جزو کشورهای عقب‌مانده در حوزه مطالعات علمی دین، معنویت و مذهب هستیم


جزو کشورهای عقب‌مانده در حوزه مطالعات علمی دین، معنویت و مذهب هستیم

رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در طول مدت زمان 100 سال، ارزش معنویت و دین در علم، انسان و سلامت شناخته شد و متأسفانه ایران، جزو کشورهای عقب‌مانده در حوزه مطالعات علمی دین، معنویت و مذهب است.

به گزارش ایسنا، جعفر بوالهری در نشست علمی «سلامت معنوی با رویکرد طب تلفیقی و پزشکی مبتنی بر شواهد» که در دانشگاه پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نخستین پرسش درباره بیماری که دچار درد و رنج شده، این است که آیا نوعی معنویت در وی وجود دارد یا خیر؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است پس پزشکان باید به بعد معنویت بیمار توجه کنند. نکته اینجاست که پس از رنسانس، دانشمندان به این نکته دست یافتند بدون خدا و ارزشمندی موجود بعید است انسان بتواتد زندگی را پشت سر بگذارد.

وی افزود: در طول مدت زمان ۱۰۰ سال، ارزش معنویت و دین در علم، انسان و سلامت شناخته شد و متأسفانه ایران، تقریبا عقب‌مانده‌ترین کشور در حوزه مطالعات علمی دین، معنویت و مذهب است. خوشبختانه وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اقداماتی را در این راستا انجام دادند و امروزه پیشرفته‌ترین تحقیقات حوزه معنویت و پزشکی در میان کشورهای اسلامی را دارا هستیم.

بوالهری ادامه داد: حقیقتی در جهان به نام دین، علم و معنویت وجود دارد. تحقیقات نشان داده که بدون ارزش‌های معنوی نمی‌توان مسیر زندگی را طی کرد. دز این زمینه سه مبحث مهم وجود دارد اینکه ما دانشگاهی هستیم، بنابراین بایستی مدل و روشی که ارائه می‌دهیم علمی باشد و روش ما مبتنی بر علم و ماده است. نکته مهم اینجاست که دانشگاه نمی‌تواند به مباحث مطرح شده در حوزه و دین استناد کند مگر اینکه عقلانیت آن مباحث در آزمایشگاه ثابت شود و جدا از مباحث سیاسی، ایدئولوژیک و... باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشریح کرد: اگر روش‌های علوم‌انسانی و پزشکی را برای شناخت معنویت به‌کار ببریم، کفر نورزیده‌ایم بلکه به حقایق جدیدی دست می‌یابیم. امروزه جهان غرب به چنین مساله‌ای دست یافته و در همه ابعاد آن را به‌کار می‌گیرد. این درحالیست که در بسیاری از گروه‌های حوزوی ایران مطرح می‌کنند که اسلام فاقد معنویت بوده و معنویت مبحثی غربی است.

وی با بیان اینکه «باید دین و معنویت در عمل به‌کار گرفته شود»توضیح داد: ما در جامعه ایران، دچار بحران دینی و معنوی هستیم که متأسفانه از رده نوجوانان و جوانان به بزرگسالان نیز سرایت کرده است. آنچه اهمیت دارد این است که ما بعدی از دین و معنویت داریم که بیماری محسوب می‌شود، دینی و معنویتی که همراه شهوات، ترور، مواد مخدر و... است.

بوالهری تصریح کرد: تاکنون بررسی‌هایی معنوی و روانی در رابطه با خفاش شب، عامل قتل‌های قیطریه و ... داشته‌ایم، اما هنوز این اجازه به ما داده نشده که با افرادی که مرتکب به بچه‌بازی یا مسائل جنسی غیراخلاقی شده‌اند مبنی بر اینکه آیا این افراد از نظر روانی سالم بوده یا خیر داده نشده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط