عقب ‌نشینی 4700 واحدی شاخص بورس و خروج 250 میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار/ ناامیدی از قیمت‌های جهانی، بازتاب مثبت گزارش‌های ماهانه را کم رنگ کرد


عقب ‌نشینی 4700 واحدی شاخص بورس و خروج 250 میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار/ ناامیدی از قیمت‌های جهانی، بازتاب مثبت گزارش‌های ماهانه را کم رنگ کرد

معاملات امروز بورس تهران در حالی پیگیری شد که جو هیجانی منفی در گروه‌های بزرگ و پیشرو سبب افت تمام نماگرهای بازار شد. در این میان شاخص اصلی بورس با عقب نشینی 2.8 درصدی به میانه‌های کانال 166هزار واحد و همچنین شاخص فرابورس با افت 2.2 درصدی به پله 1800 واحد بازگشت. این در حالی است که تا این لحظه گزارش‌های ماهانه ارائه شده از سوی شرکت‌ها مساعد بوده...

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز معاملاتی هفته بازهم فشار فروش در اغلب گروه‌های بازار سبب شکل گیری جو منفی و هیجانی در کلیت بازار شد تا آنجا به جز گروه مخابرات سایر گروه‌های بازار افت بازدهی منفی را به ثبت رساندند.

دلایل قرمزپوشی بازار این روزها

به نظر می‌رسد دو عامل اصلی افت قیمت جهانی قیمت کامودیتی‌ها و همچنین نگرانی از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها بعد از اعمال تحریم‌ها دو بازیگر اصلی ریزش شاخص باشند. در این میان باتوجه به اینکه گزارش های ارائه شده از سوی شرکت‌ها در چند روز اخیر مناسب بوده و ارزیابی عملکرد این شرکت ها پس از اعمال تحریم‌ها نیز نگران کننده نیست. اما موضوع چالش برانگیز این روزهای کامودیتی‌ها، ترس معامله کنندگان از ریزش قیمت جهانی فلزات و همچنین متانول است.

سهامداران اقدام به شناسایی سود کردند

البته در این بین پس از رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، سهامداران دنبال بهانه‌ای برای شناسایی سود و خروج از بازار بوده و تشکیل جو هیجانی در کلیت بازار مشابه امروز این خروج را تسریع می‌کند. روی هم رفته بعد از یک رشد شارپی در تابستان سال جاری، انتظار فعالان بازار از شاخص حداقل نوسان اندک در محدوده 180 هزار واحد بود که این امر به دلیل افت قیمت جهانی و همچنین ترس سهامداران محقق نشد.

بیم و امیدهای پالایشی

در بین گروه‌های مطرح بازار، تمام نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی همچون روزهای گذشته اغلب در صف فروش و منفی دادوستد شدند. از این رو بیشترین حجم خروج پول اشخاص حقیقی از این گروه و به میزان 40 میلیارد تومان صورت گرفت. در این گروه «شبندر»، «شپنا» و «شپاس» در تمام طول بازار صف فروش را به خود دیدند. در مجموع بیش از 107 میلیون سهم به ارزش 86 میلیارد تومان در گروه پالایشی دادوستد شد که بازدهی منفی 4.5 درصدی را نصیب سهامداران کرد. اما در این گروه متعادل شدن قیمت هادر پایان بازار بهترین خبر ممکن برای بازار از نظر روانی و شاخصی خواهد بود. به نظر می رسد، بازار در خصوص تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر میزان سودآوری پالایشگاه ها، وزن زیادی به پارامتر قیمت نفت تخصیص داده است و سایر موارد را در نظر نگرفته است. گفتنی است قیمت فرآورده های نفتی که از سوی ملی پخش و پالایش به پالایشگاه ها ابلاغ می شود و همچنین تغییرات نرخ ارز و تسعیر احتمالی آن در صورتهای مالی این گروه تاثیر بسزایی دارند.

بانکی‌ها همچنان بلاتکلیف

وضعیت در گروه بانکی نیز مشابه پالایشی‌ها بود و تمام نمادهای این گروه نیز در منفی دادوستد شدند. در این گروه نیز دو نماد مطرح «وبملت» و «تجارت» تا انتهای بازار با صف فروش روبرو بودند که در پایان با حمایت حقوقی ها صف فروش این دو نماد نیز جمع شد. در این گروه نیز بیش از 249 میلیون هم به ارزش 40 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی منفی 2.8 درصدی را به همراه داشت.

گزارش‌های مثبت ماهانه جلب توجه نمی کند

در گروه فلزی ها نیز به رغم گزارش های بسیار مناسب از فولادی‌ها شاهد عقب نشینی قیمتی در تمام نمادهای گروه بودیم. این در حالی است که شرکت فولاد خوزستان در ٨ ماهه منتهی به آبان ١٣٩٧ از فروش محصولات خود ۶٧۵٣ میلیارد تومان درآمد کسب نمود. هم چنین در آبان ماه مبلغ فروش این شرکت به ١٣١٢ میلیارد تومان رسید. گفتنی است مبلغ فروش فخوز در مدت ٨ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶٨ درصد رشد داشته است.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب نیز از ابتدای سال جاری تا پایان آبان حدود ۲۲۶۶ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافته است. مبلغ فروش آبان ماه امسال شرکت حدود ۳۹۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه هفت ماه قبل ۵۰ درصد و نسبت به آبان سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافته است. نرخ فروش محصولات در آبان نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته است. تعداد تولید اسلب در آبان نسبت به میانگین ماه‌های قبل کاهش اما تعداد فروش آن افزایش داشته و تعداد تولید سایر محصولات در آبان افزایش اما تعداد فروش آنها کاهش داشته است.

از این رو به نظر می رسد صفوف فروش این روزها دلیلی فراتر از گزارش ماهانه داشته باشد. در این بین اما از بازارهای جهانی شنیده می شود که قیمت سنگ آهن همچنان رو به نزول است. در پایان معاملات روز جمعه قیمت سنگ آهن مصرفی در تولید فولاد به کمتر از 72 دلار رسید که نشان دهنده شروع یک دوره افت قیمتی در این ماده است چراکه شیب افت قیمت در روزهای اخیر برای این محصول تند بوده و در یک هفته از 80 دلار به 72 دلار کاهش یافته است. اما اصلی ترین دلیل تداوم افت قیمت در سنگ آهن، کاهش قیت فولاد در چین بیان شده است.

گروه خودرو در پیچ و خم افزایش نرخ

اما در گروه خودرو نیز باوجود گزارش نچندان دلسرد کننده «خساپا» همچنان شاهد افت قیمت در تمام نمادهای گروه بودیم. در این بین گروه خودروسازی سایپا نیز طی گزارشی اعلام کرده است با کاهش ۴۶.۶۳درصدی فروش آبان ۱۳۹۷ در مقایسه با آبان ۱۳۹۶ مواجه شده است. در این گزارش نیز شرکت با کاهش 17.95 درصدی فروش آبان ماه نسبت به ماه گذشته روبرو شده است. اما نکته جالب توجه کاهش تنها 2.75 درصدی فروش در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه است. این گزارش ها با درنظر گرفتن نرخ های فروش فعلی است در نتیجه افزایش نرخ در گروه خودرو می تواند تحول قابل توجهی را برای سوداوری این شرکت ها و گزارش های مساعد ماه های اتی به همرا آورد.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع روز جاری از 38 صنعت حاضر در بازار، تنها صنعت مخابرات بود که افت بازدهی را تجربه نکرد و سایر گروه‌ها بازدهی منفی را برای معاملات امروز ثبت کردند. از این رو شاخص کل نیز با افت 4789 (معادل 2.8درصد) تا کانال 166 هزار واحد عقب نشست و به پله 166 هزار و 463 واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با عقب نشینی 508 واحدی (معادل 1.82 درصد) به رقم 27 هزار و 459 واحد رسید. در این بین بیش از یک میلیارد و 411 میلیون سهم به ارزش 580 میلیارد تومان در 122 هزار نوبت دادوستد شد که از این رقم بالغ بر 480 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از سویی دیگر اما امروز نیز همچون روز گذشته، همچنین امروز بیش از 250 میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد که بیشترین پول از گروه کانه های فلزی و فرآورده‌های نفتی خارج شد. از این رو دادوستدها در گروه فرآروده های نفتی و کانه‌های فلزی با فشار فروش بیشتری از سوی اشخاص حقیقی همراه بود که سبب خروج 160 میلیارد تومان نقدینگی از بازار شد.

همچنین در جدول گروه ها با ارزش معاملاتی بالا، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در صدر این جدول قرار گرفتند. از این رو بیشترین تاثیر منفی را معاملات نمادهای «فارس»، «کگل»، «پارس»، «پارسان» و «شبندر» بر شاخص کل تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورسنیز ایفکس همچون سایر شاخص ها امروز را در محدوده های منفی به کار خود پایان داد و با افت 63واحدی (معادل 3 درصد) در محدوده یک هزار و 800 واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از 755 میلیون سهم به ارزش 473 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از140 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «مارون»، «زاگرس»، «میدکو» و «کگهر» مجموعا 36 واحد در افت شاخص نقش داشتند.

همچنین امروز نماد تازه عرضه اولیه شده «کگهر» پس از پنج روز و بازدهی 25 درصدی به محدوده منفی وارد شد که در این نماد بیش از 177 میلیارد تومان سهم دادوستد شد.

از سوی دیگر سهام شرکت مادیران برای اولین بار در فرابورس عرضه شد که 120 میلیون سهم از این نماد به قیمت 365 تومان به فروش رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...