آموزش گلدوزی روی لباس


آموزش گلدوزی روی لباس

گلدوزی روی لباس از جمله هنر‌هایی است که علاوه بر زیبایی بسیار ساده است. با به کارگیری آن می‌توانید طرح‌های متفاوتی بر روی لباس‌های مختلف ایجاد کرده و زیبایی و جذابیت بیشتری به لباس خود ببخشید.

آموزش گلدوزی روی لباس
ستاره | سرویس خانه داری – گلدوزی هنری قدیمی، ظریف و با اصالت از خانواده‌ی هنر‌های سوزن دوزی است که در ایران و بسیاری از نقاط دنیا از این هنر با ارزش تجلیل می‌شود. نامگذاری آن به این علت است که در ابتدا طرح‌های گل را در بر می‌گرفته است. البته در حال حاضر علاوه بر گل از طرح‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر هنر گلدوزی بسیار مورد توجه برند‌های مشهور مد و لباس بوده است. در ایران برای زیبا سازی پارچه و لباس از این هنر استفاده می‌کنند. مانتو، لباس مجلسی، ملحفه و … از جمله مواردی هستند که با همین هنر تزیین و طراحی می‌شوند. شما هم با اندکی صبر، حوصله، دقت و همچنین کمی سلیقه می‌توانید آثار زیبایی را با استفاده از این هنر خلق کنید.


لوازم لازم برای گلدوزی روی لباس

پارچه کارگاه نخ مخصوص در رنگ‌های مختلف (دمسه یا عمامه) سوزن مداد خیاطی یا ماژیک

آموزش گلدوزی روی لباس


مراحل گلدوزی روی لباس

۱. حتما پارچه‌ای تمیز، خشک و بدون هیچگونه چین و چروک را انتخاب کرده.
۲. حلقه‌ی کارگاه را زیر پاچه قرار داده و پارچه یا لباس مورد نظرتان را داخل کارگاه قرار دهید تا محکم شده و فیکس شود.
۳. طرح مناسب و دلخواه را انتخاب کنید. (به ابعاد آن توجه کنید و سعی کنید با طرح‌های ساده شروع کنید.)
۴. یکی از اولین چالش‌ها برای گلدوزی روی لباس، ایجاد الگو بر روی پارچه است. چندین روش برای این کار وجود دارد که آسان‌ترین آن‌ها ایجاد طرح با استفاده از مداد خیاطی روی پارچه است. همچنین می‌توانید با استفاده از کاغذ کاربن سفید یا زرد این کار را انجام دهید. این روش کار اغلب باعث کثیفی می‌شوند و یا به سختی دیده می‌شوند.
۵. در این مرحله از کار گلدوزی را با استفاده از سوزن و نخ شروع کنید.
۶. برای دوخت از قسمت وسط شروع کنید. روی پارچه دو نقطه را مشخص کنید و سپس از نقطه‌ی اول وارد شده و از نقطه‌ی دوم خارج شوید. مجددا این کار را تکرار کنید.
آموزش گلدوزی روی لباس

۷. برای پر شدن مرکز چندین بار نخ را دور سوزن پیچیده و به سمت بیرون رد کنید. این مرحله را سه بار انجام دهید تا مرکز گل دوخته شود.
۸. بعد از تشکیل مرکز گل با استفاده از یک رنگ نخ دیگر، شروع به دوخت گلبرگ‌ها می‌نمایید. برای برگ‌ها و گل‌های ریز همین دوخت را به صورت ظریف‌تر انجام دهید.
۹. برای تعویض رنگ نخ فقط کافی است نخ را گره بزنید و زیر پارچه ببرید و سراغ نخ دیگر بروید. اگر می‌خواهید محل دوخت را عوض کنید هم همین کار را انجام می‌دهید.
۱۰. حالا زمان آن رسیده است که به سراغ برگ‌های گل بروید. برای این کار از نخ دمسه سبز رنگ استفاده نمایید و مطابق با گلبرگ‌ها شروع به دوخت نمایید.

با این روش شما اقدام به دوخت یک گل زیبا و شیک نموده‌اید که از آن می‌توان برای تزیین لباس و مانتو استفاده کنید. این روش ساده‌ترین روش برای گلدوزی بر روی لباس است. اما باید توجه داشته باشید که گلدوزی انواع مختلفی دارد مانند گلدوزی با کاموا و یا گلدوزی بر روی لباس بافتنی.
آموزش گلدوزی روی لباس


نکات پایانی

اگر بار اولی است که این کار را امتحان می‌کنید بهتر است از پارچه‌های اضافی برای تمرین استفاده کنید. سعی کنید لباسی را که انتخابی می‌کنید کشی یا پلی استر نباشد تا در نهایت کار زیباتری داشته باشید. برای گلدوزی از نخ‌های ابریشمی، نخ‌های معمولی و نخ‌های گلابتون و… استفاده می‌شود. گلدوزی فقط محدود به گل نیست و طرح‌ها و شکل‌های گوناگون و زیادی دارد. بسته به اندازه گلدوزی که انجام می‌دهید و همچنین محل قرار دادن آن، ممکن است قادر به استفاده از کارگاه گلدوزی باشید یا نباشید. به طور مثال جین به اندازه کافی محکم است و نیازی نیست حتما از کارگاه گلدوزی استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلدوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس