بطحائی: برپا و برجا گفتن پاسخگوی نظام تعلیم وتربیت امروز نیست


بطحائی: برپا و برجا گفتن پاسخگوی نظام تعلیم وتربیت امروز نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید در معماری فضا‌های آموزشی بازنگری جدی داشته باشیم.

خبرگزاری ایسنا: محمد بطحائی امروز در همایش تکریم خیرین مدرسه ساز کشور که در برج سپید خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تا کنون۱۱۳ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده، اما سهم خیران در ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی بسیار بیشتر از ساختن این ۱۱۳ هزار کلاس فیزیکی بوده است. تلاشی که توسط خیران انجام شده اشاعه ناب‌ترین نوع ایثارو از خود گذشتگی است.

وی ادامه داد: این سرمایه اجتماعی و همبستگی ملی تمدن آینده را رقم می‌زند و آجر‌ها فقط یک کلاس و مدرسه را نمی‌سازند بلکه تمدن آینده کشور را می‌سازند و از این منظر قدردانی و تکریم خیران اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه «فضای آموزشی در تعلیم و تربیت نوین صرفا یک ساختمان فیزیکی نیست»، گفت: تاثیری که فضای آموزشی امروز بر تعلیم و تربیت می‌گذارد بخشی از تکنولوژی آموزشی است. امروز از فضای آموزشی به عنوان بخشی از تکنولوژی آموزشی نام برده می‌شود؛ یعنی آن بخشی از سخت افزار و نرم افزار آموزش و پرورش که یادگیری را ساده تر، سریعتر و عمیق‌تر می‌کند. تکنولوژی آموزشی این وظیفه را بر عهده دارد.

بطحائی خاطر نشان کرد: فضای آموزشی امروز یک معلم است که در مسیر یادگیری به دانش‌آموزان کمک می‌کند. از این منظر در حوزه معماری فضا‌های آموزشی باید بازنگری جدی داشته باشیم. امروز فضای سبز در مدرسه بخش مهم و عمده در یادگیری دارد. تحقیقات نشان داده مدارسی که دارای فضای سبز مناسب هستند بر سرعت و شدت یادگیری تاثیرگذار می‌گذارند. در پژوهش‌های پیشرفته حتی نوع گیاهان که باید استفاده شود هم مورد تاکید قرار گرفته که چه گیاهان یادگیری را ساده‌تر می‌کند. امروز اهمیت محیط‌هایی که علاوه‌بر کلاس درس برای یادگیری موثر هستند، اگر از کلاس بیشتر نباشد کمتر نیست.

وی افزود: نظام‌های تعلیم و تربیت پیشرفته به سمت کلاس بدون دیوار می‌روند یعنی مدرسه یک سالن است و در گوشه و کنار این سالن بچه‌ها مشغول به آموزش می‌شوند. آن‌ها از این طریق وادار می‌شوند که در فضایی پر سروصدا مهارت تمرکز کردن را پیدا کنند. امروز کلاس‌های نیم دایره‌ای به عنوان بخشی از فضای آموزشی درحال شکل گیری است. این کلاس‌ها فاقد نیمکت هستند و دانش‌آموزان دایره‌ای مینشینند و مهارت‌های مورد نیاز زندگی را تمرین می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: چیدمان تجهیزات کلاسی امروز تحول بسیاری پیدا کرده و حتی رنگ، وسایل بکار برده شده، تصاویر و... بر روی یادگیری اثرگذتار هستند. ما در فضای تعلیم و تربیتمان مان کم‌تر به این موارد توجه کرده‌ایم. این موضوع تاثیرش را در فرآیند یاددهی و یادگیری گذاشته است بدون اینکه به چشم ما بیاید. مدرسه امروز محیطی برای تمرین زندگی کردن بچه هاست و متناسب با این رویکرد جدید باید معماری مدارس متفاوت شود. بچه‎ها در مدرسه باید زندگی کردن را تمرین کنند.

بچگی‌کردن حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت ماست

بطحائی بیان کرد: امروز مدرسه به عنوان کانون تربیت اجتماعی تغییر رویکرد می‌دهد. اگر متناسب با این رویکرد تصمیم نگیریم حتی اگر یک روز برسد از حیث فضای آموزشی مشکل نداشته باشیم، تا زمانی که مدرسه ما محیطی برای تمرین زندگی بچه‌ها نشود، خیالمان راحت نخواهد شد. امروز تعلیم و تربیت اسمش مدرسه نیست. امروز در مدرسه بچه‌ها باید بچگی کردن را تمرین کنند. همان چیزی که حلقه مفقوده نظام تعلیم و ماست. دست به سینه زدن برپا و برجا گفتن و... دیگر نظام تعلیم وتربیت امروز نیست. نظام تعلیم و تربیت امروز فزیاد زدن، مذاکره، تحمل کردن و... بچه‌ها در کنار یکدیگر است.

ایجاد کلاس اسباب‌بازی آموزشی در دبستان‌ها

وی ادامه داد: طرحی را در سال جاری ارائه دادیم که براساس آن در پایه‌های اول و دوم و سوم ابتدایی مدارس باید دارای کلاس اسباب بازی آموزشی باشند. بازی‌های سنتی ما دارای اهداف فن‌آورانه در حوزه آموزش و پرورش مهارت‌ها بودند که متاسفانه آن‌ها کنار گذاشتیم. همچنان که رویکرد ما در فضای آموزشی باید تغییر کند در تکنولوژی و فن‌آوری آموزشی هم باید دست خوش تغییر شود. بچه‌ها با استفاده از این فن آوری‌ها باید بتوانند مهارت‌های ذهن، بدنی و زندگی خود را تمرین کنند. مدرسه‌ای که بخواهد به این اهداف دست یابد حتما فضای آموزش مناسب، کارگاه و... نیاز دارد. مدرسه کارگاهی برای تمرین زندگی است.

استانداردسازی فضا‌های آموزشی نیازمند۹۰ هزار میلیارد تومان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «همچنان در فضا‌های آموزشی با نقایصی مواجهیم»، عنوان کرد: با نرخ‌های جدید بین هشتاد تا ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است تا بتوانیم فضا ها‌ی آموزشی را استاندارد کنیم. نیازمند مساعدت خیران هستیم. پیشنهاد می‌کنم با توجه به شرایط اقتصادی کارگروه‌هایی تشکیل شود که در روش‌های جلب مشارکت و کمک خیرین بازنگری کنیم. امروز خیرانی داریم که بضاعت ساخت یک مدرسه را ندارند، اما شاید بتوانند به صورت مشترک مدرسه احداث کنند یا یک اتاق اسباب بازی آموزشی ایجاد کنند.

بطحائی افزود: دانش‌آموزان ما مخصوصا دانش‌آموزان دختر به دلایل مختلف از جمله نبود شرایط فیزیکی متناسب از حیث توسعه و تقویت مهارت بدنی و قامتی به شدت در معرض خطر قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه