افزایش صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای در حال توسعه


افزایش صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای در حال توسعه

خبرگزاری تقریب، حوزه سایر رسانه ها: با توجه به اقدام چین مبنی بر بستن درهای خود به روی «زباله های خارجی»، صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای درحال توسعه در جنوب شرق آسیا در شش ماهه اول سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است. سایت آن ارتد فاش می کند که صادرات ضایعات پلاستیک از آمریکا به مالزی، تایلند و ویتنام از ژانویه تا ژوئن 2018...

افزایش صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای در حال توسعه افزایش صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای در حال توسعه
خبرگزاری تقریب، حوزه سایر رسانه ها: با توجه به اقدام چین مبنی بر بستن درهای خود به روی «زباله های خارجی»، صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به کشورهای درحال توسعه در جنوب شرق آسیا در شش ماهه اول سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است.
سایت آن ارتد فاش می کند که صادرات ضایعات پلاستیک از آمریکا به مالزی، تایلند و ویتنام از ژانویه تا ژوئن 2018 افزایش زیادی یافته است. اما با توجه به حرکت این کشورهای جنوب شرق آسیا به سمت وضع ممنوعیت های وارداتی، از کالیفرنیا تا فلوریدا توده های پلاستیک های ضایعاتی هرروز بزرگ تر می شوند و صنعت بازیافت آمریکا از یک بحران رو به رشد در کشور سخن می گوید.
بر اساس مطالعه ای که درتابستان سال جاری منتشر شد چین به طور تاریخی بزرگ ترین وارد کننده ضایعات پلاستیک بوده و از سال 1992 به بعد 45 درصد حجم واردات این کشور را تشکیل داده است. سال گذشته آمریکا حدود 70 درصد ضایعات پلاستیک خود را به چین و هنگ کنگ ارسال کرده است. اما پکن درنظر دارد واردات ضایعات پلاستیکی کم کیفیت را متوقف کند و همین باعث شده که بازیافت کنندگان در غرب نگاه درازمدت تری را به مدل کسب و کار خود بیندازند. در انگلیس آمار و ارقام مربوط به صنعت بازیافت حکایت از آن دارد که این بخش از بحرانی به بحران دیگر حرکت می کند.
صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا در شش ماه اول سال 2018 تقریبا یک سوم افت کرده است درنتیجه شرکت های انباشت ضایعات تلاش دارند مکان لازم را برای نگه داری ضایعات پلاستیک خود بیابند. این کاهش صادرات از 949789 تن متریک (2017) به 666760 تن متریک (در سال 2018) رسیده است.
بر اساس یافته های یک تحلیلگر داده های تجاری از دایره آمار آمریکا برخی کشورها ضایعات پلاستیکی بیشتری را از آمریکا پذیرفته اند.
درشش ماهه اول سال 2017 کمی بیش از 4 هزار تن متریک از ضایعات پلاستیک ضایعاتی آمریکا به تایلند رفته است، که نشانگر افزایشی 1.985درصدی است.
مالزی نیز افزایش مشابهی را تجربه کرده و واردات ضایعات پلاستیک آن ازآمریکا با 273 درصد افزایش به 157299 تن متریک رسیده است.
ویتنام نیز شاهد افزایش قابل توجهی در میزان واردات ضایعات پلاستیک خود از آمریکا بوده و این رقم در شش ماهه اول سال جاری به 71220 تن متریک رسیده است.
صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا به ترکیه و کره جنوبی نیز در همین دوره افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و به ترتیب به 11224 تن متریک و 14760 تن متریک رسیده است.
با وجود ممنوعیت چین، آسیا همچنان مقصد عمده صادرات ضایعات پلاستیک آمریکا محسوب می شود. در شش ماهه اول سال جاری 81 درصد ضایعات پلاستیکی از آمریکا به آسیا رفته که درکل کاهشی 7 درصدی را به نسبت سال 2017 نشان می دهد.

سیل زباله های غربی به سمت این کشورها، آنها را مجبور به وضع برخی ممنوعیت های وارداتی بر صادرات ضایعات غربی کرده است. درتابستان گذشته دولت مالزی به دلیل شکایت ساکنان این منطقه از آلودگی آب و هوای خود، کارخانه های فرآوری پلاستیک در بنتینگ در جنوب غرب کوآلالامپور پایتخت این کشور را مجبور به تعطیلی تاسیسات خود کرد.
ماه گذشته دولت این کشور مالیات وارداتی جدیدی را برای واردات ضایعات پلاستیک در نظر گرفت. همچنین مالزی الزامات سختگیرانه تری را برای مجوزهای عملیاتی در نظر گرفته و در پی تعطیل کردن کارخانجات فرآوری غیرقانونی است.
در ویتنام نیز ممنوعیت هایی به اجرا گذاشته شده است. در ماه می مقامات این کشور ممنوعیت موقت واردات ضایعات کاغذ و پلاستیک را از اواسط ژوئن تا اکتبر اعلام کردند. گفته می شود که از زمان به اجرا گذاشته شدن ممنوعیت های وارداتی چین، دو بندر بزرگ این کشور – تن کانگ کایمپ اینترنشنال و تن کانگ کات لای- به مکان انباشت بیش از ظرفیت ضایعات پلاستیک و کاغذ تبدیل شده اند.
در تایلند سیل ورود زباله ها دولت را وادار به تعیین بازرسانی برای کنترل تمام محموله های پلاستیک و لوازم الکترونیکی ضایعاتی به داخل کشور کرد. مقامات این کشور همچنین قول داده اند که اگر این ضایعات بدون تشریفات قانونی لازم وارد شده باشند، آنها را به مبدا اولیه خود عودت دهند.
کارشناسان ابراز نگرانی کرده اند که این مقصدهای ضایعات پلاستیک آمریکا که هر چه می گذرد پرطرفدارتر نیز می شوند، بیش از این ظرفیت رسیدگی ایمن و متناسب با اقتضائات زیست محیطی را نداشته باشند.
رابین واینر مدیر عامل سازمان تجاری آمریکایی «موسسه صنایع بازیافت ضایعات» به آن ارتد گفته است: «برخی از این کشورها فاقد زیرساخت های لازم در بنادر خود هستند یا جاده های لازم را برای مدیریت مناسب چنین حجم رو به رشدی از این مواد ندارند.»
«بازیافت کنندگانی که به شکل خلق الساعه وارد این بازار می شوند، تلاش دارند از مزیت این بازارهای در حال رشد برخوردار شوند، اما زمانی که مسئله اقدامات زیست محیطی، سلامتی و ایمنی به میان می آید، این کاررا به طرز مناسبی انجام نمی دهند.»

یک بحران جهانی
تمام این مسائل چالش بی سابقه ای را فراروی بازیافت کنندگان آمریکایی قرار می دهد. برنت بل مسئول بازیافت در مدیریت ضایعات، بزرگ ترین موسسه مدیریت ضایعات در آمریکا به آن ارتد می گوید: «ما در وضعیت هشدارآمیزی قرارداریم. این صنعت باید مصرف کنندگانی داخلی برای مواد ما پیدا کند.»
موسسات بازیافت که برای برآورده ساختن استانداردهای بالاتر زیرفشار قرار دارند، شاهد افزایش هزینه های خود بوده اند. درحالی که به طور سنتی مقامات بابت ضایعاتی که توانایی تبدیل شدن به کالاهای بازیافتی را داشتند از آنها پول دریافت می کردند، اکنون اندک اندک بابت خلاص شدن از شر این ضایعات مجبور به پرداخت پول نیز می شوند.
هم اکنون انباشت ضایعات هنگفتی در کالیفرنیا صورت گرفته که درحال حاضر پنجمین اقتصاد دنیا محسوب می شود و درنظر دارد به منظور تشویق مردم به کاستن از ضایعات پلاستیک خود، هزینه ای را در قبض شهروندان لحاظ کنند.
شهرهای ساحلی از نظر تاریخی بیشتر به صادرات ضایعات متکی بوده اند تا بازیافت آنها. سان دیگو اکنون با یک هزینه سالانه یک میلیارد و 100 میلیون دلاری بابت پیمانکار ضایعات خود دست به گریبان است.
زو هلر معاون مدیر توسعه سیاستگذاری ها در کالریسایکل، سازمان مدیریت ضایعات ایالت کالیفرنیا می گوید: «مزایای زیست محیطی بازیافت هم اکنون هزینه هایی به همراه دارد که ما درکالیفرنیا قبلا متوجه آن نبودیم. آنچه که همیشه یک منبع درآمد بسیار سودآور بوده، اکنون به یک هزینه تبدیل شده است.»
در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر آمریکا شرکت ها گام های مختلفی را برای مقابله با ضایعات انبار شده خود برداشته اند. برخی طرح های بازیافت خود را به حالت تعلیق درآورده اند و کارزارهایی آموزشی را آغاز کرده اند یا از پذیرش انواع خاصی از ضایعات پلاستیکی امتناع می کنند. برخی نیز از جمع آوری زباله از بیرون خانه ها خودداری کرده اند و مواد قابل بازیافت را به گورستان های زباله فرستاده یا آنها را سوزانده اند.
ساکنان ممکن است مجبور به پرداخت صورتحساب خاص ضایعات شوند: یک شهر در ورمونت به زودی دریافت هزینه از ساکنان خود بابت بازیافت را آغاز می کند. هزینه های جایگزین می توانند از طریق مالیات های بالاتر جبران شوند.
به طور کلی صادرات پلاستیک ضایعاتی آمریکا در شش ماهه سال 2018 ارزشی معادل 270 میلیون دلار داشته که نسبت به سال پیش کاهشی 90 میلیون دلاری را نشان می دهد.
بل از مدیریت ضایعات تصورات روشنی از اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود دارد. او می گوید: «ما تولید کنندگان را تشویق به استفاده از درصد بالایی از مواد بازیافت شده در محصولات خود می کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنید که روند بازیافت همراه با این کار نیز پاک است. برای کمک به سرمایه گذاری بالادستی در تاسیسات تولیدی به کمک های مالی بیشتری نیاز است تا شرکت های هر چه بیشتری بتوانند مواد بازیافتی را دریافت کنند واز آنها در ساخت محصولات جدید استفاده کنند.»
نویسنده: جو سندلر کلارک و اما هاوارد (Joe Sandler Clarke and Emma Howard) روزنامه نگاران حوزه محیط زیست
منبع: yon.ir/qV2ao

انتهای پیام.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس