سهم ایران در بازار محصولات حلال اندک است


سهم ایران در بازار محصولات حلال اندک است

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری محصولات حلال کمتر از یک درصد است.

سهم ایران در بازار محصولات حلال اندک استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت الله سید رضا تقوی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه حضور در بازار صادراتی محصولات حلال بسیار عقب است افزود: هم اکنون بازار تجاری محصولات حلال حتی در کشورهای غیر اسلامی نیز به علت سلامت و کیفیت بالای محصولات رونق دارد و کشور ما هنوز در ابتدای راه است.
وی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی در زمینه تولید و عرضه محصولات با برند اختصاصی حلال بسیار موفق بوده اند.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: متأسفانه موضوع محصولات حلال متولی مشخصی نداشت، مدتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمانی به سازمان ملی استاندارد و زمانی دیگر محصولات برند حلال در اتاق بازرگانی پیگیری می شد و به همین علت برخی عقب ماندگی ها در زمینه حضور ایران در بازار پرتقاضای محصولات حلال بوجود آمد.
تقوی با بیان اینکه تغذیه سالم و اسلامی از اولویت های کشور بویژه در وزارت جهاد کشاورزی است افزود: امنیت غذایی، تغذیه سالم و کافی از ویژگی های جامعه پیشرفته است و اگر این موارد در جامعه ای تأمین باشد جامعه به رشد و تکامل می رسد بنابر این مقرر شد برای دستیابی به این سه محصول اصلی و حضور در بازار پررونق محصولات حلال وظیفه صدور مجوزهای شرعی به دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود.
وی تاکید کرد: مسئولان و برنامه ریزان در بخش بازرگانی با حمایت از تجار و تولید کنندگان و ارائه مشوق های بازرگانی انگیزه لازم را برای صادرات محصولات حلال فراهم و علاوه بر این قوانین و مقررات صادراتی این گروه از محصولات را تسهیل کنند.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: 38 هزار نماینده و ناظر شرعی در بخش ذبح و صیادی در کشتارگاه های دام و طیور، بنادر صیادی و مراکز پرورش آبزیان برای تأیید شرعی محصولات حضور دارند و موارد را از ابتدا تا انتها یعنی تا زمان عرضه محصولات به مصرف کننده نظارت می کنند.
آیت الله تقوی افزود: ناظران شرعی در کشورهایی مانند برزیل نیز برای صدور مجوز و تأییدیه های شرعی حضور دارند تا گوشت ها و محصولات وارداتی براساس موازین اسلامی وارد کشور شود.
وی همچنین از استاندارد شرعی برای محصولات 20 شرکت تولید کننده صنایع غذایی و کشتارگاه دام و طیور خبر داد و گفت: مجوزها و استانداردهای شرعی با همکاری سازمان ملی استاندارد به تدریج برای بیش از 400 کشتارگاه صادر می شود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: بزودی نشان حلال برای کشتارگاه های طیور صادر می شود و این کشتارگاه ها نشان استاندارد حلال را از سازمان ملی استاندارد و دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی دریافت می کنند.
آیت الله تقوی همچنین درباره ثبت نشان حلال دیگر کشورها از جمله مالزی برای محصولات تولید ایران گفت: در جهان 250 نشان حلال حتی در کشورهای غیر مسلمان وجود دارد و فقط نشان حلال مؤسسه اندازه شناسی و استاندارد سازمان کنفرانس وحدت اسلامی "اسمیک" مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: براساس تفاهم نامه مشترک با مؤسسه اندازه شناسی و استاندارد سازمان کنفرانس وحدت اسلامی نشان حلال هشت مذهب اعم از شیعه و سنی به رسمیت شناخته شده است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس توافق های انجام شده سازمان کنفرانس اسلامی با کشور مالزی قرار بود این کشور تا سال 2018 استاندارد مشترکی را برای مذاهب شیعه و سنی ارائه کند که تا امروز این اقدام انجام نشده است و فقط نشان حلال "اسمیک" مورد تأیید است و ثبت نشان حلال کشور مالزی در محصولات داخلی مورد تأیید نیست.
آیت الله تقوی همچنین از تدوین استاندارد حلال برای محصولات راهبردی پسته، خرما و زعفران خبر داد و افزود: آیین نامه استاندارد حلال این محصولات تدوین شده اما هنوز برای تأیید به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نشده است.
وی گفت: اکثر کشورهای عربی ذبح شرعی ایران را قبول دارند بنابر این برای عرضه محصولات دامی به این کشورها با نشان حلال ایران مانعی وجود ندارد.
در این جلسه دو نمونه از طرح های تأیید شده برند حلال در سازمان ملی استاندارد نیز ارائه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...