شخصیت های وسواسی دقیق و جدی هستند


شخصیت های وسواسی دقیق و جدی هستند

تهران- ایرنا- عضو انجمن علمی روانپزشکان کشور از ابتلای سه تا چهار درصد افراد جامعه به انواع مختلف وسواس فکری و عملی خبر داد و گفت: شخصیت های وسواسی انسان هایی بسیار دقیق، نکته سنج و دقیق هستند که در محیط های کاری موفق هستند اما از شوخی لذت نمی برند.

فربد فدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت گروه اجتماعی ایرنا با بیان اینکه نمی توان زمانی مشخص برای شروع وسواس بیان کرد، اظهار داشت: وسواس ممکن است از یک سالگی تا صد سالگی آغاز شود بنابراین هر چقدر که زودتر بتوان این بیماری را تشخیص داد از بیشتر شدن بار ژنتیکی آن می توان جلوگیری کرد.
این متخصص روانپزشکی گفت: معمولا پدران و مادران توقعاتی از فرزند خود دارند ولی با گذشت زمان ممکن است فرزند فکر کند نمی تواند خواسته والدین خود را برآورده سازد، بنابراین نسبت به قابلیت های خود دچار تردید می شود و ممکن است هرکاری را چند بار تکرار کند تا مطمئن شود درست انجام داده است و این طرز رفتار و تفکر پایه وسواس است.
وی افزود: معمولا وسواس به دو شکل عمده تقسیم می شود یکی از نمونه های شخصیت وسواسی است این دسته افرادی هستند بسیار دقیق، منظم، نکته سنج و در عین حال کار را بر زندگی معمولی ترجیح می دهد. از شوخی لذت نمی برند و صرف وقت برای تفریح و سرگرمی را بیهوده می دانند، این دسته افراد در محل کار کارمندان و کارگران بسیار خوبی هستند اما در منزل برای خانواده مظهر انعطاف ناپذیری و خشکی به شمار می روند.
فدایی گفت: گروه دیگر مبتلایان به اخلال شخصیت وسواسی اجباری هستند که عموما زمانی که از وسواس صحبت می شود منظور همین گروه است و سن شروع آن از حدود بلوغ است به دو شکل عمده وسواس های فکری یا رفتارهای اجباری خود را نشان می دهد.
متخصص روانپزشکی اظهار داشت: وسواس های فکری عبارتند از افکار مزاحم و نامربوطی که خود بیمار به بیهوده بودن آنها اذعان دارد اما نمی تواند آنها را رها کند برای نمونه ممکن است پس از شرکت در یک مهمانی دچار این افکار وسواسی شود که آیا صحبت هایی که در آن مجلس کرده درست بوده است؟ یا نه؟ نکند دوستانم از سخنان من رنجیده باشند؟
وی افزود: در رفتارهای اجباری، فرد کاری را به صورت تکراری، بدون آنکه نیازی به تکرار مجدد آن باشد، انجام می دهد. برای نمونه زمانی که فرد می خواهد در اتاق را ببندد چندین بار در را باز و بسته می کند یا یک سوال را چندین بار می پرسد که مطمئن شوددیگران آن را فهمیده اند.
متخصص روانپزشکی گفت: میزان شیوع انواع وسواس در بین افراد جامعه نسبتا بالا است به طوری که بین سه تا چهار درصد عموم مردم به آن مبتلا هستند. از این رو برای درمان وسواس های فکری و رفتاری روش های درمان دارویی و نیز رفتار درمانی از سوی متخصصان علم روانپزشکی به کار می رود.
وی افزود: درمان وسواس در 50 درصد موارد با بهبود کامل همراه است اما عموما درمان باید برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. در 30 درصد موارد نیز بیمار به طور نسبی بهبود می یابد و در 20 درصد موارد درمانهای رایج باعث تغییر در وضعیت بیمار نمی شود.
فدایی نسبت شیوع بیماری وسواس در میان کودکان اظهار کرد: کودکانی که معمولا به نظم و قرینه بودن اشیا توجه ویژه ای دارند و اگر چیزی سرجای خود قرار نگرفته باشد احساس ناراحتی شدید می کنند. کودکانی که مشق خود را چندین بار می نویسند که مبادا لکه ای برآن افتاده باشد. یا کودکانی که مرتبا یک سوال را از پدر و مادر می پرسند، دچار نوعی وسوس هستند. این دسته بیماری ها را نیز باید علامت وسواس در بزرگسالی برشمرد و به دنبال درمان آن بود.
اجتمام * 1417 * 3063

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر