روش لقاح مصنوعی چیست؟


روش لقاح مصنوعی چیست؟

برای اینکه بارداری شکل بگیرد لازم است تا در ابتدا سلول جنسی نر با سلول جنسی ماده ترکیب شده و لقاح یابد تا سلول تخم تشکیل شود.

لقاح مصنوعی چیست؟ لقاح مصنوعی چه کاربردی دارد؟ بارداری با لقاح مصنوعی چگونه انجام می شود؟ لقاح مصنوعی چه نقشی در باردار شدن زنان دارد؟ لقاح مصنوعی چه نقشی در درمان ناباروری زنان دارد؟ لقاح مصنوعی چه زمانی انجام می شود؟ اگر شما نیز خواهان اطلاعاتی درباره لقاح مصنوعی هستید پس با ما همراه شده و خواندن این مطلب را از دست ندهید.
برای اینکه بارداری شکل بگیرد لازم است تا در ابتدا سلول جنسی نر (اسپرم) با سلول جنسی ماده (تخمک) ترکیب شده و لقاح یابد تا سلول تخم تشکیل شود. آنگاه سلول تخم یا همان تخمک بارور شده به اذن خدای بزرگ ، حرکت کرده و در دیواره رحم جای می گیرد (به دیواره رحم می چسبد). این سلول تخم کم کم رشد کرده و تبدیل به جنین می شود. جنین نیز در رحم زن رشد می کند و وقتی که به حد معینی از رشد رسید ، تحت پروسه زایمان از رحم زن خارج شده و به دنیا می آید.
در روش لقاح طبیعی ، پس از آنکه مرد با زن عمل نزدیکی انجام داد ، اسپرم وارد رحم زن شده و از آن جا وارد لوله های فالوپ می شود و در نهایت خود را به تخمک می رساند. پس از برخورد اسپرم با تخمک ، عمل لقاح صورت گرفته ، سلول تخم تشکیل شده و به این ترتیب بارداری شکل می گیرد. این پروسه (به ظاهر ساده اما در باطن ، پیچیده) لقاح طبیعی در انسان می باشد.
آیا لقاح طبیعی در همه خانم ها انجام می شود؟ واقعیت آن است که پروسه لقاح طبیعی (بارداری طبیعی) در بعضی از خانم ها به دلایل مختلف قابل انجام نیست. علت آن این است که در بعضی از شرایط ، عواملی که منجر به لقاح طبیعی یا حاملگی طبیعی در زن می شوند به طور کامل وجود ندارند. اگر یک یا چند علت از علل زیر وجود داشته باشند ، لقاح طبیعی که منجر به بارداری طبیعی شود ممکن نمی باشد.
- تخمدان زن قادر به آزاد کردن تخمک به روش طبیعی نیست.
- وجود مشکل در لوله های رحمی (لوله های فالوپ) باعث می شود که تخمک نتواند به درون رحم راه یابد.
- لوله های رحمی (لوله های فالوپ) مسدود باشند.
- به دلیل وجود مشکل در رحم زن ، تخمک بارور شده نمی تواند در دیواره رحم جایگزین شود.
- مرد قدرت باروری ندارد.
- مرد (با وجود داشتن قدرت باروری) توانایی حامله کردن زن خود را ندارد.
مشکلات ذکر شده در بالا یا مشکلات مشابه دیگر باعث می شوند که پروسه لقاح طبیعی شکل نگیرد. اگر این مشکلات طوری باشند که قابل درمان باشند ، بهترین کار آن است که این مشکلات درمان شوند تا لقاح طبیعی شکل بگیرد. اما در صورتی که این مشکلات یا مشکلات مشابه با وجود درمان ، همچنان وجود داشتند در آن صورت بحث لقاح مصنوعی (بارداری مصنوعی) مطرح می شود. اما در لقاح مصنوعی چه کار می کنند و لقاح مصنوعی چگونه انجام می شود؟
وقتی که زنی مشکل آزاد کردن تخمک از تخمدان یا مشکل تخمک گذاری دارد یا اینکه به دلیل مسدود بودن یا وجود مشکل در لوله های رحمی (لوله های فالوپ) ، تخمک نمی تواند وارد رحم شود یا اینکه مردی مشکل باردار کردن زن خود را دارد در این حالت ، با استفاده از روش هایی ، یک یا چند تخمک از تخمدان زن می گیرند. همچنین اسپرم از مرد می گیرند. سپس تخمک را در محیط آزمایشگاهی کشت می دهند تا بالغ شود و قدرت لقاح داشته باشد. آنگاه تخمک زن را با اسپرم مرد در لوله آزمایش لقاح می دهند. به این نوع عمل لقاح که در محیط آزمایشگاه و خارج از بدن زن انجام می شود ، لقاح مصنوعی می گویند. یعنی تخمک و اسپرم در یک فرایند کنترل شده در آزمایشگاه با یکدیگر ترکیب داده می شوند.
فرایند لقاح مصنوعی به روش های مختلفی می تواند صورت بگیرد که یکی از روش های متداول آن ، روش "آی وی اف" یا IVF می باشد. IVF مخفف عبارت "In Vitro Fertilization" می باشد که به معنی "لقاح آزمایشگاهی" است. بحث لقاح مصنوعی یک بحث گسترده است و ما قصد وارد شدن تخصصی به این بحث را نداریم و فقط می خواهیم در حد اطلاعات عمومی ، بحث لقاح مصنوعی را معرفی کنیم.
اما پس از لقاح مصنوعی چه کار می کنند؟ یعنی بعد از اینکه لقاح مصنوعی انجام شد و سلول تخم تشکیل گردید ، سلول تخم را چه کار می کنند؟ پس از لقاح مصنوعی اجازه می دهند تا سلول تخم چند تقسیم سلولی انجام دهد سپس آن را با استفاده از روش های پزشکی ، در رحم زن جای می دهند تا جنین در رحم زن رشد کند.
حال شاید برای عده ای از خوانندگان محترم سایت 2 زندگی این سؤال پیش بیاید که اگر رحم زن توانایی قبول کردن و پرورش دادن جنین را نداشته باشد آن موقع تکلیف چیست؟ در این حالت بحث دیگری مطرح می شود و آن بحث "رحم اجاره ای" می باشد. یعنی در این حالت ، از رحم یک زن دیگر که توانایی قبول و پرورش جنین را دارد برای پرورش جنین استفاده می کنند. بدیهی است که لقاح مصنوعی با رحم اجاره ای هزینه به مراتب بالاتری نسبت به لقاح مصنوعی با رحم خود زن دارد زیرا در این حالت ، علاوه بر هزینه لقاح آزمایشگاهی ، هزینه رحم اجاره ای نیز وجود دارد. علاوه بر آن مشکلات دیگر مربوط به رحم اجاره ای را نیز باید به آن افزود.
با وجود پیشرفت های زیادی که در زمینه لقاح آزمایشگاهی حاصل شده است با اینحال میزان موفقیت در این روش در حال حاضر در حدود 12.5 درصد یعنی چیزی در حدود نصف شانس بارداری به روش طبیعی می باشد. با این حال این روش یکی از امید های زنان نابارور می باشد.
در پایان ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد و آن این است که سعی کنیم همواره هم دید مادی و هم دید معنوی به کارها داشته باشیم و از داشتن صرفا دید مادی بپرهیزیم. گاهی اوقات یک دعا ، یک توبه از گناه ، یک استغفار و یک بازگشت به سوی خدای متعال ، کاری را می تواند بکند که هزاران روش مادی قادر به انجام آن نیستند. پس اگر دچار مشکل بارداری و ناباروری هستیم ضمن بهره بردن از روش های مادی ، از روش های معنوی نیز غافل نباشیم که همه چیز به اراده خدای متعال است و اگر اراده خداوند بزرگ نباشد ، هیچ روشی نمی تواند کارساز باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟