چگونه اعتبار مجلات علمی خارجی را بسنجیم؟


چگونه اعتبار مجلات علمی خارجی را بسنجیم؟

از کجا بفهمیم که کدام مجلات علمی معتبرند و میزان اعتبار کدام بیشتر است؟ پاسخ به این سوال همواره یکی از دشوارترین امور برای دانشجویان و محققان بوده است. پرسشی که سعی خواهیم کرد پاسخ مناسب و موجزی به آن دهیم.

از کجا بفهمیم که کدام مجلات علمی معتبرند و میزان اعتبار کدام بیشتر است؟ پاسخ به این سوال همواره یکی از دشوارترین امور برای دانشجویان و محققان بوده است. پرسشی که سعی خواهیم کرد پاسخ مناسب و موجزی به آن دهیم.

به گزارش «تابناک»، اعتبار سنجی مجلات علمی به ویژه در شرایطی که تحریم ها موجب بروز مشکلاتی در زمینه همکاری با مجلات شناخته شده تر جهانی دارد، از آن دست چالش های بزرگی است که پیش روی دانشجویان ایرانی قرار دارد که گاه از اصل تحقیق و پژوهش و نگارش مقاله، دشوارتر جلوه می‌کند.

اما چاره چیست و چگونه می‌توان به میزان اعتبار یک مجله پی برد؟

برای اعتبارسنجی و درجه بندی مجلات خارجی باید با دسته بندی مناسب آن را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی مجلات بین المللی از نظر درجه و اعتبار در این چهار مدل دسته بندی می‌شوند:

* مجلات تامسون Thomson
* مجلات اسکوپوس Scopus
* مجلات پاب مد PubMed
* مجلات ISC
مهمترین شاخص: نمایه‌کننده یا ایندکس

اگر بخواهیم مجلات بین‌ا‌لمللی را از نظر درجه و اعتبار بررسی کنیم، بایستی تفاوت مؤسسات اصلی نمایه‌کننده (ایندکس) مجلات را بدانیم. در حالت کلی چهار ایندکس‌کننده معتبر بین‌المللی در علوم مختلف وجود دارند که عبارتند از شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters)، شرکت الزویر (Elsevier)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و در زمینۀ پزشکی هم، پاب‌مد (PubMed).
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه تامسون می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پایگاه ISC می‌توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید:

http://mjl.isc.gov.ir/Default.aspx?lan=en
برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در پاب‌مد می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog
آشنایی با یک راه میان بر

آنچه پیشتر شرح داده شد، اگرچه اصولی و درست است، اما ممکن است زمان گیر و گاه نیازمند تفسیرهایی باشد. نکته ای مهم که مجابمان می‌کند گاه راه های ساده تر را امتحان کنیم. راه های میان بری که سریع تر به نتیجه می‌رسند و scimagojr.com یکی از آنهاست.

پایگاه آنلاینی که می‌توانید با مراجعه به آن اعتبار بین‌المللی مجله‌ای که می‌خواهید مقاله‌تان را در آن چاپ کنید بررسی کنید. این پایگاه جایگاه هر ژورنال بر اساس شاخص‌های مختلف و در برهه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد. شما همچنین می‌توانید جایگاه مجلات را در ۲۷ موضوع اصلی و ۳۱۳ موضوع خاص مورد ارزیابی قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403