویت های بسیار مهم اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ورزشهای بومی و محلی بوده است، اظهار کرد: از ویژگی های برجسته جشنواره بازی های بومی و محلی جازموریان حضور پرشور بانوان بود که به صورت چشمگیری توانستند ظرفیت های خود را به نمایش بگذارند.

براهویی با تاکید بر اینکه این جشنواره باید در تقویم فرهنگی شهرستان دلگان ثبت گردد، تصریح کرد: برگزاری جشنواره شتر نیز از برنامه های قبلی اجرا شده در شهرستان دلگان است لذا ایجاد وحدت میان مردم شهرستانهای همجوار جازموریان، ایجاد شور و نشاط در بین روستائیان روستائیان عشایر و تلاش برای زنده کردن و احیای ورزشهای بومی و محلی که دارای سابقه تاریخی چند هزار ساله بوده، از اهداف مهم برگزاری این جشنواره به شمار می رود که با استقبال گرم مردم و مسئولان مواجه شده است‌.

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

مجتبی شجاعی فرماندار شهرستان دلگان از حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان و امامان جمعه و هنرمندان و ورزشکاران از استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و کمک به برگزاری جذاب و با نشاط این جشنواره قدردانی کرد.

وی افزود: مردم دلگان از مدت‌ها قبل در تدارک برگزاری این جشنواره باشکوه بودند که به اذن پروردگار توانستیم جشنواره را با کیفیت و با رضایت مندی و استقبال پرشور مهمانان برگزار کنیم‌.

وی از حضور گرم امامان جمعه و اقشار مختلف مردم و تلاشها و زحمت های فرمانداران شهرستان های فنوج، رودبار جنوب و قلعه گنج، مدیران کل هلال احمر و ورزش و جوانان و رئیس هیئت ورزشهای بومی استان، بخشداران و شهرداران و شوراها و مدیران و هنرمندان و ورزشکاران و غیره در این جشنواره قدردانی کرد.

فرماندار شهرستان دلگان گفت: معرفی توانمندی های فرهنگی و گردشگری و آداب و رسوم غنی و تمدن کهن مناطق حاشیه جازموریان و منطقه از اهداف مهم برگزاری این گونه جشنواره ها است‌.

فرمانداران شهرستانهای رودبار جنوب و قلعه گنج استان کرمان و فنوج سیستان و بلوچستان هم از تلاش‌های برگزارکنندگان این جشنواره فرهنگی و هنری و ورزشی قدردانی کردند.

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

به گزارش ایسنا شهرستان دلگان با تمدن بالا و سابقه 5 تا هفت هزار ساله به واسطه قرار گرفتن در تالاب جازموریان بهترین موقعیت را برای انجام فعالیت های کشاورزی و دامپروری دارد و هم اینک از مجموع آمار 135 هزار نفر شتر کشور و 75 هزار نفر شتر استان سیستان و بلوچستان نگهداری و پرورش افزون بر 18 هزار نفر شتر را به خود اختصاص داده و رکورددار تولید گوشت شتر در استان است‌.

در مبحث تولید و کشت چای ترش و حنا و محصولات جالیزی و صیفی جات و خرما و مرکبات نیز شاخص در استان بوده و 38 درصد از نخیلات سیستان و بلوچستان را دارد و مجتمع کشت و صنعت پنج هزار هکتاری جلگه چاه هاشم مربوط به کمیته امداد در این شهرستان واقع شده است‌.

این شهرستان دارای دو شهر گلمورتی و چگردک است که فرماندار دلگان و شهردار چگردک جوان ترین فرمانداران و شهرداران کشور هستند و شهردار چگردک نیز از بانوان جوان و نخبه این شهرستان انتخاب شده است‌.

فاصله شهرستان دلگان تا هر یک از شهرهای زاهدان، چابهار، بندر عباس و کرمان چهار ساعت است.

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جازموریان + عکس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق