کارخانه تولید فرآورده‌ از تفاله زیتون در طارم احداث می شود


کارخانه تولید فرآورده‌ از تفاله زیتون در طارم احداث می شود

زنجان – ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعلام کرد: نخستین کارخانه تولید فرآورده‌های جانبی از تفاله کارخانه های روغن‌کشی زیتون کشور با ظرفیت سالانه 14 هزار تن در شهرستان طارم احداث می شود.

به گزارش ایرنا، بهاره دادلویی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کارخانه برای نخستین بار در سطح کشور اقدام به فرآوری و مدیریت علمی پسماندهای کارخانه های روغن‌کشی زیتون کرده و بهره وری در حوزه صنایع تبدیلی زیتون نمودی واقعی پیدا می کند.
وی، اجرای این طرح را نقطه عطفی در حوزه صنایع تبدیلی زیتون در سطح کشور دانست و گفت: این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت 14 هزار تن در سال و با جذب ماده خام 20 هزار تن در شهرستان طارم در دست احداث است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، میزان سرمایه گذاری ثابت این طرح را 19 میلیارد و 810 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در این کارخانه تفاله و ضایعات زیتون فرآوری شده و مواد قابل مصرف همچون خوارک دام، روغن، صابون و کربن اکتیو تولید خواهد شد.
دادلویی ادامه داد: بهره برداری از این کارخانه اثرات زیست محیطی فراوانی به دنبال دارد به طوریکه با جمع آوری سالانه حدود 17 هزار تن تفاله زیتون از سطح شهرستان طارم مانع از آلودگی رودخانه قزل اوزن شده و مدیریت پسماندها در سه استان همجوار گیلان، قزوین و زنجان در شعاع 50 کیلومتر شکل می گیرد.
وی ادامه داد: مزایای این طرح قابل قیاس با سایر واحدهای روغن کشی نیست و به طور کامل متفاوت از نظر نحوه روغن کشی، مواد اولیه و محصول نهایی بوده و برای نخستین بار در ایران اجرا می شود.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ارزش افزوده بالای اجرای این طرح گفت: سالانه حدود600 تن روغن زیتون پمیس در این کارخانه تولید خواهد شد که مصرف انسانی و قابلیت صادراتی داشته و با توجه به کیفیت آن کاربرد غذایی و صنعتی نیز دارد.
دادلویی با اشاره به وجود 19 واحد فعال مجوز دار و دارای پروانه روغن کشی زیتون در شهرستان طارم تصریح کرد: از نظر سطح، میزان تولید و فرآوری زیتون، شهرستان طارم رتبه نخست را در سطح کشور دارد.
به گزارش ایرنا، نخستین کارخانه تولید فرآورده‌های جانبی از تفاله کارخانه های روغن‌کشی زیتون کشور، در زمینی به مساحت 13 هزار و 650 متر مربع و با زیربنای چهار هزار و 550 متر در دست اجراست و بهره برداری از آن اشتغال 45 نفری را به دنبال دارد.
9505/6085

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر