فرهنگ سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی اولویت اصلی ما است


فرهنگ سازی و نهادینه کردن حقوق شهروندی اولویت اصلی ما است

تهران - ایرنا - دستیار ویژه وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی در حقوق شهروندی با اشاره به اقدامات انجام گرفته ، فرهنگ سازی، تبیین و نهادینه کردن حقوق شهروند در جامعه را از وظایف مهم این وزارتخانه برشمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر کاراندیش عصر چهارشنبه در نشست همایش هم اندیشی نویسندگان عرصه حقوق شهروندی کشور در مجتمع فرهنگی باغ زیبا این مطلب را بیان کرد.
وی با تشریح اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در راستای تحقق حقوق شهروندی ، ایجاد دبیرخانه دائمی، خدمت به مراجعین وزارتخانه با الکترونیکی کردن روند کارها و ارائه مجوز ها، حضور درنمایشگاه بین المللی کتاب و توزیع بیش از پنج هزار کتاب منشور حقوق شهروندی ، واسپاری امور و کارها به بخش خصوصی و تجمیع مجوزها و حذف برخی قوانین دست و پا گیر در ارائه مجوزها به مردم را از جمله اقدامات این وزارتخانه در راستای تحقق وظایف آن در موضوع حقوق شهروندی برشمرد.

** سیر صعودی پیوستن دستگاههای اجرایی به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

معاون حقوقی، پارلمانی و اموراستانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین شفاف سازی و پیگیری اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای تحقق حقوق شهروندی عنوان کرد و افزود: با مجموعه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته و کمک رسانه ها بخش زیادی از دستگاههای اجرایی کشور به سامانه مربوطه و این قانون پیوسته و اینک روند صعودی به خود گرفته است.
معاون وزیر فرهنگ در ادامه سخنان خود برگزاری پنج نشست تخصصی با عنوان حقوق شهروندی، شرکت فعال در برگزاری اولین کنگره حقوق شهروندی، هم اندیشی و نشست با نخبگان اهالی قلم و فرهنگ و هنر و دریافت ۵۰۰ مقاله با موضوع حقوق شهروندی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برشمرد.
کار اندیش همچنین خریداری و انتشار ۱۵درصد کتابهای با موضوع حقوق شهروندی و توزیع کتب در دستگاههای مختلف اجرایی کشور را از دیگر کارها و فعالیت ها عنوان کرد.

** برنامه های آینده حقوق شهروندی
دستیار ویژه وزیر فرهنگ در حقوق شهروندی با تشریح برنامه و اقدامات بعدی این وزارتخانه ایجاد پیوست حقوق شهروندی در برنامه های فرهنگی و هنری از جمله جشنواره ها، نمایشگاههای بزرگ و بین المللی را از جمله اولویت های آتی برشمرد. معاون حقوقی،پارلمانی واموراستان‌های وزیرفرهنگ در ادامه آشنا کردن مردم با حقوق شهروندی به عنوان حقوق مسلم خودشان و همچنین نسبت به مسئولان را از دیگر وظایف این وزارتخانه برشمرد.
کاراندیش افزود:‌باید زمینه های مطالبه گری حقوق شهروندی را بین مردم جامعه افزایش داده شود از این رو نکته دیگری که در این وزارتخانه به دنبال آن هستیم، این است که در حوزه‌های امور سینمایی، هنری، مطبوعاتی، قرآن و عترت ، فرهنگی و غیره زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را برای بهبود وضعیت حقوق شهروندی و تحقق این مهم برای مراجعان به این وزارتخانه را فراهم کنیم.
کاراندیش درادامه تجهیز کتابخانه‌های عمومی و مساجد را با کتابهای خریداری شده با موضوع حقوق شهروندی و دیگر عناوین از جمله اقدامات در این هفته کتاب و ایام گذشته برشمرد.
وی در عین حال به طرح آموزش و آشنایی کارکنان با موضوع حقوق شهروندی اشاره کرد و اظهار داشت: تیمی را هم برای رصد و تبیین فعالیت‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در زمینه تحقق حقوق شهروندی ایجاد کرده‌ایم و با جدیت در حال فعالیت هستند.
کاراندیش خاطرنشان کرد: به دنبال تدوین شاخص‌های تحقق حقوق شهروندی در جهت ارزیابی میزان موفقیت‌ها در راستای اجرای این قانون نیزهستیم.

** پیگیرجدی اجرایی شدن جایزه کتاب سال حقوق شهروندی هستیم
دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحقوق شهروندی در ادامه این مراسم درپاسخ به خبرنگاری مبنی براینکه درباره جایزه کتاب سال حقوق شهروندی چه برنامه هایی را مدنظر دارند ، گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری این جایزه انجام داده که این جایزه از امسال به مدت سه سال برگزار خواهد شد.
کاراندیش اضافه کرد: پیش‌بینی‌های لازم را برای برگزاری کیفی و خوب این رویداد مهم فرهنگی انجام گرفته است تا به نفع احسن دستاوردهای مطلوبی را شاهد باشیم.

** تحقق حقوق شهروندی نیازمند فرهنگ سازی
در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه موضوع حقوق شهروندی کماکان نیازمند فرهنگ‌سازی است، از وزارتخانه متبوعش به عنوان نهادی که عهده‌دار این مسئله است، نام برد.
لادن حیدری اظهار داشت: هرچند در قانون اساسی موضوع حقوق شهروندی پیش‌بینی شده است اما باید الزامات اجرایی آن به شکل جدی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.
وی دسترسی به محتوای مطلوب و مناسب در زمینه حقوق شهروندی را برای عموم شهروندان یک ضرورت انکارناپذیردانست و گفت: باتوجه به حضور درهفته کتاب، از کتاب به عنوان رسانه‌ای که نقش مهمی در زمینه‌سازی برای تبیین حقوق شهروندی دارد، یاد می کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: آثار باکیفیتی در موضوع حقوق شهروندی با محتوای خوب و مفید تولید و منتشر شود.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس