آموزش گلدوزی برزیلی


آموزش گلدوزی برزیلی

آموزش گلدوزی برزیلی یک آموزش بسیار پرکاربرد و زیباست که یاد گرفتنش واقعا ارزش وقت گذاشتن را دارد. می‌توانید با کمک دوخت‌های ساده ولی متنوع این گلدوزی هر چیز پارچه‌ای از رومیزی تا جامدادی را زیباسازی کنید.

آموزش گلدوزی برزیلی


ستاره |
سرویس خانه‌داری – گلدوزی برزیلی یک راه آسان و کم‌هزینه است برای زیباسازی هر چیزی که بتوانید فکرش را بکنید. از رومیزی بگیرید تا رومبلی، روتختی، چادر نماز و جانماز، کیف و جامدادی و هر وسیله‌ای که درش پارچه به کار رفته باشد، می‌تواند با این کوک‌های پیچ در پیچ ظاهر زیباتری به خود بگیرند. ابتدا باید با وسایل لازم برای گلدوزی برزیلی آشنا شوید و بعد دوخت‌های پایه را فرا بگیرید.
اگر نمونه این گلدوزی‌ها را دیده باشید، حتما وسوسه خواهید شد که نخ و سوزن به دست آموزش گلدوزی برزیلی را دنبال کنید.

وسایل لازم برای گلدوزی برزیلی

۱- سوزن: در بازار سوزنی که مخصوص گلدوزی برزیلی باشد وجود ندارد و شما خودتان باید به دنبال سوزنی بگردید که طولش از ۶ سانتی‌متر بیشتر باشد و سوراخ درشتی هم داشته باشد.

۲- نخ: برای گلدوزی برزیلی نخ ابرشیمی ۶ و ۹ مناسب هستند. این نخ‌ها به شکل کلاف و عمامه در رنگ‌های متنوع ارائه می‌شوند و همین کلاف بودن‌شان باعث می‌شود که موقع گلدوزی پیچ بخورند و دردسر درست کنند بنابراین باید قبل از استفاده نخی که قرار است با آن گلدوزی انجام شود اتو شود تا موج آن از بین برود. اتو کردن نخ نیز به این صورت است که ابتدا اتو را روی درجه خیلی ملایمش قرار می‌دهیم، آن را روی ابتدای نخ می‌گذاریم و بعد دنباله نخ را می‌کشیم به گونه‌ای که کل نخ از زیر اتو عبور کند.
آموزش گلدوزی برزیلی

نخ کتان هم برای این گلدوزی مناسب است.

۳- پارچه: پارچه مناسب برای این کار بستگی به استفاده شما از آن دارد. سه نوع پارچه برای گلدوزی برزیلی مناسب است که عبارتند از: پارچه نخی، ساتن و مخمل. مثلا اگر بخواهید تابلو درست کنید مخمل گزینه خوبی است. ولی برای روبالشتی و روتختی پارچه‌های نخی و ساتن بهتر هستند. اگرچه گلدوزی برزیلی را روی انواع دیگر پارچه برای روی مانتو، سجاده و حوله هم می‌توان پیاده کرد.

۴- کارگاه گلدوزی: برای گلدوزی حتما باید از کارگاه استفاده کنید وگرنه پارچه زیر دوخت جمع می‌شود و ظاهر زشتی پیدا می‌کند. فراموش نکنید که پارچه را باید طوری در کارگاه قرار دهید که کاملا کشیده و محکم باشد. اگر فکر می‌کنید که لبه کارگاه‌تان ممکن است به پارچه شما آسیب بزند می‌توانید تکه رویی کارگاه را با روبان یا نواری پارچه‌ای بپوشانید.
آموزش گلدوزی برزیلی

۵- لایی چسب کاغذی

۶- قیچی، کاربن، مداد یا خودکار محو شونده: قیچی که باید همان قیچی خیاطی‌تان باشد. کاربن و مداد هم برای کشیدن الگو استفاده می‌شود. استفاده از خودکار محو شونده به جای مداد کار را بسیار تمیزتر می‌کند، چون اثر این خودکار پس از مدتی خودش خود به خود از بین می‌رود.

نکات مهم قبل از شروع گلدوزی برزیلی

برای راحتی کار می‌توانید کلاف‌های نخ را با کمک یک نفر تبدیل به گلوله نخی کنید یا دو سر کلاف را قیچی کنید آن گاه بی‌نهایت نخ هم اندازه خواهید داشت که برای دوخت هم می‌توانند مناسب باشند. فراموش نکنید که نباید نخ‌تان را خیلی بلند بگیرید، چون هنگام گلدوزی این نخ توی دست و پای شماست و به راحتی گره می‌خورد و حاصل زحمات‌تان را از بین می‌برد. بهتر است در گلدوزی اصلا بی‌خیال گره زدن نخ شوید و به جایش از شلال‌های ریز برای محکم کردن نخ استفاده کنید. شلال‌هایی که بعد با دوخت اصلی پوشانده می‌شوند.

آموزش گلدوزی برزیلی


آموزش گلدوزی برزیلی

برای شروع آموزش گلدوزی برزیلی شما ابتدا باید با انواع دوخت‌ها و کوک‌های پایه آشنا شوید که به ترتیب از آسان به سخت آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

۱- شلال ساده: این همان کوک زدن معمولی خودمان است. کوک‌هایی که هم‌اندازه و یک‌نواخت هستند و در امتداد همدیگر زده می‌شوند. کاربرد این دوخت برای دوختن ساقه و یا پر کردن فضاهایی، چون برگ‌هاست.

۲- بخیه ساده: شیوه بخیه زدن مثل همان شلال ساده است فقط باید فاصله بین کوک‌ها را به صفر برسانیم. اگر به دو طرف پارچه‌ای که روی آن بخیه ساده زدیم نگاه کنید هر دو طرف پارچه یک خط صاف تشکیل یافته از کوک می‌بینید. شیوه کوک زدن را در تصویر می‌توانید مشاهده کنید. ابتدا سوزن را در نقطه ۱ فرو می‌بریم و از نقطه ۲ بیرون می‌آوریم. سپس در نقطه ۳ فرو می‌بریم و به همین ترتیب ادامه می‌دهیم.
آموزش گلدوزی برزیلی

۳- شلال‌پیچ: حالا با توجه به آموزش دو نوع دوخت قبل می‌توان دوخت شلال پیچ را انجام داد. برای زیباتر شدن این دوخت باید از دو نخ با رنگ‌های متفاوت، ولی نزدیک به هم استفاده کرد. همانطور که در تصویر هم می‌بینید در این دوخت ابتدا باید یک ردیف شلال ساده یا بخیه ساده دوخته شود، بعد نخ به صورت مارپیچ از بین شلال‌های اول عبور کند بدون این که سوزن از میان پارچه رد شود. دوخت شما نهایتا شبیه یک قیطان تابیده می‌شود.
آموزش گلدوزی برزیلی

۴- توپردوزی (ساتن دوزی): وقتی که شلال‌های ساده را در کنار هم برای پر کردن یک فضا به کار می‌گیرید به این کار توپردوزی گفته می‌شود. معمولا شلال‌ها یا کوک‌ها کمی مایل (کج) دوخته می‌شوند نه صاف. پیشنهاد می‌شود اول از قطر کار شروع کنید و نصف کار را بدوزید، سپس به پر کردن نصف بعدی بپردازید. برای اشکال بیضی شکل هم می‌توان از یک طرف شکل شروع کرد و دوخت را به صورت مورب ادامه داد.
آموزش گلدوزی برزیلی

۵- دندان‌موشی: این کوک در نمددوزی هم استفاده فراوان دارد. شروع دوخت معمولا از چپ به راست است. اول باید سوزن را زیر پارچه کرده و از زیر وارد پارچه کنید و سر سوزن را بیرون آورید. سپس در حالی که نخ را حلقه‌ای کرده‌اید سوزن را از نقطه ۲ وارد و از نقطه ۳ خارج کنید. نقطه ۳ هم‌ردیف نقطه ۱ است. به طوری که سوزن از روی حلقه نخ عبور کند. شما باید نخ حلقه شده را با شست دست چپ نگه داشته و وقتی سوزن را از پارچه بیرون می‌کشید نخ را رها کنید.
آموزش گلدوزی برزیلی
بیشتر بدانید: آموزش تصویری 19 مدل دوخت تزئینی زیبا و خاصامیدواریم این دوخت‌ها تا اینجا برای شما راحت و سرگرم‌کننده باشد. بقیه کوک‌های گلدوزی برزیلی تشکیل یافته از همین کوک‌هاست و به عبارتی همین کوک‌ها هستند که پیچیده‌تر شده‌اند پس به خوبی این‌ها را تمرین کنید تا در بخش دوم آموزش گلدوزی برزیلی شما را با تکنیک‌های بیشتری آشنا کنیم.
فراموش نکنید سوالات و تجربیات خود را می‌توانید در بخش نظرات سایت ستاره با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلدوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35