نکاتی کاربردی در تغذیه کودکان/ از چه سنی می‌توان به نوزاد نوشیدنی داد؟


نکاتی کاربردی در تغذیه کودکان/ از چه سنی می‌توان به نوزاد نوشیدنی داد؟

یک متخصص اطفال گفت: آب، موجب تنظیم دمای بدن و آب‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود و کودک را از انواع عفونت‌های ادراری و یبوست مصون می‌دارد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: والدین باید توجه کنند که کودکان زیر ۶ ماه فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند و تنها کودکان بالای یک سال می‌توانند نوشیدنی مصرف کنند؛ کودکان ۶ تا ۱۲ ماه می‌توانند در طول روز علاوه بر شیر مادر و تغذیه تکمیلی، مقداری آب هم بنوشند برای اینکه شیر گاو به فرزند خود بدهید، باید تا سن یک سالگی صبر کنید، این نکته برای سلامت کودکان، بسیار مهم است.

این متخصص اطفال بیان کرد: آب، موجب تنظیم دمای بدن و آب‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود؛ این نوشیدنی خالص بدون اینکه قند یا کالری اضافه و مضری به بدن کودک برساند او را از انواع عفونت‌های ادراری و یبوست مصون می‌دارد، همچنین شیر گاو یکی از بهترین و کامل‌ترین منابع کلسیم و ویتامین D است و پروتئین‌های مفید دارد.

بیشتر بخوانید: شربتی که نوزاد را زیبا می‌کند/ درمان کم خونی با نوشیدنی تابستانی

نکاتی کاربردی در تغذیه کودکان/ از چه سنی می‌توان به نوزاد نوشیدنی داد؟

محتشمی با اشاره به اینکه کودکانی که روزانه نیم لیتر شیر گاو می‌خورند از نظر کلسیم و ویتامین D تأمین هستند، گفت: کودکان بالای یک تا 2 سال بهتر است شیر کامل مصرف کنند؛ برای کودکان بالای 2 سال شیر کم‌چرب، گزینه مناسب‌تری است؛ بیشتر از سه لیوان شیر در روز به فرزندان خود ندهید، زیرا ممکن است سیر شوند و دیگر غذا‌های خود را میل نکنند.

شیر بدون لاکتوز غذای مناسب کودکان

وی درباره شیر بدون لاکتوز، گفت: شیر‌های بدون لاکتوز همچون شیر گاو، ویتامین و مواد معدنی مفید برای بدن کودک را در خود دارند؛ تنها فرق آن‌ها با شیر معمولی، طعم شیرین‌تر آن‌ها است؛ اگر پس از 2 سالگی همچنان دوست دارید به فرزندتان شیرخودتان را دهید، مانعی وجود ندارد چرا که شیر مادر همیشه منبع بسیار غنی از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است همچنین از نظر احساسی نیز فرزند را سیراب می‌کند، زیرا به واسطه نوشیدن شیر، در آغوش مادر است و به او نزدیکی بیشتری را حس می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای کودک پیش دبستانی مان چیست؟

این متخصص اطفال تشریح کرد: همه انواع محصولات لبنیِ نوشیدنی برای کودک مفید هستند؛ آن‌ها به طور معمول از شیر تهیه می‌شوند و همان مواد معدنی و ویتامین‌ها را در خود دارند البته باید اشاره کنیم به اندازه شیر، کلسیم ندارند.

نکاتی کاربردی در تغذیه کودکان/ از چه سنی می‌توان به نوزاد نوشیدنی داد؟

محتشمی یادآوری کرد: باید توجه کرد که محصولات لبنی، مانند دوغ و کفیر (نوشیدنی تخمیری، حاصل از شیر و دانه‌های کفیر) توسط باکتری‌های زنده تهیه می‌شوند و به همین دلیل، بدن کودک را در برابر باکتری‌های مُضر محافظت می‌کنند البته میزان باکتری‌های محصولات مختلف، متفاوت است، نوشیدنی‌های لبنی که شیرین هستند شکر در خود دارند که برای بدن چندان مفید نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها