همراهی کارفرمایان و دولت در زمینه افزایش حقوق کارگران کافی نیست/ باید مالیات کارگران را تعدیل کم کرد


همراهی کارفرمایان و دولت در زمینه افزایش حقوق کارگران کافی نیست/ باید مالیات کارگران را تعدیل کم کرد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افزایش حقوق کارگران پخش شد.

همراهی کارفرمایان و دولت در زمینه افزایش حقوق کارگران کافی نیست/ باید مالیات کارگران را تعدیل کم کرد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افزایش حقوق کارگران پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزایش حقوق کارگران موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 28 آبان ماه بود که با حضور علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار و حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در ابتدای برنامه درباره نتیجه جلسه امروز شورای عالی گفت: امروز جلسه کمیته دستمزد با دستور شورای عالی کار برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه بررسی میزان کاهش قدرت خرید کارگران و راهکارهای پیشنهادی برای جبران خرید کارگران بود. در راستای نتیجه این جلسه به نظر می رسد همراهی گروه کارفرمایان و دولت در این زمینه کافی نیست.

خدایی ادامه داد: افزایش دستمزد مؤلفه‌ای است که برای ورود به ارائه راهکارها در ابتدا باید با مسئولیت پذیری از سوی دو ضلع دیگر شرکای اجتماعی ما یعنی دولت و کارفرماها همراه باشد و مسئولیت تامین وجه مورد نیاز را برعهده بگیرند تا ما بتوانیم درباره روش‌های این افزایش گفت‌وگو کنیم.

نماینده کارگری در شورای عالی کار تصریح کرد: کارفرمایان معتقد هستند که دولت باید این مسئولیت را برعهده بگیرد و از سوی دیگر دولت هم با توجه به تفسیر قانونی می‌گوید این دستمزد در قبال انجام کار بوده و بر عهده کارفرماست و گروه کارگری معتقد است که هر دو ضلع باید به طور مشترک این بار را به دوش بگیرند. تا زمانی که هر یک از ما بخشی از این مسئولیت را برعهده نگیریم نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

خدایی درخصوص اینکه کف وجه مورد نیاز چقدر است، تصریح کرد: در جلسه مشترکی که در تاریخ 19/ 6/ 97 با نمایندگان گروه کارفرمایان و دولت داشتیم، مشخص شد که فاصله بین سبد معیشتی که در دی ماه گذشته با هم استخراج کرده بودیم با سبد معیشتی که در تاریخ 19/6/ 97 استخراج شد، 800 هزار تومان بود که امروز با برآورد ما به 1 میلیون 216 هزار تومان رسیده است.

اسماعیل سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران مهمان دیگر گفت‌وگو درباره جبران بخشی از کاهش قدرت خرید کارگران بیان کرد: این موضوعِ قابل انکاری نیست که امسال قدرت خرید جامعه مزد بگیر و اقشار پایین دست به شدت آسیب دیده و معیشتشان با مشکل مواجه شده است و اینکه باید راهکاری برای جبران قدرت خرید آنها ارائه شود، نکته بدون مناقشه ای است.

سلاح ورزی با بیان اینکه جبران قدرت خرید از دو منظر قابل تحلیل است، اظهار کرد: نخست از منظر اقتصادی که آیا افزایش مزد از منظر اقتصاد کلان چه تبعاتی در جامعه خواهد داشت و نهایتا نتایجی که برای خود کارفرما و کارگر خواهد داشت، به چه شکل خواهد بود؟ و دوم اینکه آیا این افزایش مزد در شرایط فعلی کشور و با توجه مجموع فشارهای دیگری که به بخش تولید کشور وارد آمده، در توان جامعه کارفرمایی است یا خیر؟ و چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟

اسماعیل ظریفی آزاد مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص تشریح جلسه امروز دستمزد گفت: جلسه کمیته دستمزد امروز به دستور مقام عالی وزارت تعاون برگزار و مقرر شد تا کارگران مسائل خود را در خصوص معیشت و راه های ترمیم آنها مطرح کنند.

ظریفی آزاد بیان کرد: قبلا در مرداد ماه سال جاری جلسه ای درباره بررسی فاصله ای که سبد معیشت با وضع پیشین پیدا کرده بود، برگزار شده بود و در جلسه امروز مقرر شد این فاصله به روز شود چون همچنان تغییرات وجود دارد.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟