مردم جهرم در انتظار معرفی شهردار شهر نخل و نارنج


مردم جهرم در انتظار معرفی شهردار شهر نخل و نارنج

شیراز-ایرنا-پس از استعفای عباس منزه از مدیریت شهری جهرم، این روزها بحث انتخاب شهردار بعدی توسط اعضای شورای شهر به دغدغه‌ای بدل شده است، به گونه‌ای که مردم و صاحب نظران به تغییر و انتخاب کلیددار بعدی شهر نخل و نارنج، حساس شده‌اند.

یه گزارش ایرنا، مرودشت به عنوان دومین شهر پُر جمعیت استان فارس پس از افزون بر 6 ماه فقدان شهردار و انحلال شورا، بیست و هشتم آبان 97 شهرداری جدید خود را معرفی کرد، اما تکلیف مدیریت شهری سومین شهر پُر جمعیت فارس، یعنی جهرم هنوز مشخص نشده است.
عباس منزه، شهردار پیشین جهرم پس از یک‌ سال حضور در این نهاد، هجدهم مهرماه 97 استعفای خود را تقدیم شورای اسلامی این شهر کرد و هم اینک نزدیک به به 2 ماه است که جهرم شهردار ندارد و مسعود مومنی، رئیس سابق آتش‌نشانی جهرم، سرپرست کنونی شهرداری است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 15 نفر تا کنون به عنوان شهردار یا سرپرست برای مدت چند ماه تا چند سال بر کرسی شهرداری جهرم تکیه زدند.
بر اساس شنیده‌ها و بعد از کش و قوس‌های فراوان و تاخیر زیاد، 10 نفر به عنوان کاندیدای رسمی و نهایی پست شهرداری جهرم از سوی اعضای شورا اسلامی این شهر معرفی شده و قرار است روزهای آتی برای ارایه‌ برنامه‌های خود و جلب نظر منتخبان مردم در شورا، در نشست‌ شورای شهر جهرم حضور پیدا کنند.
گزینه‌های پست شهرداری از کاندیداهای بومی هستند و البته احتمال انصراف برخی کاندیداها نیز وجود دارد و این در حالی است که در میان گزینه‌های ارایه شده، نامی از جوانان و بانوان متخصص شهر مشاهده نمی شود اما نام روسای چندین اداره شهرستان جهرم در میان گزینه هایی که قرار است از میان آنها شهردار این شهر برگزیده شود، به چشم می خورد.

**سلامت کاری و انگیزه، مهمترین مولفه برای انتخاب شهردار جهرم باشد
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: انتظار داریم اعضای شورای اسلامی شهر جهرم، فردی را به عنوان شهردار برگزینند که از توانمندهای لازم برای اداره یک شهر بزرگ با پیشینه ارزشمند تاریخی و مذهبی جهرم برخوردار باشد و به عمران و آبادی این شهر کمک کند.
محمدرضا رضایی کوچی افزود: شهر جهرم به عنوان دومین شهر بزرگ استان فارس، متاسفانه شهرداری آن تجربه‌های تلخی را پشت سر گذاشته است، انتخاب شهردار اول نتایج خوبی برای این شهر نداشت و امیدواریم که شورای اسلامی جهرم در انتخاب دومشان اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که انتظار مردم انتخاب فردی توانمند است که بتواند پاسخگوی مطالبات آنها باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک شهردار خوب و توانمند در حوزه توسعه و عمران شهری بسیار موثر است، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر جهرم با یک آزمون سخت برای انتخاب شهردار رو به رو است و امیدواریم اعضای این نهاد، مباحث حاشیه‌ای را کنار بگذارند و شهرداری انتخاب کنند که بتواند مسایل عمران شهری را حل کند.
رضایی کوچی افزود: لازمه توسعه شهری، شهرداری است که در این حوزه سلامت و انگیزه کار داشته باشد، بتواند با مردم به خوبی تعامل و منابع مالی مورد نیاز شهرداری‌ را تامین کند و همچنین با برقراری ارتباط خوب با مسئولان و به ویژه مردم، زمینه‌های عمران شهری را فراهم کند.
وی ادامه داد: انتظار ما این است که اعضای شورای اسلامی شهر جهرم با انتخاب شهرداری مومن، متعهد، با تجربه، مردمدار و بهره‌گیر از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی، شرایط بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های عمرانی این شهر را که متاسفانه در گذشته به آن خسارت وارد شده است، مهیا سازند.
رضایی کوچی بیان کرد: این کار مستلزم این است که اعضای شورا اسلامی شهر جهرم با همدلی و وحدت بیشتر، زمینه انتخاب شهرداری که مورد توافق همه اعضای این نهاد باشد، فراهم و شهردار جهرم هرچه سریع تر کار خود را آغاز کند.

** زیرساخت‌های توسعه شهری جهرم آسیب دیده است
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: زیرساخت‌های اصلی توسعه شهری شهر جهرم در چندسال گذشته دچار بحران و آسیب‌های جدی شده است.
رضایی کوچی بیان کرد: بتازگی بازدیدی از کارخانه آسفالت و سنگ ‌شکن شهرداری جهرم داشتم که باعث تاسف بسیار من شد زیرا هیچ آثاری از ظرفیت‌های عمرانی که پیشتر وجود داشت اکنون مشاهده نمی شود، هم کارخانه‌ آسفالت دچار بحران شده و اینکه دستگاه سنگ‌ شکنی هم در این مکان وجود ندارد و معدنی برای مصالح پیش‌بینی نشده است.
وی، با اشاره به تامین سه هزار تن قیر برای آسفالت معابر از سهمیه توسعه شهری و بافت‌های تاریخی و آسیب‌ پذیر شهری، افزود: متاسفانه شهرداری جهرم هنوز نتوانسته همه این قیر را برای انجام این کار جذب کند.
او گفت: شهرداری جهرم از این میزان، نزدیک به 700 تن قیر را برای آسفالت معابر استفاده کرده است.
وی ادامه داد: ارزش هرتن قیر نزدیک به 30 میلیون ریال است و سه هزار تن قیر معادل 90 میلیارد ریال است اما متاسفانه شهرداری جهرم از این کمک و ظرفیت استفاده نکرده و کوچه های این شهر همچنان خاکی است.
به گفته رضایی کوچی، این قیر برای مرکز و اطراف شهر و بسیاری از مناطق شهر جهرم که در بافت‌های فرسوده و تاریخی قرار دارد، اختصاص داده شده است.
این نماینده مجلس افزود: حتی اگر به شهرداری جهرم کمک کرده و قیر رایگان در اختیار این نهاد قرار دهیم، توان جذب آن را ندارد و این بیانگر این است که تا چه حد این نهاد آسیب ‌پذیر و دچار مشکل است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین بیان داشت: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، سالانه حداقل 150میلیارد ریال از اعتبارات دولتی به شهرداری جهرم کمک می‌دهیم، اما متاسفانه این نهاد از این ظرفیت نتوانسته است به خوبی بهره گیرد.
رضایی کوچی افزود: شهرداری‌ها فعالیت خود را کاهش داده‌اند و فقط این اعتبار را از قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت و از محل آن حقوق پرداخت می کنند اما از این اعتبار کار عمرانی انجام نمی دهند و این باعث شده که شهرداری‌ها در جذب اعتبار و درآمدهای پایدار دچار مشکل شوند.
وی افزود: در پی این هستیم، پولی که از قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص می یابد، تنها در حوزه عمرانی صرف شود و برای هزینه‌های جاری از آن استفاده نشود و شهرداری‌ها خودشان منابع و درآمد تعریف کنند و هزینه های جاری خود را تامین کنند.

**فرصتی برای سعی و خطا نیست
معاون استاندار فارس و فرمانداری ویژه شهرستان جهرم هم به ایرنا بیان داشت: شهر جهرم، تشنه یک جوان فعال، متخصص و پویا برای اداره شهر است و شورای اسلامی این شهر هم باید در انتخاب شهردار دقت کافی داشته باشد زیرا دیگر فرصتی برای سعی و خطا ندارد.
علیرضا صحراییان افزود: باید به جوانان فرصت دهیم و به آنها اعتماد کنیم تا از ظرفیت ها و همت والای آنها و سازمان‌های مردم‌ نهاد، بیشترین بهره را ببریم زیرا بر این باوریم که همین سازمان‌ها و انجمن‌ها به راحتی می‌توانند شهر را مدیریت کنند.
او بیان کرد: امیدواریم شورای اسلامی شهر جهرم، شهرداری جوان انتخاب کند زیرا جوان یعنی انرژی، شادی، نشاط، ابتکار، ابداع، خلاقیت و انگیزه.
صحراییان بیان داشت: نیاز اساسی شهر ما بعد از ایام ماه محرم و صفر، شادی حلال، نشاط و پویایی برای بهتر شدن شرایط زندگی خانواده ها و جوانان است.
بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در آبان سال 95 انجام شد، به لحاظ جمعیت پس از شیراز، شهر مرودشت و بعد از آن، شهر جهرم با اختلاف اندکی یعنی با 141 هزار و 634 نفر جمعیت در رده سوم قرار دارد.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9910 /6118

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل