به گزارش الف، تحریم های اعمال شده از سوی دولت ترامپ علیه ایران، به احتمال زیاد نتایجی معکوس بر جای خواهد گذاشت. هدف اعلام شده از این اقدامات آمریکا، تغییر رفتار ایران در خاورمیانه و کاهش نفوذ آن در منطقه است و به نظر نمی رسد این اهداف از طریق تحریم ها محقق شود؛ بویژه آنکه تحریم های مذکور مورد تایید تمام جهان نیست.

القدس العربی در ادامه می نویسد: به گفته مشاور امنیت ملی، جان بولتون، در ابتدا، هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود؛ تحلیلگران آمریکایی این امر را در واقع تلاشی در جهت تغییر نظام ایران می دانند نه در راستای تاثیرگذاری مثبت بر رفتار آن. از نظر منطقی، در صورتی که هدف، تاثیرگذاری بر رفتار ایران بود، می بایست این کار از طریق مشارکت ایران در دیپلماسی بین المللی و حل نزاع ها صورت می گرفت نه با انزوای ایران و اعمال تحریم های ناعادلانه.

تحلیلگران آمریکایی تصریح می کنند که برنامه ویژه دولت ایالات متحده دربردارنده معافیت هایی برای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه است، این به معنای آن است که نیمی از مردم جهان ملزم به تحریم های ایران نیستند. اگر روسیه و برخی دولتهای اروپایی مخالف با تحریم ها را نیز به این لیست اضافه کنیم، ایالات متحده در حمله تحریم ها، تقریبا تنهاست.

به نسبت ساز و کارهای مالی جهانی که در تحریمها وجود دارد، به نظر می رسد خطرات آن، بیش از هر چیز متوجه اقتصاد جهانی می شود و بیش از تهران، ایالات متحده را هدف قرار می دهد؛ چرا که ایران می تواند تا حد زیادی با عدم اتکا به نظام مالی بین المللی، سازگار شود.

به گفته نبیل خوری، تحلیلگر عرب، اصرار ترامپ برای تنبیه هم پیمانان اروپایی اش، در صورت عدم پایبندی به تحریم ها، اروپا را به سمت جست و جوی ابزارهای دیگری برای معامله با ایران در چارچوبی غیر از دلار و نظام بانکی جهانی سوق می دهد و این مساله در طولانی مدت بر رهبری آمریکا در عرصه اقتصاد جهان، تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته خوری، اوباما تلاش کرد برنامه های هسته ای ایران را به حالت تعلیق درآورد و امیدوار بود که توافق موفق، زمینه ای برای مناقشه های بعدی در مورد مسائل سیاسی گسترده تر باشد، امری که در دوره ریاست جمهوری او موفق نشد. اما ایران در دوره اوباما در طول مذاکرات، نشانه های مثبتی از خود نشان داد و خطاب ایران بیش از هر چیز دوستانه و پراگماتیستی بود.

ایران در طول 40 سال تحریم موفق بوده و ثابت کرده است که این نظام، به تهدیدات توجهی ندارد و برخلاف رهبر کره شمالی، رهبران ایران هرگز به کارهای نمایشی ترامپ توجهی ندارند.

تنها گزینه هایی که در مورد ایران در برابر ایالات متحده وجود دارد، آن است که اولا رفتار ایران را با ورود به یک جنگ تغییر دهد، که این گزینه ای فاجعه بار و مورد حمایت بولتون، کوشنر و اسرائیل است. ثانیا، گزینه عاقلانه مبتنی بر همکاری با ایران در مورد مساله یمن است، به این دلیل که نزدیکی به ایران در این باره، فرصت مناسبی به این کشور می دهد تا با اقناع انصارالله، نقش مثبتی در این باره ایفا کند و به این شکل، همکاری بین تهران واشنگتن در زمینه حل نزاع های منطقه ای، آغاز شود...

نویسنده: رائد صالحه/ مترجم: مریم نصرالهی