شورای اسلامی شهر اهواز از آبستراکسیون تا بحران منازل منبع آب


شورای اسلامی شهر اهواز از آبستراکسیون تا بحران منازل منبع آب

اهواز - ایرنا - نشست شورای اسلامی شهر اهواز برای دومین بار روز دوشنبه به حد نصاب نرسید و این آبستراکسیون از سوی برخی از اعضا همزمان بود با نامه استانداری خوزستان که از این شورا بخواهد تا زمان رفع ابهام وضعیت منصور کتانباف شهردار اهواز، از انتخاب سرپرست جدید خودداری کند.

به گزارش ایرنا با توجه به ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان ، فعالیت منصور کتانباف به عنوان شهردار فعلی کلانشهر اهواز پایان شده تلقی شد و به همین منظور از هفته های گذشته تعدادی از اعضای شورای پنجم شهر اهواز گزینه هایی را برای جایگزینی وی مطرح کردند.
درحالی که قرار بود این جلسه برای انتخاب سرپرست شهردار اهواز برگزار شود، رییس شورا اعلام کرد جلسه به دلیل غیبت چهار عضو غیر رسمی ادامه پیدا می کند و در این بین به نامه ای با امضای 'شهاب صدیقی' مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان اشاره کرد.
در این نامه خطاب به ریاست شورای شهر اهواز آمده است: 'پیرو نامه شماره 158681 به تاریخ 30 آذر امسال مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور در خصوص 'منصور کتانباف نصب' شهردار اهواز به استحضار می رساند نظر به اینکه برای رفع ابهام پیرامون موضوعات پرسنلی مربوطه پیگیری ها توسط این استانداری در حال انجام است. شایسته است تا حصول و ابلاغ نتیجه به آن شورای محترم، تامل فرموده و فعلا اقدامی(در انتخاب شهردار) بعمل نیاید. بدیهی است نتایج حاصله متعاقبا اعلام خواهد شد.'
پس از علنی شدن این نامه توسط عبدالزهرا سنواتی رییس شورای شهر بود که دیگر اعضای غایب جلسه در شورا حاضر شدند.
سنواتی با وجود اینکه پیش از این تاکید کرده بود جلسه امروز شورای شهر از رسمیت برخوردار نیست، اما مجدد گفته خود را تکرار کرد و افزود: با توجه به نامه جدید استانداری خوزستان درباره شهردار اهواز تعیین انتخاب سرپرست فعلا از دستور کار خارج می شود.

** دستگاه ها باید پاسخگوی مردم و موضوع آبگرفتگی باشند
رییس شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به منطقه منبع آب و آبگرفتگی شهر در جلسه امروز به صورت غیر رسمی بررسی می شود، گفت: در خصوص این منطقه مشکلات بررسی شده و وقت آن است تا در یک هماهنگی معضلات موجود به ویژه در زمینه منازل پر خطر رفع شود.
عبدالزهرا سنواتی افزود: هم اکنون جابجایی منازلی که در منطقه پرخطر قرار دارند یک اولویت جدی است و با وجود بارندگی های اخیر این احتمال وجود دارد که ریزش کوه باعث خسارات جانی شود.
وی خواستار هوشیاری همه دستگاه ها و مجموعه شهرداری در این زمینه شد و گفت: نباید اجازه داد حادثه پارسال در منطقه منبع آب که منجر به مرگ 2 نفر به دلیل ریزش کوه شد، تکرار شود.
رییس شورای شهر اهواز همچنین در خصوص وضعیت آبگرفتگی معابر و منازل شهروندان پس از بارندگی های روز گذشته، گفت: دستگاه های مربوطه در این خصوص باید پاسخگو باشند.
سنواتی یادآور شد: شورای شهر این اختیار را دارد که این مدیران را به صحن علنی شورا بکشاند و نسبت به نارسایی که در زمینه خدمات رسانی به شهروندان وجود دارد از آنها سوال طرح کند.
وی از دستگاه های مسئول به ویژه شرکت آب و فاضلاب اهواز خواست تا برای رفع آبگرفتگی به وجود آمده با شهرداری همکاری کنند.
وی گفت: بر اساس قانون و اختیاراتی که وجود دارد هر کدام از دستگاه هایی که در انجام وظایف خود کوتاهی داشته باشند به مردم معرفی می شوند.

** فاتحه شهر اهواز را باید خواند
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز با انتقاد از مدیریت بحران خوزستان در زمینه رسیدگی به مشکلات به وجود آمده و هماهنگ نبودن دستگاه ها برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر و منازل، بیان داشت: در بارندگی های روز گذشته همه معابر شهر اهواز دچار آبگرفتگی شدند و در بعضی از مناطق آب وارد منازل مردم شده است.
سید ناصر موسوی نژاد گفت: مدیران باید به شعار دادن های خود پایان بدهند و به وعده هایی که داده شده عمل کنند؛ تا چنین وضعی ادامه داشته باشد مردم باید برای کلانشهر اهواز فاتحه بخوانند.
وی خاطرنشان کرد: در منطقه پرخطر منبع آب مدیران پس از اینکه حضور پیدا کرده اند وعده هایی دادند اما همزمان با آغاز بارندگی ها می بینیم که اتفاق خاصی نیفتاده و ساکنان سرگردان هستند.

** حق آلایندگی شهرداری از نفت راه برون رفت اهواز از مشکلات
رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز بیان داشت: منابع شهرداری به شدت محدود است و این درحالی است که جابجایی ساکنان مناطق پرخطر شهر اهواز و راه برون رفت اهواز از دیگر مشکلات دریافت حق آلایندگی شهرداری از وزارت نفت است.
محمد جعفر فلسفی با بیان اینکه با پیگیری جمعی اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و استاندار اجراییه پرداخت حق آلایندگی نفت به شهرداری مربوط به سال 93 به مبلغ 11 هزار میلیارد ریال صادر شد.
وی ادامه داد: در صورتی که این مبلغ به شهرداری اختصاص پیدا کند بخش مهمی از معضلات امروز شهر اهواز برطرف خواهد شد.
وی افزود: بودجه قطره چکانی نمی تواند به شهر کمکی کند و باید به صورت اساسی و ریشه ای مشکلات برطرف شوند.

** ناتوانی ساکنان مناطق پرخطر در پرداخت هزینه های جابجایی
یکی از نمایندگان منطقه پرخطر منبع آب اهواز نیز خطاب به اعضای شورا گفت: برخی از ساکنان توان مالی لازم برای پرداخت هزینه ها و انجام جابجایی به شهر جدید رامین را ندارند.
پیمان قلی پور افزود: بر خلاف وعده هایی که شهرداری و دولت به ساکنان داده بود پرداختی در این خصوص انجام نشده است و با توجه به احتمال ریزش کوه بر روی منازل لازم است هرچه زودتر در این مورد فکر اساسی صورت بگیرد.
بر اساس این گزارش، 811 واحد منزل پرخطر در منطقه منبع آب وجود دارد که مهر پارسال در این منطقه صخره ای بزرگ از یک تپه بر روی منازل ساخته شده در پایین آن سقوط کرد تا با تخریب 2 باب منزل در این منطقه و کشتن 2 کودک خردسال بار دیگر توجه مردم و مسئولان به این منازل ناایمن جلب شد.
گفتنی است، همزمان با شدت بارندگی های اخیر در اهواز روز شنبه سوم دی تعداد 6 واحد مسکونی واقع در خیابان چهار خالدی منبع آب تخلیه شد و تعداد سه واحد دیگر به دلیل در دسترس نبودن مالکان آن نیز به زودی تخلیه و تخریب می شود که به گفته معاون برنامه ریزی فرمانداری اهواز تا آن زمان نیز ساکنان یا مالکان حق سکونت درآنها را ندارند.
گزارش: مهدی ممبینی
9931/ 6037

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)