لزوم تهیه نقشه راه برای تامین منابع مالی در کشور


لزوم تهیه نقشه راه برای تامین منابع مالی در کشور

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران، بر لزوم تهیه نقشه راه تامین منابع مالی در کشور تاکید کرد و خواستار روند تسریع سرمایه‎گذاری کشورهای خارجی در منطقه قشم شد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد خزاعی امروز (دوشنبه، 28 آبان‌ماه) در همایش تخصصی معرفی فرصت‎های سرمایه‎گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی، از قشم به عنوان منطقه‌ای با فرصت‎هایی طلایی یاد کرد و گفت: ایجاد زیرساخت‎های لازم در این منطقه می‎تواند آن را به یک فرصت بالقوه تبدیل کند.

وی در ادامه به مزیت‎های موجود در قشم اشاره کرد و افزود: از جمله این مزیت‎ها، تبدیل شدن به هاب انرژی در کشور است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران، تبدیل شدن به یک هاب برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه انرژی می‎تواند از دیگر مزیت‎های موجود در این منطقه باشد.

خزاعی از بخش حمل‌ونقل دریایی و اتصال به حوزه‎ها در منطقه قشم به عنوان دیگر مزیت‎های موجود در منطقه قشم یاد کرد و افزود: بهره‎مندی از ظرفیت‎های بخش حمل‌و‌نقل و اتصال آن به دیگر مناطق، نیازمند حامل‌های انرژی است که منطقه قشم از این حیث قابل توجه است.

وی با بیان این‌که نزدیکی منطقه قشم به استان هرمزگان و دسترسی آسان به این منطقه از جمله امتیازهای قابل ذکر منطقه قشم است، اظهار کرد: اجرای پروژه‎های منطقه قشم بخشی از سیاست‎های اقتصاد مقاومتی تلقی می‎شود و بهره‎مندی از توان و ظرفیت‎های موجود در این منطقه همسو با برنامه ششم توسعه است.

به گفته خزاعی، توسعه و بازار انرژی و عرضه نفت و فرآورده‎های نفتی در بورس انرژی، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه منطقه قشم ایفا خواهد کرد. هم‎اکنون بورس انرژی کلید خورده است و نشان داده که می‎شود به آن متکی بود، بنابراین قشم جایگاه مناسبی برای این اتفاقات خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی از نبود یک نقشه راه برای تامین منابع مالی در کشور یاد کرد و افزود: تهیه این نقشه می‎تواند فرصت‎های سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر از همه مسئولان مناطق و استان‎ها سوال شود که چه میزان پروژه و اعتبار در مناطق وجود دارد؟ قطعا فهرستی از آن را می‎توان دید، اما اگر سوال شود که قرار است منابع مالی پروژه‎ها از کجا و به چه نحوی تهیه شود، راه‌حل قانع‌کننده‎ای برای آن مطرح نیست و در این زمینه یک سردرگمی ایجاد شده است. از این رو باید به دنبال یک نقشه راه مناسب برای تامین منابع مالی پروژه‎ها بود که قشم این فرصت حیاتی را به وجود آورده است.

شرکای خارجی، فرصت‎ها را با تعلل از دست ندهند

رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران، با بیان این‎که ما آماده هرگونه تعامل و همکاری با کشورها هستیم، گفت: شرکای خارجی ما بدانند که فرصت را با تعلل نباید از دست داد، زیرا فرصت‎ها در قشم محدود است و بی‎نهایت نیست، بنابراین به نظر می‎رسد که باید تکلیف سرمایه‎گذاری‌ها در این منطقه به‌زودی روشن شود.

خزاعی افزود: امیدوارم سرمایه‌گذاران خارجی به این باور رسیده باشند که ایران کشوری است با توان و ظرفیت‎های قابل توجه که نباید آن را در معادلات سیاسی، اقتصادی و انرژی منطقه نادیده گرفت.

رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران با بیان این‎که اتفاقات بزرگی در عرصه بین‎المللی در حال ظهور و بروز است، افزود: در عرصه بین‎المللی، تغییر پارادایم، حاصل شده است که قطع و یقین ایران در آن نقش تاثیرگذاری داشته و نباید فراموش شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به این‌که قشم نیز از این قاعده مستثنا نیست و می‎تواند به عنوان یک پایگاه اقتصادی در منطقه برای تغییر پارادایم مطرح باشد، اظهار کرد: نیت و هدف منطقه نه فقط افزایش ظرفیت‎های اقتصادی قشم، بلکه تبدیل آن به یک پایلوت انرژی و اقتصادی برای کشور است.

خراعی با بیان این‎که لزوما نباید منتظر نتیجه اجرایی SPV (نهادهای واسط مالی) باشیم، گفت: پیشنهادهایی از سوی کشورهای اروپایی برای تعاملات مالی مطرح شده و در حال پیگیری است که در صورت اجرایی شدن آن، به مسیر نقل و انتقال مالی کمک خواهد کرد.

خزاعی، توقف فروش نفت ایران را خواب آشفته‎ای دانست که هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.

رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و کمک‎های اقتصادی و فنی ایران بر لزوم عملیاتی شدن پروژه‎های قشم از منابع موجود در منطقه تاکید کرد و افزود: راهکار این است که زمینه‎ای فراهم شود تا بتوانیم اجرای پروژه‎ها را با استفاده از منابع خود منطقه انجام دهیم؛ در این صورت پولی جابه‎جا نخواهد شد و برای نقل و انتقال نیز منتظر یک شبکه پولی نخواهیم ماند.

به گفته وی، ممکن است اهدافی که برای اجرای پروژها متصور هستیم صددرصد تحقق نیابد، اما تجربه نشان داده که حدود 80 درصد از نیاز پروژه‎ها از این مسیر اجرایی خواهد شد.

خزاعی گفت: مجموعه سازمان سرمایه‎گذاری و اقتصادی آماده هرگونه همکاری برای صدور ضمانت‎نامه‎های شرکت‎های خصوصی و دولتی است که این شرکت‎ها می‌توانند به حمایت ما اتکا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک