ضعف پایش و بازخورد هزینه طرح پزشک خانواده در مازندران


ضعف پایش و بازخورد هزینه طرح پزشک خانواده در مازندران

ساری - ایرنا- دولت تدبیر و امید هزینه سنگین ماهانه حدود 43میلیارد ریال بابت حقوق پزشکان خانواده ، فرانشیز دارو و ویزیت متخصص با برگه ارجاع را در حالی در مازندران پرداخت می کند که به گفته مدیر کل بیمه سلامت مازندران پایش و نظارت هزینه این طرح بسیار ضعیف است.

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که به رغم اینکه حدود شش سال از طرح پزشک خانواده روستایی و برای خانوارهای شهری نیز پنج سال در مازندران گذشته است ،اما عادت‌های مردم که برای هر بیماری به پزشک متخصص و در یک سال اخیر نیز حتی به فوق تخصص ها مراجعه می کنند، تغییر چندانی نکرده است.
طرح پزشک خانواده در خانوارهای روستایی از سال 91 و برای خانوارهای شهری نیز از سال 92 به صورت آزمایشی در 2 استان مازندران و فارس در دست اجرا قرار گرفت و تاکنون در مازندران حدود 95 درصد از خانوارها تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
در طرح پزشک خانواده، تنها درصورتی می‌توان به پزشک متخصص مراجعه کرد که پزشک خانواده تشخیص دهد بیمار نیاز به مراجعه به متخصص دارد، در غیراین صورت اگر کسی مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کند، بیمه‌ها هزینه‌های درمانی بیمار را پرداخت نمی‌کنند.
افرادی که از مسیر پزشک خانواده به سطوح بعدی مراجعه کنند، در مناطق روستایی از حمایت 95 درصدی و در مناطق شهری از حمایت 90 درصدی بهره مند خواهند شد.
به رغم اینکه دولت هزینه سنگین ماهانه حدود 43میلیارد ریال بابت حقوق پزشکان خانواده ، فرانشیز دارو و ویزیت متخصص با برگه ارجاع در مازندران پرداخت می کند، اما این طرح به خاطر اقبال مردم به متخصصان باعث شد تا پزشکان عمومی در این طرح فقط دفترچه بیمار را برای ارجاع به متخصص مهر بزنند.
قراربود در پزشک خانواده مسئول سلامت افراد حتی از قبل از تولد تا زمان مرگ باشد، برای او پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل بدهد و تمام سوابق بیماری‌های فرد، بیماری‌های خانوادگی و ژنتیکی و مسائل محیطی آنان را در این پرونده ثبت ‌کند، با او حرف بزند، آموزش بدهد، اگر بیمار شد در حد صلاحیت، او را درمان ‌کند و اگر لازم بود، فرد بیمار را به متخصصان(سطح دو) ارجاع دهد و به این ترتیب نظام ارجاع بر اساس راهنمای بالینی شکل بگیرد.
اگرچه دانشگاه علوم پزشکی و شرکت های بیمه ای از جمله بیمه سلامت و تامین اجتماعی در مقوله اطلاع رسانی فواید پزشک خانواده و هزینه سنگینی که دولت متقبل می شود ،اقداماتی انجام دادند اما به نظر می رسد برای اجرای درست تر طرح پزشک خانواده باید اطلاعات مردم نسبت به وظایف پزشکان کامل شود و در این صورت ما می توانیم خدمات بیشتری از پزشک بگیریم.
**رئیس شورای راهبردی مازندران باید مطالبه گری کند
مدیر کل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه استاندار به عنوان رئیس شورای راهبردی استان و فرماندار نیز مسئول نخست اجرایی شهرستان باید مطالبه گری جدی از نحوه اجرا ، هزینه کرد ها و پایش طرح پزشک خانواده را مطالبه گری کنند، گفت: نظارت و پایش این طرح بسیار ضعف است.
دکتر رسول ظفرمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه طرح پزشک خانواده به همت مضاعف استانداری ،دانشگاه علوم پزشکی ، بیمه سلامت، تامین اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی که بیشترین سهم را در این طرح دارند، نیاز است، ادامه داد : وضعیت پزشک خانواده مطلوب نیست.
وی با توضیح اینکه طرح پزشک خانواده در مازندران نباید در قالب یک طرح آزمایشی ادامه پیدا کند، تصریح کرد که استاندار و فرمانداران باید برای شاخص های این طرح هر ماه از دست اندرکاران مطالبه گری و حتی یقه گیری کنند.
مدیر کل بیمه سلامت مازندران توضیح داد: سامانه و ساختار نرم افزاری پزشک خانواده در مازندران به لحاظ اطلاعات فردی پزشک و اعضای خانواده وجود ندارد.
ظفرمند با تاکید بر اینکه استاندار به عنوان رئیس شورای راهبردی باید به این مقوله زیر بنایی طرح پزشک خانواده مطالبه گری کند، گفت: اگر شورای راهبردی استان مطالبه گری را انجام بدهد، این طرح مهم و ضروری که برای استان یک فرصت استثنایی برای توسعه سلامت و بهداشت است، می تواند بهتر از شرائط فعلی عمل کند.
وی روش نظارت ، بازخوانی و مطالبه گری در اجرای پزشک خانواده را بسیار ضعیف و ناکارآمد خواند و گفت: من مخالف این طرح نیستم بلکه بسیار طرح خوبی است ،اما نمی توان سنتی عمل کرد، تا زمانی که نرم افزار الکترونیکی برای ثبت داده ها ایجاد نشود، قابل اجرا نیست.
وی با بیان اینکه امروز قطع اینترنت در مازندران که به ادعای مسئولان ضریب نفوذ اینترنت آن بسیار بالا است، معنایی ندارد، گفت: در سیستم سلامت طرح پزشک خانواده نظارت و پایش آن باید به روز و آنی باشد.
ظفرمند بر لزوم حضور پزشکان خانواده بر اساس قرارداد وتعهدات را ضروری خواند و ادامه داد: ماهانه 25میلیارد ریال تحت عنوان حقوق پزشکان خانواده ، 15میلیارد ریال کمک دارویی و سه میلیارد ریال کمک هزینه ویزیت متخصص فقط بیمه سلامت در طرح پزشک خانواده مازندران پرداخت می کند.
مدیر کل بیمه سلامت مازندران بار دیگر نبود بستر نرم افزاری برای ثبت اطلاعات بیمار، نظام ارجاع و در مجموع کارکرد پزشکان برای بیماران و بازخورد مثبت و منفی معالجه پزشک بر روی بیمار و برخوردار نشدن این طرح از اعتبار ملی را مهمترین ضعف برای طرح پرشکان خانواده دانست.
ظفرمند اضافه کرد : هم اکنون سرانه 50 هزار ریال هزینه برای افراد تحت پوشش پزشک خانواده از جیب شرکت های بیمه ای به پزشکان پرداخت می شود که میانگین پرداختی برای هر پزشک در ماه حدود 75 میلیون ریال می شود.
به گفته وی پزشکانی که 2 شیفت فعالیت دارند حدود 2 هزار و 500 نفر را تحت پوشش قرار می دهند که میانگین دریافتی این افراد نیز حدود 125 میلیون ریال در ماه می رسد.
دکتر ظفرمند تصریح کرد: مردم بدانند بیمه موظف به پرداخت این هزینه به صورت ماهانه به حساب پزشکان خانواده است و این فشار را بر شرکت ها افزایش خواهد داد پس مردم مطالبه گری کرده و مراجعه حضوری به پزشکان خانواده خود داشته باشند و خدمات لازم را دریافت کنند.
مدیرکل بیمه سلامت مازندران قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار، برداشته شدن هزینه های مالی بیماری از دوش بیماران را از مزایای اجرای این طرح دانست.
6990/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش