بی نیازی از واردات سرنگ جراحی آنژیوپلاستی با ساخت نمونه داخلی


 بی نیازی از واردات سرنگ جراحی آنژیوپلاستی با ساخت نمونه داخلی

گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید سرنگ «اینفلیتور» برای استفاده در جراحی آنژیوپلاستی شده اند که ضمن صرفه جویی ارزی مزایایی از جهت فنی و استفاده راحت تر نیز دارد. ]]>

بی نیازی از واردات سرنگ جراحی آنژیوپلاستی با ساخت نمونه داخلی
گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید سرنگ «اینفلیتور» برای استفاده در جراحی آنژیوپلاستی شده اند که ضمن صرفه جویی ارزی مزایایی از جهت فنی و استفاده راحت تر نیز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بی نیازی از واردات سرنگ جراحی آنژیوپلاستی با ساخت نمونه داخلی
سرنگ اینفلیتور (inflator syringe) از تجهیزات یکبارمصرف حوزه قلب و عروق است که در بادکردن بالن در عمل آنژیوپلاستی و استنت/stent ‌گذاری (فنرگذاری) در درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی کاربرد دارد. این محصول سالانه به میزان حدود 300 هزار عدد در کشور مصرف می شود و کاملا وارداتی است؛ طوری که به واسطه آن با احتساب میانگین قیمت هر سرنگ حدود 15 یورو، سالانه معادل چهار میلیون و 500 هزار یورو ارز از کشور خارج می ‌شود.
بنابراین، تولید این محصول در داخل کشور می ‌تواند به صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی منجر شود. از سوی دیگر، با توجه به کیفیت بالای آن در بازار بین ‌المللی نیز قابلیت رقابت با نمونه ‌های خارجی را دارد.
یکی از اعضای گروه تحقیق و توسعه این گروه از محققان حوزه مکانیک دانشگاه علم و صنعت روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد این سرنگ توضیح داد: این محصول در شرکت دانش بنیان فناوران پزشکی «رایبد» دانشگاه علم و صنعت بعد از حدود 2 سال کار به مرحله صنعتی رسیده است؛ مرحله تحقیق و توسعه حدود یک سال و فرآیند تولید و اخذ مجوزات لازم نیز حدود یکسال به طول انجامید.
محمدجواد مربوبی در مورد مجوزهای لازم برای تولید این محصول نیز اظهار داشت: این سرنگ در چند بیمارستان مراحل بالینی را گذرانده و استانداردهایی همچون بار میکروبی و زیست سازگاری و ایزوهای (استانداردهای) مختلف را از آزمایشگاه های معتبر تهران دریافت کرده است.

محصول ایرانی با ارز آزاد و نصف قیمت محصول خارجی

وی با اشاره به دشواری واردات این محصول به ویژه با وجود تحریم های اخیر گفت: قیمت تمام شده این محصول بر اساس برآوردهای ما نسبت به مشابه خارجی و نمونه فرانسوی به طور خاص نصف است و در صورت تولید انبوه و تامین نیاز بازار چهار و نیم میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
این دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک در مورد مزایای فنی این محصول نسبت به نمونه های خارجی گفت: در فرایند طراحی و توسعه این محصول مواردی را در نظر گرفته ایم، از جمله به طراحی مناسب جهت کاربرپسندبودن و روان بودن فرآیند افزایش و کاهش و تنظیم دقیق میزان فشار داخل بالن و رگ می توان اشاره کرد.
مربوبی در مورد سرمایه گذاری برای این طرح گفت: بعد از اخذ مجوزهای لازم تولید انبوه این محصول با سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد تومانی در کارخانه ای در مهرشهر کرج آغاز شد.
وی در مورد تولید این کارخانه در شرایط فعلی گفت: این کارخانه می تواند حدود 7 هزار قطعه سرنگ را در ماه (سالیانه 80 هزار عدد) تولید کند که البته پاسخگوی نیازهای بازار به طور کامل نیست؛ ولی در صورت افزایش سرمایه توان تولید 150 هزار قطعه در سال را هم دارد که یک دوم از نیاز بازار خواهد بود.
مربوبی در مورد قیمت این محصول نیز اظهار داشت: قیمت محصول باید توسط اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تعیین شود و این کار هنوز صورت نگرفته است، اما در مجموع حدود نصف قیمت محصول فرانسوی خواهد بود، از طرف دیگر نمونه محصولات خارجی این سرنگ نیز با ارز دولتی وارد بازار می شود ولی ما برای تامین قطعات باید از ارز سامانه نیما استفاده کنیم که در صورت تامین ارز دولتی قیمت کمتر هم می شود.
وی اظهار داشت: همچنین برای بازاریابی این محصول نیاز به اقدامات زیادی هست زیرا پزشکان به استفاده از محصولات خارجی عادت کرده اند و به آسانی نمی توان محصول تولید داخل را جایگزین کرد.
اعضای این گروه از محققان دانشگاه علم و صنعت شامل مهندس محمد سکادفکر، مهندس هادی افشاری، مهندس محمدمهدی اختری، مهندس مجید باقرپور و دکتر مهدی خدادادی است.منبع:ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها