با تفکیک اسباب‌بازی‌ها، به کلیشه‌های جنسیتی دامن نزنیم!


با تفکیک اسباب‌بازی‌ها، به کلیشه‌های جنسیتی دامن نزنیم!

نرگس باباخانی استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت سن و تفاوت‌های فردی هر کودک در انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای او، تفکیک اسباب‌بازی‌ها بر اساس رنگ و دخترانه یا پسرانه نامیدن آن‌ها را در راستای دامن زدن به کلیشه‌های آسیب‌زننده‌ی جنسیتی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اتحادیه صنف خرازی تهران با برگزاری گردهم‌آیی فروشندگان رسته‌ی اسباب‌بازی امکان بحث و گفت‌وگو برای فروشندگان و ارایه‌ی راه‌کارهایی برای فروش بهتر و همچنین انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان را فراهم کرد.

در همین راستا در بخش دوم از گردهم‌آیی فروشندگان رسته اسباب‌بازی نرگس باباخانی، استاد دانشگاه درباره‌ی «هنر انتخاب اسباب‌بازی» صحبت کرد.

او گفت: جامعه‌ی سالم با کودکان سالم شکل می‌گیرد. کودکان سالم با اسباب‌بازی سالم سرگرم می‌شوند. اسباب‌بازی سالم شرایط رشد و پرورش مناسب کودک را فراهم می‌کند. بر همین اساس فروشندگان باید با مراحل رشد و نیازهای کودک در انتخاب اسباب‌بازی آشنا باشند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که انتخاب‌ها وقتی براساس شرایط و مقتضیات باشد چیزی فراتر از هنر است، تاکید کرد: نه تنها لازم است والدین درباره‌ی مسایل روان‌شناسی کودکان‌ بدانند؛ بلکه افرادی که به کودکان خدمات ارایه می‌کنند نیز اگر به این مسایل آگاه باشند بهتر می‌توانند روی رشد کودکان اثر بگذارند.

باباخانی معتقد است تاثیری که یک اسباب‌بازی بر رشد کودک می‌گذارد گاهی هیچ کتاب درسی نمی‌تواند آن اثر را داشته باشد؛ چراکه تاثیر اسباب‌بازی از نوع تاثیر عاطفی و هیجانی در بچه‌ها است.

او با اشاره به این‌که بازی فقط برای سرگرم کردن کودکان نیست و نقش آموزشی آن‌را نباید نادید گرفت، اظهار داشت: اگر بازی نباشد بچه‌ها نمی‌توانند هیجانات خودشان را خالی یا به راحتی درباره‌ی خودشان صحبت کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که اهمیت بازی برای کودکان بر همه روشن است، اظهار داشت: باید در ارتباط با نقش اسباب‌بازی بر رشد بچه‌ها نگاهی جامع در همه‌ی ابعاد جسمانی، اجتماعی، عاطفی و هیجانی داشته باشیم. اما اغلب والدین تک بعدی نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند فقط اسباب‌بازی‌های فکری به رشد فکری منجر می‌شوند.

او افزود: انتخاب اسباب‌بازی باید متناسب با رشد کودک و براساس رده‌های سنی و تفاوت‌های فردی صورت بگیرد.

باباخانی با تاکید بر این‌که والدین در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان سهیم هستند، گفت: برخی از والدین نظر خودشان را بر کودکان تحمیل می‌کنند در حالی‌که حفظ استقلال بچه‌ها در انتخاب خیلی مهم است.

به گفته‌ی او گاهی والدین ناکامی‌های خودشان را در خرید اسباب‌بازی با تحمیل سلیقه به کودکان نشان می‌دهند. برهمین اساس بهتر است از فروشنده‌ی اسباب‌بازی کمک گرفت تا با توجه به این‌که کودک در چه تیپ شخصیتی قرار دارد در نهایت چهارچوبی با چند اسباب‌بازی مشخص ‌و بعد حق انتخاب به کودک داده ‌شود.

این استاد دانشگاه در قالب رهنمودهای کلی به والدین نیز نکته‌هایی مطرح کرد و توضیح داد: بهتر است والدین قبل از خرید به اسباب‌بازی فروشی بروند و اسباب‌بازی‌های مناسب را شناسایی کنند. ترکیبی از اسباب‌بازی‌های مختلف (آموزشی، اجتماعی، عاطفی و احساسی) مناسب و پرورش فکر و جسم کودک هر دو مهم است. همچنین والدین باید به استقلال کودکان فکر کنند.

او ادامه داد: توجه به رشد خودمختاری، انتخاب و تصمیم‌گیری کودک و در نظر گرفتن سایر اعضای خانواده در انتخاب اسباب‌بازی بسیار مهم است. از سوی دیگر بهتر است شرایط بازی‌های گروهی برای کودکان فراهم شود و والدین تقویت اعتماد به نفس کودک با اسباب‌بازی‌ها را جدی بگیرند و خودشان با کودک درگیر بازی شوند.

باباخانی با تاکید بر این‌که اسباب‌بازی حتما باید جنبه‌ی تشویقی برای کودکان داشته باشد، یادآور شد: باید به هر اسباب‌بازی به چشم یک وسیله‌ی آموزشی نگاه کنیم.

او ضمن ارایه‌ی پیشنهاد برای درگیر شدن والدین در بازی با کودکان گفت: گاهی چالش‌انگیزی بالا برای بچه‌ها اضطراب ایجاد می‌کند برای همین می‌گوییم اسباب‌بازی باید متناسب با سن کودک باشد. همچنین اسباب‌بازی باید برقراری ارتباط و تماس کودک با دیگران را آسان و به افزایش بینش و بصیرت او کمک کند. از سوی دیگر منجر به یادگیری کودک شود و مهارت کارآفرینی را در او تقویت کند.

باباخانی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این‌که جدا کردن بچه‌ها براساس مسایل فرهنگی بسیار آسیب‌زننده است، گفت: نباید در انتخاب اسباب‌بازی آن‌ها را براساس نوع و رنگ برای دختران و پسران تفکیک کرد؛ چراکه کلیشه‌های آسیب‌زننده ایجاد می‌کند.

او یادآور شد: ما اجازه نداریم بچه‌ها را محدود کنیم و تفکرهای قالبی را در آن‌ها شکل بدهیم.

باباخانی در پایان از خلاء اسباب‌بازی برای کودکان مبتلا به اتیسم یا نابینا و به‌طورکلی نیازهای ویژه یاد و بر ضرورت توجه به نیازهای این افراد تاکید کرد.

در بخش پایانی نشست محمدرضا علیزاده ثابت، وکیل و مدرس دانشگاه درباره‌ی روابط موجر و مستاجر در واحدهای تجاری (سرقفلی و حق کسب و پیشه) و به‌طور کلی رعایت نکته‌های ضروری در قرارداد اجاره‌ی مغازه هم برای مستاجر و هم موجر صحبت کرد.

در پایان این گردهم‌آیی اتحادیه‌ی صنف خرازی‌فروشان و وابسته‌ی تهران به سه تن از فروشندگان برتر این صنف لوح تقدیر اهدا کرد. لوح تقدیر به سیدحسن ایمانی، اسدالله زارعی‌داریان و جعفر مرسلی تعلق گرفت.

چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا جمعه، دوم آذر 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اتحادیه صنف خرازی تهران با برگزاری گردهم‌آیی فروشندگان رسته‌ی اسباب‌بازی امکان بحث و گفت‌وگو برای فروشندگان و ارایه‌ی راه‌کارهایی برای فروش بهتر و همچنین انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان را فراهم کرد.

در همین راستا در بخش دوم از گردهم‌آیی فروشندگان رسته اسباب‌بازی نرگس باباخانی، استاد دانشگاه درباره‌ی «هنر انتخاب اسباب‌بازی» صحبت کرد.

او گفت: جامعه‌ی سالم با کودکان سالم شکل می‌گیرد. کودکان سالم با اسباب‌بازی سالم سرگرم می‌شوند. اسباب‌بازی سالم شرایط رشد و پرورش مناسب کودک را فراهم می‌کند. بر همین اساس فروشندگان باید با مراحل رشد و نیازهای کودک در انتخاب اسباب‌بازی آشنا باشند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که انتخاب‌ها وقتی براساس شرایط و مقتضیات باشد چیزی فراتر از هنر است، تاکید کرد: نه تنها لازم است والدین درباره‌ی مسایل روان‌شناسی کودکان‌ بدانند؛ بلکه افرادی که به کودکان خدمات ارایه می‌کنند نیز اگر به این مسایل آگاه باشند بهتر می‌توانند روی رشد کودکان اثر بگذارند.

باباخانی معتقد است تاثیری که یک اسباب‌بازی بر رشد کودک می‌گذارد گاهی هیچ کتاب درسی نمی‌تواند آن اثر را داشته باشد؛ چراکه تاثیر اسباب‌بازی از نوع تاثیر عاطفی و هیجانی در بچه‌ها است.

او با اشاره به این‌که بازی فقط برای سرگرم کردن کودکان نیست و نقش آموزشی آن‌را نباید نادید گرفت، اظهار داشت: اگر بازی نباشد بچه‌ها نمی‌توانند هیجانات خودشان را خالی یا به راحتی درباره‌ی خودشان صحبت کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که اهمیت بازی برای کودکان بر همه روشن است، اظهار داشت: باید در ارتباط با نقش اسباب‌بازی بر رشد بچه‌ها نگاهی جامع در همه‌ی ابعاد جسمانی، اجتماعی، عاطفی و هیجانی داشته باشیم. اما اغلب والدین تک بعدی نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند فقط اسباب‌بازی‌های فکری به رشد فکری منجر می‌شوند.

او افزود: انتخاب اسباب‌بازی باید متناسب با رشد کودک و براساس رده‌های سنی و تفاوت‌های فردی صورت بگیرد.

باباخانی با تاکید بر این‌که والدین در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان سهیم هستند، گفت: برخی از والدین نظر خودشان را بر کودکان تحمیل می‌کنند در حالی‌که حفظ استقلال بچه‌ها در انتخاب خیلی مهم است.

به گفته‌ی او گاهی والدین ناکامی‌های خودشان را در خرید اسباب‌بازی با تحمیل سلیقه به کودکان نشان می‌دهند. برهمین اساس بهتر است از فروشنده‌ی اسباب‌بازی کمک گرفت تا با توجه به این‌که کودک در چه تیپ شخصیتی قرار دارد در نهایت چهارچوبی با چند اسباب‌بازی مشخص ‌و بعد حق انتخاب به کودک داده ‌شود.

این استاد دانشگاه در قالب رهنمودهای کلی به والدین نیز نکته‌هایی مطرح کرد و توضیح داد: بهتر است والدین قبل از خرید به اسباب‌بازی فروشی بروند و اسباب‌بازی‌های مناسب را شناسایی کنند. ترکیبی از اسباب‌بازی‌های مختلف (آموزشی، اجتماعی، عاطفی و احساسی) مناسب و پرورش فکر و جسم کودک هر دو مهم است. همچنین والدین باید به استقلال کودکان فکر کنند.

او ادامه داد: توجه به رشد خودمختاری، انتخاب و تصمیم‌گیری کودک و در نظر گرفتن سایر اعضای خانواده در انتخاب اسباب‌بازی بسیار مهم است. از سوی دیگر بهتر است شرایط بازی‌های گروهی برای کودکان فراهم شود و والدین تقویت اعتماد به نفس کودک با اسباب‌بازی‌ها را جدی بگیرند و خودشان با کودک درگیر بازی شوند.

باباخانی با تاکید بر این‌که اسباب‌بازی حتما باید جنبه‌ی تشویقی برای کودکان داشته باشد، یادآور شد: باید به هر اسباب‌بازی به چشم یک وسیله‌ی آموزشی نگاه کنیم.

او ضمن ارایه‌ی پیشنهاد برای درگیر شدن والدین در بازی با کودکان گفت: گاهی چالش‌انگیزی بالا برای بچه‌ها اضطراب ایجاد می‌کند برای همین می‌گوییم اسباب‌بازی باید متناسب با سن کودک باشد. همچنین اسباب‌بازی باید برقراری ارتباط و تماس کودک با دیگران را آسان و به افزایش بینش و بصیرت او کمک کند. از سوی دیگر منجر به یادگیری کودک شود و مهارت کارآفرینی را در او تقویت کند.

باباخانی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این‌که جدا کردن بچه‌ها براساس مسایل فرهنگی بسیار آسیب‌زننده است، گفت: نباید در انتخاب اسباب‌بازی آن‌ها را براساس نوع و رنگ برای دختران و پسران تفکیک کرد؛ چراکه کلیشه‌های آسیب‌زننده ایجاد می‌کند.

او یادآور شد: ما اجازه نداریم بچه‌ها را محدود کنیم و تفکرهای قالبی را در آن‌ها شکل بدهیم.

باباخانی در پایان از خلاء اسباب‌بازی برای کودکان مبتلا به اتیسم یا نابینا و به‌طورکلی نیازهای ویژه یاد و بر ضرورت توجه به نیازهای این افراد تاکید کرد.

در بخش پایانی نشست محمدرضا علیزاده ثابت، وکیل و مدرس دانشگاه درباره‌ی روابط موجر و مستاجر در واحدهای تجاری (سرقفلی و حق کسب و پیشه) و به‌طور کلی رعایت نکته‌های ضروری در قرارداد اجاره‌ی مغازه هم برای مستاجر و هم موجر صحبت کرد.

در پایان این گردهم‌آیی اتحادیه‌ی صنف خرازی‌فروشان و وابسته‌ی تهران به سه تن از فروشندگان برتر این صنف لوح تقدیر اهدا کرد. لوح تقدیر به سیدحسن ایمانی، اسدالله زارعی‌داریان و جعفر مرسلی تعلق گرفت.

چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا جمعه، دوم آذر 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها