وحدت واقعی از قلب‌ها آغاز می‌شود


وحدت واقعی از قلب‌ها آغاز می‌شود

گروه معارف - مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان گفت: وحدت واقعی، از قلب‌ها شروع می‌شود؛ اگر ما از عمق وجدان خود، شیعه و سنی را برادر خود بدانیم، این محبت ناخودآگاه در نحوه رفتار ما خود را نشان می‌دهد، در غیر این‌صورت، با شعار و کنفرانس نمی‌توان به وحدت رسید.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، استان «سیستان‌وبلوچستان» را پایتخت وحدت اسلامی می‌نامند، استانی که حتی در نامش وحدت دیده می‌شود؛ استانی که سال‌هاست اقوام، طوایف و مذاهب مختلف را در خود جای داده و به عنوان الگوی زیبای همدلی شناخته می‌شود.
در طول عمر چهل ساله انقلاب، دست‌های پلید بسیاری برای ایجاد فاصله میان شیعه و سنی، فارس و بلوچ، به میدان آمد، اما هر بار، این مردم بودند که دست‌های ناپاک را کوتاه کرده و پیروز واقعی میدان شدند.
در این روزهایی که متبرک به نام رسول خدا(ص)، بنیانگذار و منادی وحدت امت است، به مسجد جامع مکی می‌رویم، تا به رسم وحدت، به گفت‌وگو بنشینیم؛ مسجدی که محل نماز نمازگزاران اهل سنت است، اما درِ آن به روی برادران شیعه‌اش نیز باز است.

وحدت واقعی از قلب‌ها آغاز می‌شود

با وجود اختلاف نظرها، همدیگر را درک کنیم
مولوی عبدالغنی موحد، مدرس حوزه و دانشگاه مذاهب اسلامی زاهدان است؛ وی وحدت را موضوعی می‌داند که هم قرآن به آن سفارش فرموده، هم در روایات آمده و هم عقل به آن حکم می‌کند.
این عالم اهل سنت اظهار کرد: وحدت از جمله سفارش‌های اکید خداوند در قرآن کریم است، به‌طوری که در آیات مختلفی به آن اشاره شده است؛ علاوه بر آن، پیامبر اکرم(ص) نیز به عنوان بزرگترین و اولین مفسر قرآن در روایات متعددی به موضوع وحدت تاکید داشتند.
وی ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان شرایط خاصی دارد، به گونه‌ای که اقوام و مذاهب مختلف در آن زندگی می‌کنند؛ این تنوع قومی و مذهبی یک ظرفیت است، اما اگر به سمت و سویی برود که اختلاف نظرهای جزئی به اختلافات بزرگ و جبهه‌گیری منجر شود، مطلوب نیست.
مدرس حوزه و دانشگاه مذاهب اسلامی زاهدان بیان کرد: ما باید به این درک برسیم که قدرت تحمل عقاید مختلف را داشته باشیم؛ باید با وجود اختلاف نظرها همدیگر را درک کنیم، به این معنا که به همدیگر احترام بگذاریم و انتظار نداشته باشیم که همه از یک موضوع، درک مشابهی داشته باشند.
مولوی موحد خاطرنشان کرد: بحمدالله در سیستان‌وبلوچستان وحدت وجود دارد و شیعه و سنی همزیستی مسالمت‌آمیزی دارند، اگر برخی جاها کم و کاستی‌هایی مشاهده می‌شود، به مرور زمان و با افزایش آگاهی انشاء الله برطرف می‌شود.

ریشه تفرقه در اهانت به مقدسات است
مولوی عبدالمجید اسماعیل‌زهی، مدرس مدرسه علمیه مکی زاهدان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، عنوان کرد: ضرورت وحدت برای جامعه اسلامی بسیار زیاد است. وحدت تنها مختص دین اسلام نیست، بلکه یک ضرورت جهانی است، بطوری که می‌بینیم امروز همه کفار با یکدیگر متحد شده‌اند؛ یهود و نصارا آن همه اختلافات را کنار گذاشته‌اند و برای منافع خود، متحد شده‌اند؛ اتحادیه اروپا نمونه اتحاد دنیای کفر است.
وی افزود: مسیحیت و یهود نقاط اختلاف بسیاری دارند، اما برای دستیابی به منافع و مقاصد مشترک، اختلافات را کنار گذاشته‌اند؛ این در حالی است که امت اسلامی، علی‌رغم همه نقاط مشترکی که دارند، اختلافات بسیار جزئی را پررنگ کرده و روی آن‌ها تأکید می‌کنند.
مولوی عبدالمجید بیان کرد: شیعه و سنی، هر دو یک دین دارند؛ پیامبر و کتابشان یکی است، رو به یک قبله نماز می‌خوانند، اما همه این مشترکات را کنار گذاشته و روی این تأکید می‌کنند که چرا یکی دست باز نماز می‌خواند و دیگری دست بسته؛ این‌ها مسائلی نیست که ما روی آن پافشاری کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه جهان اسلام امروز با چالش‌های بسیاری مانند تفرقه، اختلاف، افراط گرایی و درگیری رو به‌رو است؛ باید این مشکلات و چالش‌ها را آسیب‌شناسی کرد و ببینیم ریشه تفرقه و درگیری‌ها چیست. نباید بهانه به دست دشمن بدهیم تا صفوف بهم پیوسته امت اسلامی را درهم بشکنند.

وحدت واقعی از قلب‌ها آغاز می‌شود

مدرس حوزه علمیه اهل سنت اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث تفرقه می‌شود و شیعه و سنی را از هم دور می‌کند، اهانت به مقدسات است که سبب ایجاد کدورت می‌شود، خصوصا اگر از جانب بزرگان باشد؛ امامان شیعه، برای اهل سنت نیز محترم هستند، چرا که اهل سنت نیز آنان را ائمه خود می‌دانند؛ پیشوایان اهل سنت نیز صحابه رسول خدا هستند، بنابراین نباید هیچ مذهبی، به مقدسات مذهب دیگر بی‌حرمتی کند.
وی افزود: وحدت واقعی از قلب‌های ما شروع می‌شود؛ اگر ما از عمق وجدان خود، شیعه و سنی را برادر خود بدانیم، این محبت ناخودآگاه در نحوه رفتار ما خود را نشان می‌دهد، در غیر این‌صورت، با شعار و برگزاری کنفرانس نمی‌توان به وحدت رسید.
مولوی عبدالمجید بیان کرد: الناس علی دین ملوکهم؛ رفتار علما و مسئولان خیلی مهم است. اگر آن‌ها تقریبی حرکت کنند، مردم هم عمل آنان را الگوبرداری می‌کنند. کوچکترین عمل علما و مسئولان، روی مردم تاثیر می‌گذارد.

این عالم اهل سنت در پایان با اشاره به عملکرد خوب ایکنا و نگاه تقریبی این رسانه اظهار کرد: انتظار ما از ایکنا این است که ببینند مصلحت و صلاح دین چیست؛ بر اساس وجدان و رسالت دینی خود عمل کنند؛ ما تعریف ایکنا را زیاد شنیدیم و از اخبار آن استفاده می‌کنیم.

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم