به گزارش پارس نیوز، 

چه زمانی برای سوراخ کردن گوش کودک مناسب است

سوراخ کردن گوش رسمی قدیمی است که هنوز طرفداران زیادی در بین خانم ها دارد . این رسم از زمان مادر بزرگ های ما تا کنون ادامه داشته و این روزها فقط شکل و شمایلش عوض شده است . اگر شما نیز جزو مادرانی هستید که تمایل دارند گوش فرزندشان را سوراخ کنند این بخش از را که درباره زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش کودک است ، از دست ندهید.سوراخ کردن گوش کودک تا قبل از این سن ممنوع!

کی گوش نوزاد را سوراخ کنیم؟

سوراخ کردن گوش کودک تا قبل از 6 ماهگی ممنوع

سوراخ کردن گوش در فرهنگ های مختلف محبوبیت متفاوتی دارد اما سوراخ گوش می تواند عامل سرایت عفونت باشد . سوراخ گوش مانند هر حفره دیگری در پوست می تواند آلودگی را از طریق پوست به داخل بدن انتقال دهد .

سوراخ کردن گوش نوزادان باید بعد از 6 ماهگی انجام شود چرا که تا قبل از 6 ماهگی سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و کاملا مجهز نشده و نمی تواند با عفونت احتمالی سوراخ کردن گوش مبارزه کند.

سوراخ کرن گوش نوزاد قبل از 6 ماهگی چه خطری دارد؟

نکاتی درباره سوراخ کردن گوش کودک

باید بدانید احتمال عفونت در قسمت انتهایی لاله گوش کمتر از بقیه نواحی خصوصا غضروف ناحیه بالای گوش است. حتی بسیاری از والدین تمایل به انجام این کار در خانه دارند که باید بگوییم بهتر است اجازه دهید این کار در مراکز درمانی انجام شود .

در حقیقت از میان سوراخهایی که در بدن ایجاد می شود، سوراخ کردن زبان به احتمال کمتری با عفونت مواجه می شود چرا که با حفاظت و شستشوی مداوم بزاق دهان مواجه است .سوراخ کردن شکم هم می تواند واقعا دردسر ساز شده و تا چندین هفته بهبودی نیابد. گوشواره ها هم می توانند عامل انتقال عفونت و باکتریهای مفید به بدن شوند. گوشواره ها را در هر جایی قرار ندهید و هر بار که می خواهید از آنها استفاده کنید سعی کنید آن را ضد عفونی کنید .

سوراخ کردن گوش نوزاد در مراکز درمانی

سوراخ کردن گوش نوازد از دید روانشناسان

بهتر است سوراخ نمودن گوش را به وقتی موکول نمایید که کودک متوجه سوراخ نمودن گوش شود و خود از شما بخواهد که گوش هایش را سوراخ کنید پس قبل از درک کودک از گوشواره گوش او را سوراخ نکنید زیرا اگر این کار را کنید کودک به گوش هایش دست می زند و گوشواره خود را می کشد و سبب آسیب رساندن به گوش خود می شود . کودک شما متوجه درد و اذیتی که به او می رسد می شود اما فقط نمی تواند آن را بیان کند و فکر می کند والدین او را اذیت و تنبیه می کنند .

اذیت و تنبیه نوزاد با سوراخ کردن گوش

زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش کودک

برخی از والدین گوش های کودک خود را چندین هفته پس از تولد سوراخ می کنند و می پندارند سوراخ کردن گوش های نوزاد بهتر است زیرا آنها کمتر درد می کشند و به گوشهایشان دست نمی زنند و همین امر سبب می شود گوش های آنها سریعتر بهبود یابد .

اما روانشناسان کودک در این زمینه اعلام کردند سوراخ نمودن گوش نوزادان صحیح نیست زیرا آنها درد می کشند اما قدرت بیان آن را ندارند و همچنین هیچ تصوری از گوشواره ندارند و می پندارند والدین به علت تنبیه و آزار آنها گوش هایشان را سوراخ کرده اند.

بهتر است سوراخ نمودن گوش کودکان را به زمانی موکول نمایید که کودک علت این درد کشیدن و سوراخ کردن گوش را متوجه بشود و خودش از شما بخواهد که گوش هایش را سوراخ کنید تا به گوشهایش تا بهبودی کامل دست نزند .

چه زمانی برای سوراخ کردن گوش کودکان مناسب است؟

عوارض سوراخ کردن گوش

بر خلاف باور عموم که می پندارند سوراخ نمودن گوش ها هیچ عوارضی در پی ندارد اما سوراخ کردن گوش ممکن است عوارضی مانند عفونت ، حساسیت به فلزهای مختلف گوشواره ها، تشکیل یک بافت برجسته در ناحیه نرمه گوش و نیز پارگی گوش به همراه داشته باشد.

بسیاری از افراد روی لاله گوش خود چند سوراخ ایجاد می کنند و آویزهای مختلفی را نصب می نمایند. باید بدانید که سوراخ نمودن لاله گوش خطرناک است زیرا این منطقه غضروفی است و بدون رگ خونی می باشد، در نتیجه التهاب ایجاد شده آن دیرتر بهبود می یابد واحتمال عفونت و تاول معمولا در ماههای اول و گرم سال بعد از سوراخ کردن زیاد است. تورم دردناک، گرمی و قرمزی از علائم عفونت لاله گوش است.

حساسیت و عفونت گوش کودک پس از سوراخ کردن

نکات مهم پس از سوراخ کردن گوش

از گوشواره های سنگین استفاده نکنید، زیرا این گوشواره ها کم کم سوراخ گوش را گشاد می کند وموجب پارگی گوش می شود. به صورت دوره ای جای گوشواره را به کمک الکل تمیز و ضدعفونی کنید. در چند ماه اول پس از سوراخ کردن گوش یکی دو بار محل سوراخ گوش را کنترل کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. اگر پس از سوراخ کردن گوش با مشکلاتی مانند تورم، درد یا قرمزی در محل سوراخ گوش روبه رو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید . اگر پوست حساسی دارید، احتمالا تنها گزینه مناسب برای شما گوشواره ای از جنس طلا یا نقره مرغوب است. یادتان باشد که قبل از لمس کردن گوش هایتان، دست خود را بشویید. این کار احتمال عفونت و گسترش آلودگی را کاهش می دهد. چند بار در روز، گوشواره را در گوشتان بچرخانید؛ این کار مانع از چسبیدن گوشواره به زخم سوراخ گوش می شود. بین 4 تا 6 هفته بعد از عمل سوراخ کردن گوش از گوشواره استفاده کنید، زیرا زخم تازه جوش می خورد و سوراخ ناپدید می شود.