نماینده مجلس: تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه اقدامی جهادی بود


نماینده مجلس: تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه اقدامی جهادی بود

به گزارش ایرنا، رضا کریمی روز چهارشنبه در جریان بازدید نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس از طرح های بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر اظهار داشت: اقداماتی که در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد، به حفظ مزارع کشاورزی و مراتع منطقه منجر...

به گزارش ایرنا، رضا کریمی روز چهارشنبه در جریان بازدید نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس از طرح های بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر اظهار داشت: اقداماتی که در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد، به حفظ مزارع کشاورزی و مراتع منطقه منجر شده است.
وی به تهدید باغات گردو و آفت کرم خراط در این منطقه اشاره کرد و گفت: در راستای دفع این آفت اقدامات خوبی انجام گرفته که برای به نتیجه رسیدن آن همکاری کشاورزان با جهاد کشاورزی الزامی است.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در بازدید از طرح مقابله با بیابان ‌زایی منطقه ششوان شهرستان عجب شیر گفت: اقدامات منابع طبیعی در زمینه بوته کاری، نهال کاری، قرق و احیای مراتع و ایجاد بادشکن قابل توجه و این اقدامات موجب ایجاد امنیت زیستی برای مردم و کشاورزان منطقه شده است.
خلیل آقایی با بیان اینکه در سال های اخیر گرد وغبار ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات متعددی برای مردم و کشاورزان منطقه ایجاد کرد، گفت: همکاری مردم با منابع طبیعی در حفاظت و قرق مناطق بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه ستودنی است.
وی همچنین با بیان اینکه اقدامات منابع طبیعی بدون مشارکت مردم معنا ندارد، افزود: تثبیت بوته های کاشته شده و نهال های موجود، نتیجه همکاری مردم با منابع طبیعی بویژه در قرق عرصه‌ های منابع ‌طبیعی است.
وی ابراز امیدواری کرد که منابع طبیعی کماکان از حمایت دولت در ستاد احیای دریاچه ارومیه، مجلس شورای اسلامی و مشارکت واقعی مردم در پروژه‌های خود برخوردار باشد.
آقایی اعلام کرد: 70 میلیارد تومان برای اجرای طرح های بیابان زدایی و مقابله با بادهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: این اعتبار برای 2 استان آذربایجان شرقی و غربی در قالب طرح نجات دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در بازدید از باغات گردوی شهرستان عجب شیر گفت: بستر رشد و نمو کرم خراط تنها مختص درختان گردو و سیب نبوده و حتی باعث نابودی درختان غیرمثمر نیز می شود.
محمود کیا افزود: آفت کرم خراط مختص ایران نبوده و باغات دیگر کشورها را نیز تهدید می کند، اما شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه از جمله شبستر، آذرشهر، اسکو، تبریز، عجب شیر و بناب آلودگی بالایی دارند.
وی افزود: مبارزه با این آفت در بیش از چهار هزار و 500 هکتار از باغات شهرستان عجب شیر که 290 هکتار آن به باغ گردو اختصاص دارد، در حال اجراست.
فرماندار شهرستان عجب شیر نیز در بازدید از این طرح ها گفت: کانال های کشاورزی سنتی یکی از عوامل هدر رفت آب در اراضی کشاورزی شهرستان است.
عادل اصغرپور افزود: طرح بهسازی کانال ‌های آبیاری این شهرستان به جلوگیری از هدر رفت آب و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی کمک فراوانی می‌ کند.
وی اظهار داشت: از 100 کیلومتر کانال آبیاری شهرستان حدود 10 کیلومتر بهسازی شده و مطالعه برای اجرای پنج کیلومتر آغاز شده است.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: بهسازی کانال ‌های آبیاری به جلوگیری از هدررفت و تأمین آب موردنیاز کشاورزی کمک می‌ کند.
وی درباره اعتبارات اختصاص یافته به این طرح گفت: اعتبار تخصیص یافته برای بهسازی کانال‌ های آبیاری تاکنون حدود 1.2 میلیارد تومان بوده که امیدواریم با تخصیص و کمک نمایندگان این اعتبارات افزایش یابد.
فرماندار عجب شیر همچنین خواستار تخصیص اعتبار برای اجرای پایاب سد قلعه چای شد و افزود: به علت تمام نشدن پایاب سد در این شهرستان، میزان هدر رفت آب بسیار بالاست.
اصغرپور به اجرای سیستم نوین آبیاری مزارع کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: از 11 هزار و 500 هکتار مزارع شهرستان 273 هکتار از این طریق آبیاری می شود که با تکمیل پایاب سد قلعه چای و تخصیص اعتبار این میزان قابل افزایش خواهد بود.
نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز چهار شنبه از طرح های بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و در همین راستا کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.
طرح های نجات دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی در دستور کار دولت قرار گرفت .
با اجرای این طرح ها در زمان حاضر وضعیت دریاچه تثبیت شده و هدف گذاری آتی رسیدن سطح آب دریاچه به تراز اکولوژیک در سال 1402 است.
3077/7485/518
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس