به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در نیم دهه اخیر ، شاهد افزایش روز افزون خشونت علیه کودکان بوده ایم؛ هرچند رشد کودک آزاری در کشور با سرعت مسیر خود را طی می کند ولی در مقابل با حرکت آهسته قانونگذاران برای تصویب قانون های حمایتی برای کودکان مواجه هستیم .

با جلیل پورسلیم بناب، استاد دانشگاه و جرم شناس در خصوص علل پیدایش چنین آسیب هایی در هر جامعه و راهکارهای از بین بردن این نوع معضلات از بستر جامعه به گفتگو نشستیم که درادامه می خوانید:

پورسلیم خشونت علیه کودکان را دارای ریشه فرهنگی دانست و گفت: بی تردید سطح دانش و پیشرفت علمی جوامع در کمتر شدن این خشونت ها نقش مهمی دارد.

این کارشناس جرم شناسی بر تأثیر فشار های روحی، روانی و اقتصادی در خشونت ها اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی خشونت در ایران را می توان فقر فرهنگی دانست. میزان بیکاری و رشد نرخ فقر و عوامل فرهنگی خانواده ها تأثیر زیادی بر خشونت علیه کودکان به ویژه کودکان کار داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای مجرمان خاص، مانند کودک آزاران باید پرونده های بالینی و روان شناسی تشکیل شود و بدون بررسی نباید حکم صادر کرد گفت : رسیدگی سریع به پرونده این نوع از مجرمان بدون تشکیل پرونده روانشناسی و تحقیقات علمی باعث ناقص بودن رسیدگی و همچنین گاهی اوقات صدور حکم اشتباه می شود. در این خصوص باید عوامل مختلف را شناسایی، ریشه یابی و درمان کرد چون درغیر اینصورت آسیب شناسی صورت نمی گیرد و مشکل ریشه ای حل نشده و باقی می ماند .

این استاد دانشگاه تأکید کرد: برای جلوگیری از انواع خشونت به خصوص خشونت علیه کودکان، آگاهی بخشی در خانواده، آموزش در مدارس و قوی شدن نظارت سازمان های متولی، از مهم ترین کارهای فرهنگی است.