معلولان گیلان خواستار توجه به حقوقشان در لایحه بودجه 98 شدند


معلولان گیلان خواستار توجه به حقوقشان در لایحه بودجه 98 شدند

رشت- ایرنا- معلولان گیلان که طبق آمار رسمی تنها شمار افراد تحت پوشش بهزیستی شان به 48 هزار نفر می رسد با اعلام حمایت از بیانیه سراسری معلولان کشور خواستار توجه به حقوقشان در لایحه بودجه سال 98 شدند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه از آن به خبرگزاری ایرنا ارسال شده معلولان کشور با ابراز ناخرسندی نسبت به عدم پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال 1398 درخواست توجه به حقوقشان را نموده اند.
تهیه کنندگان بیانیه آورده اند : اولین قانون حمایت از حقوق معلولان سال 1383 با ضمانت اجرایی بسیار اندک و با الفاظ 'می‌تواند' ، 'اقدام کند' به تصویب رسید که ثمره‌ای بیار نیاورد و باری از دوش نحیف این قشر برنداشت.
در ادامه بیانیه آمده است:در دولت تدبیر و امید کورسویی نمایان شد و لایحه حمایت از حقوق معلولان تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد بیش از دو سال وقت با ارزش‌تر از طلا به بطالت گذشت اما به همت فعالان این عرصه با برخورداری از نعمت بزرگ فضای مجازی و توجه ویژه خیر اندیشانی که ذره‌ای غم و اندوه معلولان در دلشان خراشی ساخته بود، 'قانون حمایت از حقوق معلولان' به هر روی در مجلس شورای اسلامی تصویب و اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ گردید.
این قشر از جمعیت کشور در بیانیه شان افزوده اند: انتظار حقیقی این بود که سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی حداقل در تدوین بودجه سال 1398 اعتبارات لازم را برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی نمایند و سازمان برنامه و بودجه هم در جمع بندی و تلفیق آن توجه ویژه مبذول دارد تا امیدوارانه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
آنان یاداور شدند:برای تحقق این امر و محض یادآوری و جلوگیری از غفلت و نسیان، اقدامات فراوانی صورت گرفت:
1. موضوع تخصیص اعتبار ویژه در سال 1397 توسط سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزیستی و پیش‌بینی بودجه کافی برای سال 1398 طی نامه ای به نام جناب آقای دکتر نوبخت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه تدوین و تقدیم شد و ایضاً توسط ده‌ها سمن مستقیما به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.
2. وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره 100/991 مورخ 1397/08/19 به رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه خواستار پیش‌بینی اعتبار و تخصیص بودجه برای اجرای ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان شده است.
3. سازمان بهزیستی کشور بودجه 125 هزار میلیارد ریالی برای اجرای قانون پیش‌بینی نموده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.
4. علی‌رغم تلاشهای پرهزینه و سختگیرانه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کوچ دستگاه‌ها از روش بودجه‌ریزی متداول به بودجه‌ریزی عملیاتی، پیش‌بینی سازمان بهزیستی کشور که بر اساس نیاز سالیانه و عملیاتی می‌باشد، مورد بی مهری و بی‌توجهی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و فقط درصدی نسبت به قبل، مطابق سنوات گذشته بودجه سازمان بهزیستی کشور را افزایش داده‌اند.
در ادامه بیانیه تصریح شده : این خبر اندوهناک و مصیبت‌نامه سازمان برنامه و بودجه به نام 'لایحه بودجه سال 1398' دفن کردن مطالبات حداقلی یک میلیون و 500 هزار فرد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را در تاریخ کشور ما را رقم خواهد زد.
معلولان کشور در بیانیه خود متذکر شده اند : برای جلوگیری از این فاجعه انسانی، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم همان‌طور که در تصویب قانون همت گماشتند، در بررسی بودجه سال 1398 کل کشور، به بودجه و اعتبارات حوزه معلولان نیز توجه ویژه مبذول فرمایند.
سمن‌ها، گروه‌ها و افراد دارای معلولیت سراسر کشور ضمن انتقاد شدید نسبت به رویه نامناسب سازمان برنامه و بودجه، خواستار تجدید نظر در پیش‌بینی بودجه و پذیرش پیش‌بینی اعتبارات سال 1398 حوزه معلولان و دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان بهزیستی کشور می‌باشند تا گوشه‌ای از دنیای پر درد و رنج زندگی معلولان رنگ رفاه و طراوت بگیرد.
رونوشتی از این بیانیه به رئیس جمهور،ه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، دکتر نوبخت ریاست سازمان برنامه و بودجه، دکتر تاجگردون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، دکتر شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی،داود محمدی ریاست محترم کمیسیون اصل 90،دکتر محسنی بندپی ریاست سازمان بهزیستی ارسال شده است.
بر اساس آمار رسمی در حدود یک میلیون و 350 هزار معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد 14 درصد ناشنوا یا کم شنوا هستند، 10 درصد نابینا یا کم بینا، 42 درصد معلولیت جسمی حرکتی، 20 درصد معلول ذهنی و 5 تا 6 درصد هم معلول روانی هستند.
این آمار ، شمار افراد معلول غیرشناسایی شده و غیر تحت پوشش را شامل نمی شود و تنها شمار معلولان تحت پوشش است.
معلولان علاوه بر عدم توانایی در تامین هزینه های درمانی به دلیل امکان اندک اشتغال در تامین حداقلهای گذران زندگی نیز دچار مشکل هستند.
6030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...