پنج چالشی که ارتش ترامپ با آن‌ها روبه‌روست


پنج چالشی که ارتش ترامپ با آن‌ها روبه‌روست

رئیس جمهوری آمریکا اغلب قدرت ارتش ایالات متحده را به رخ می‌کشد تا بتواند شکوه سابق آن را بازیابد.

خبرگزاری ایسنا: پایگاه خبری هیل در تحیلی می‌آورد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود در سربازخانه تفنگداران ویژه نیروی دریایی آمریکا در واشنگتن گفت: حالا ما یک نیروی جدید و یک نیروی بزرگ داریم. ما بهترین تجهیزات، جنگنده‌ها، موشک‌ها، راکت‌ها و ناو‌ها را داریم. برخی از تجهیزات درحال ساخته شده‌اند. سفارش بزرگی برای نسخه جدیدی از جنگنده‌های اف-۳۵ داریم. آن‌ها رادارگریز هستند. شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید.

اما این صحبت‌ها هم نمی‌تواند این حقیقت را بپوشاند که ارتش آمریکا با چالش‌های زیادی روبروست که شامل اقداماتی دامنه‌دار برای احیای آمادگی پس از چند سال کسری بودجه واشنگتن و تلاش برای تحقق دستورات ترامپ، چون ایجاد نیروی فضایی می‌شود.

در اینجا به پنج مورد چالشی که ارتش آمریکا با آن‌ها روبروست، می‌پردازیم:

بودجه

درگیری‌های چندین ساله کنگره بر سر بودجه باعث شده تا ارتش به این نقطه برسد که برخی از قانونگذاران نگرانی خود را درباره بحران "آمادگی ارتش" ابراز کنند.

براساس شواهد موجود، آن‌ها به تصادف مخرب سال گذشته میلادی کشتی نیروی دریایی و همچنین یکسری تصادف‌های هوایی مرگبار ارتش اشاره می‌کنند.

ارتش آمریکا در دو سال گذشته شاهد بالاترین هزینه‌های دفاعی – ۷۰۰ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۱۸ و ۷۱۶ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۱۹ – بوده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این افزایش هزینه‌ها به تغییر روند آمادگی‌های ارتش کمک می‌کند و این روند ادامه دارد.

اما باید به یاد داشت که یک نبرد دیگر برای بودجه در دستور کار وجود دارد. دموکرات‌هایی که در ژانویه ۲۰۱۹ کنترل مجلس نمایندگان را برعهده خواهند داشت به دنبال کاستن از هزینه‌های دفاعی‌اند و در مقابل، جمهوری خواهانی که سنا را دارند به دنبال افزایش تا ۷۳۳ میلیارد دلار هستند. ترامپ نیز گفته که به دنبال پیشنهاد بودجه دفاعی ۷۰۰ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۰ است.

نیروی فضایی

این مساله که یک شاخه جداگانه از ارتش آمریکا در فضا ایجاد شود، به کنگره ایالات متحده بستگی دارد.

پنتاگون بر روی این مساله کار می‌کند.

مسائل مهم در این باره ارائه یک پیشنهاد رسمی شامل هزینه‌های مربوطه به کنگره است. پنتاگون گفته که پیشنهاد رسمی خود را در فوریه ۲۰۱۹ به کنگره ارسال می‌کند.

هزینه‌های احتمالی یکی از بزرگترین علامت سوال‌هایی است که درباره این پروژه وجود دارد. براساس یادداشت افشا شده مربوط به نیروی هوایی آمریکا هزینه‌های پنج سال نخست برای این پروژه ۱۳ میلیارد دلار است.

طرفداران نیروی فضایی، نیروی هوایی آمریکا را که در گذشته مخالف این پروژه بوده، به اگزجره کرده هزینه‌ها برای رد شدنش در کنگره متهم می‌کنند.

پاتریک شاناهان، معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا تخمین زده که هزینه‌ها رقمی تک رقمی میلیاردی بین پنج تا ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

حتی اگر کنگره ایجاد نیروی فضایی را تصویب نکند، پنتاگون از روش‌های دیگری به این کار مبادرت می‌ورزد. این برنامه‌ها برای تقویت فرماندهی فضایی آمریکا برای همکاری بهتر عملیات فضایی ارتش و برای بهبود تسلط آژانس توسعه فضایی است.

رقابت بزرگ قدرت

استراتژی دفاع ملی اوایل سال جاری میلادی خواستار تغییر در روند تمرکز صرف بر مقابله با تروریسم شد که برای چندین سال تمرکز نیروی ارتش آمریکا را صرف خود کرده است.

این استراتژی خواستار بازگشت به رقابت قدرت بزرگ با رقیبان مشابه، چون روسیه و چین است.

یکی از نشانه‌های ملموس تلاش‌های ارتش آمریکا برای تبعیت از این استراتژی اظهارنظر اخیر پنتاگون است که مربوط به کاهش نیرو‌های آمریکایی در آفریقا در چند سال آتی می‌شود. پنتاگون گفته که این روند کمتر از ۱۰ درصد از ۷۲۰۰ نیروی مستقر در آفریقاست.

اما انتشار گزارش اخیر کنگره مشخص کرد که ارتش به دلیل مسائل مختلف سیاسی، مالی و بین‌المللی که برتری آن را به سطحی خطرناکه برده، برای مقابله با روسیه و چین به مشکل می‌خورد.

در گزارش کمیسیون استراتژی دفاع ملی آمریکا آمده است: ارتش آمریکا به صورت غیرقابل قبولی ممکن است در درگیری آتی متحمل تلفات انسانی سنگین و مالی شود. برای پیروزی ممکن است به مشکل بربخورد و حتی شاید در مقابله با چین یا روسیه شکست متحمل شود. آمریکا با این مشکل هم دست و پنجه نرم می‌کند که آیا ارتشش توانایی درگیری در دو یا چند جبهه جنگی را به صورت همزمان دارد یا خیر.

افغانستان

آمریکا پس از ۱۷ سال جنگ در افغانستان، همچنان با مشکل روبروست.

ترامپ در تابستان سال جاری میلادی استراتژی خود را در قبال این کشور اعلام کرد. برنامه او شامل اعزام هزاران نیروی نظامی بیشتر به افغانستان و بی اعتنایی به چارچوب زمانی برای خروج نیرو‌های آمریکایی با هدف متقاعد کردن طالبان در عدم پیروزی در نبرد و مذاکره برای صلح می‌شود.

اما اوضاع امنیتی در این کشور همچنان رو به وخامت است. در گزارش اخیر بازرس ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) آمده که کنترل یا نفوذ دولت کابل بر مناطق این کشور در پایین‌ترین درجه هود از زمان آغاز رهگیری این مساله در ۲۰۱۵ است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که منطقه جاغوری در ولایت غزنی که زمانی امن به شمار می‌رفت، در پی حمله شبه نظامیان و کشته شدن فرماندهان افغان، در آستانه سقوط و کنترل توسط طالبان قرار گرفته است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که ۲۸ هزار نیروی این کشور در چهار سال گذشته کشته شدند. این مساله پس از آن مطرح شد که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت که ۱۰۰۰ نیروی افغان در اوت و سپتامبر سال جاری میلادی کشته یا زخمی شده اند.

اما مقام‌های آمریکایی تاکید دارند که این استراتژی ترامپ کارایی دارد و می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان و حتی با وجود افزایش خشونت‌ها در این کشور بیش از گذشته به دنبال مذاکره است. زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در اکتبر سال جاری میلادی با مقام‌های طالبان در دفتر آن‌ها در قطر دیدار کرد.

همچنین، هنوز مشخص نیست که ترامپ تا چه زمانی می‌خواهند در افغانستان بماند، چون چندین ماه طول کشید تا او متقاعد شود که پیش از اعلام استراتژی خود در افغانستان بماند.

دفاع موشکی

یکی از بزرگترین اسرار در پنتاگون درباره زمان اعلام بازبینی دفاع موشکی است.

این بازبینی قرار بود اواخر ۲۰۱۷ منتشر شود، اما به فوریه موکول شد، اما هنوز هم منتشر نشده است. شاید یکی از دلایلش بسط دورنمای پنتاگون از دفاع موشکی به همه نوع دفاع موشکی است.

از آن زمان تاکنون، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که به زودی این بازبینی منتشر می‌شود.

پاتریک شاناهان، معاون وزیر خارجه آمریکا در اکتبر سال جاری میلادی به خبرنگاران گفته بود که این بازبینی تکمیل شده و درباره پیشنهاد بودجه سال مالی ۲۰۲۰ است، اما درباره زمان انتشار آن مطلبی را اعلام نکرد.

مایکل گیریفین، معاون وزیر دفاع در امور تحقیق و مهندسی اخیرا گفته بود که این دپارتمان به دنبال افزایش سرمایه گذاری در سیستم‌های کارآمد انرژی مورد استفاده در دفاع موشکی است، اما از اظهار نظر درباره موضع بازبینی دفاع موشکی امتناع کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟