ایران در بین کشورهای دارای اینترنت موبایلی پرسرعت‌تر از وای‌ فای قرار دارد


ایران در بین کشورهای دارای اینترنت موبایلی پرسرعت‌تر از وای‌ فای قرار دارد

بنا به گزارش اخیر موسسه‌ی OpenSignal، اینترنت‌ موبایلی در برخی کشورها نسبت به اینترنت وای‌فای، سرعت بیشتری دارد؛ ایران هم جزو این کشورها است.

OpenSignal، یک شرکت تحلیلی بزرگ است و در حقیقت یک استاندارد جهانی مستقل برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت موبایلی به‌شمار می‌آید. این موسسه با استفاده از میلیاردها عدد و رقم به‌دست‌آمده از ده‌ها میلیون گوشی هوشمند در سراسر دنیا، کیفیت شبکه‌های موبایلی را در مقیاسی بسیار بزرگ مورد تحلیل قرار می‌دهد.

اُپن سیگنال طی جدیدترین گزارش خود، اعلام کرده است که شبکه‌های موبایلی در ۳۳ کشور دنیا،‌ سرعت اینترنت بیشتری را نسبت به اتصالات وای‌فای، ارائه می‌دهند. از میان برخی از این کشورها می‌توان به استرالیا اشاره کرد؛ جایی که سرعت شبکه‌های موبایلی به‌میزان ۱۳ مگابیت بر ثانیه، سریع‌تر از وای‌فای است. همچنین، این رقم در فرانسه به ۲.۵ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

اینترنت موبایلی در ایران، ۸.۳ مگابیت بر ثانیه سریع‌تر از اینترنت ثابت است

در ضمن، اختلاف سرعت ارائه‌شده توسط اینترنت موبایلی نسبت به اینترنت وای‌فای در کشورهای قطر، ترکیه، مکزیک و آفریقای جنوبی، به‌ترتیب معادل ۱۱.۸، ۷.۳، ۱.۵ و ۷.۵ مگابیت بر ثانیه بوده است. در کنار این‌ها گفتنی است که میانگین سرعت اینترنت موبایلی در ایران، ۱۳.۴ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت اینترنت وای‌فای، ۵.۱ مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری شده است؛ به‌عبارتی، اختلاف سرعت بین اینترنت موبایلی و وای‌فای در کشور ایران، ۸.۳ مگابیت بر ثانیه است.

گفتنی است که ارقام یادشده در جدول زیر، همگی بیانگر میزان بیشتربودن سرعت اینترنت موبایلی نسبت به اینترنت وای‌فای در کشورهای مختلف هستند.

نام کشور اختلاف سرعت اینترنت موبایلی نسبت به اینترنت وای‌فای
استرالیا ۱۳ مگابیت بر ثانیه
لبنان ۱۲.۳ مگابیت بر ثانیه
قطر ۱۱.۸ مگابیت بر ثانیه
عمان ۱۱ مگابیت بر ثانیه
یونان ۱۰.۶ مگابیت بر ثانیه
جمهوری چک ۱۰.۲ مگابیت بر ثانیه
میانمار ۹.۶ مگابیت بر ثانیه
جمهوری اسلامی ایران ۸.۳ مگابیت بر ثانیه
ترکیه ۷.۳ مگابیت بر ثانیه
بولیوی ۷.۳ مگابیت بر ثانیه
کرواسی ۶.۶ مگابیت بر ثانیه
آفریقای جنوبی ۵.۷ مگابیت بر ثانیه
مصر ۵ مگابیت بر ثانیه
اتریش ۴.۹ مگابیت بر ثانیه
گواتمالا ۴.۸ مگابیت بر ثانیه
تونس ۴.۷ مگابیت بر ثانیه
امارات متحده‌ی عربی ۳.۶ مگابیت بر ثانیه
اکوادور ۳ مگابیت بر ثانیه
ازبکستان ۳ مگابیت بر ثانیه
صربستان ۳ مگابیت بر ثانیه
مراکش ۲.۹ مگابیت بر ثانیه
کلمبیا ۲.۸ مگابیت بر ثانیه
فرانسه ۲.۵ مگابیت بر ثانیه
اسلواکی ۲.۳ مگابیت بر ثانیه
کنیا ۲.۳ مگابیت بر ثانیه
پاکستان ۲.۳ مگابیت بر ثانیه
جمهوری دومینیکن ۲.۲ مگابیت بر ثانیه
کویت ۲ مگابیت بر ثانیه
تایوان ۱.۶ مگابیت بر ثانیه
عربستان سعودی ۱.۶ مگابیت بر ثانیه
مکزیک ۱.۵ مگابیت بر ثانیه
کاستا ریکا ۱.۲ مگابیت بر ثانیه
الجزیره ۱.۲ مگابیت بر ثانیه
از طرفی، اکثر پیش‌بینی‌ها در مورد سرعت اینترنت سنگاپور، هنگ کنگ و ایالات متحده‌ی آمریکا (سه منطقه‌ی به‌شدت توسعه‌یافته) درست از آب در آمدند؛ در حقیقت، در این کشورها سرعت اینترنت وای‌فای بسیار بیشتر از اینترنت موبایلی است (به‌ترتیب به‌میزان ۳۴، ۳۸ و ۲۵ مگابیت بر ثانیه).

به‌مرور زمان با ساخت نسل جدید شبکه‌های موبایلی، برتری این شبکه نسبت به اینترنت وای‌فای، بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع جالب است بدانید که در ۶۳ درصد از کشورهای بررسی‌شده توسط OpenSignal (معادل ۵۰ کشور)، شبکه‌های 4G سرعت اینترنت بیشتری را نسبت به وای‌فای ارائه دادند. داده‌های جدول نخست، به تمامی شبکه‌های موبایلی مرتبط می‌شدند (نه صرفا 4G) به همین دلیل، در ۴۱ درصد از کشورها شاهد سرعت بیشتر اینترنت موبایلی بودیم.

ایران در بین کشورهای دارای اینترنت موبایلی پرسرعت‌تر از وای‌ فای قرار دارد

از طرفی، تنها در هفت کشور سرعت اینترنت 3G بیشتر از سرعت وای‌فای بوده است؛ البته در همین کشورها، شاهد میانگین سرعت اینترنت 3G بسیار کمی بوده‌ایم. بهترین حالت ممکن برای سرعت اینترنت 3G، در کشور لبنان مشاهده شد (۳ مگابیت بر ثانیه). بدیهی است که با همه‌گیر شدن شبکه‌ی نسل پنجم (5G)، روند بهتر شدن اینترنت موبایلی نسبت به وای‌فای تسریع خواهد شد.

در چهار کشور مجارستان، بنگلادش، بلژیک و نروژ، تفاوت قابل‌توجهی بین سرعت اینترنت موبایلی و وای‌فای دیده نمی‌شود. جزئیات مربوط به هر یک از این کشورها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نام کشور سرعت دانلود اینترنت موبایلی سرعت دانلود اینترنت وای‌فای
مجارستان ۳۱.۷ مگابیت بر ثانیه ۳۱.۱ مگابیت بر ثانیه
بنگلادش ۵.۱ مگابیت بر ثانیه ۵.۲ مگابیت بر ثانیه
بلژیک ۳۳.۵ مگابیت بر ثانیه ۳۴.۳ مگابیت بر ثانیه
نروژ ۴۲.۸ مگابیت بر ثانیه ۳۴.۹ مگابیت بر ثانیه
در این بین، جالب‌توجه است که در برخی کشورها نظیر آرژانتین، ایتالیا، هند، آلمان، آمریکا، سنگاپور و...، وای‌فای تجربه‌ی اینترنتیِ سریع‌تری را در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد؛ زیرا در موارد یادشده و بسیاری دیگر از کشورها، اینترنت ثابت به‌طرز قابل توجهی پرسرعت است. برای نمونه به سنگاپور اشاره می‌کنیم، جایی که سرعت اینترنت وای‌فای معادل ۷۲.۸ مگابیت بر ثانیه و سرعت اینترنت موبایلی معادل ۳۸.۸ مگابیت بر ثانیه است.
در ایران، سرعت آپلود و دانلود اینترنت موبایلی، بیشتر از اینترنت ثابت است

OpenSignal در بخش دیگری از گزارش خود، به مقایسه‌ی سرعت دانلود و آپلود اینترنت می‌پردازد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی این موسسه، در کشورهای اکوادور، فرانسه، کویت و تایوان، سرعت دانلود تنها در اینترنت موبایلی سریع‌تر است. در کشورهایی نظیر هلند، نیوزیلند، برزیل، کانادا، آمریکا، مالزی و... هم آپلود و هم دانلود، در شبکه‌ی وای‌فای از سرعت بیشتری برخودار هستند. در ضمن، آرژانتین، رژیم صهیونیستی، اندونزی، شیلی، پاراگوئه، پرو و سریلانکا، تنها کشورهایی هستند که در آن‌ها، سرعت آپلود در شبکه‌های موبایلی سریع‌تر از شبکه‌های وای‌فای است.

ایران در بین کشورهای دارای اینترنت موبایلی پرسرعت‌تر از وای‌ فای قرار دارد

در نهایت به کشورهایی می‌رسیم که سرعت آپلود و دانلود شبکه‌های موبایلی آن‌ها، سریع‌تر از وای‌فای است؛ در این لیست کشورهایی نظیر ایران، یونان، کرواسی، ترکیه، امارات، قطر، کلمبیا و... جای می‌گیرند.

آن‌طور که گزارش OpenSignal بیان می‌کند، در ۶۳ درصد از کشورها (شامل ایران)، اینترنت LTE سرعت بیشتری را نسبت به وای‌فای ارائه می‌دهد؛ برای نمونه، این اختلاف سرعت در ایران معادل ۱۳.۸ مگابیت بر ثانیه است. در رده‌ی نخست این رتبه‌بندی، لبنان (با اختلاف ۲۵ مگابیت بر ثانیه) و در رده‌ی آخر قزاقستان (با اختلاف ۱.۱ مگابیت بر ثانیه) جای می‌گیرند.

OpenSignal در بخش پایانی گزارش خود به تحلیل امکان بقای وای‌فای می‌پردازد؛ طبق ادعای تحلیلگران این موسسه، شبکه‌ی وای‌فای به‌لطف داشتن قیمت کمتر، ظرفیت بهتر و پوشش‌دهی بیشتر روی انواع دستگاه‌ها (نظیر گوشی هوشمند، پوشیدنی‌‌ها و...) همچنان به بقای خود ادامه خواهد داد. بی‌شک پس از همه‌گیر شدن 5G، شاهد برتری بیشتر شبکه‌های موبایلی نسبت به شبکه‌های وای‌فای خواهیم بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد