امروز عیار علمی را کسانی رقم می‌زنند که اهل پژوهش باشند


امروز عیار علمی را کسانی رقم می‌زنند که اهل پژوهش باشند

دبیر علمی همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی گفت: امروز عیار علمی را کسانی رقم می‌زنند که اهل پژوهش باشند و در جامعه علمی افراد با پژوهش‌های خود دیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر قمرزاده دبیر عملی «همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی» شنبه (۲۶ آبان)در پیش نشست این همایش که با حضور طلاب در حوزه علمیه کوثر برگزار شد، درباره باسته‌های پژوهش در همایش آیت‌الله فاضل و اینکه چه پژوهش‌هایی شایسته است در این همایش دیده شود، گفت: یک پژوهش شایسته باید به مسائلی نظیر تشریح، روش‌شناسی، تطبیق دیدگاه، تکمیل دیگاه، استخراج دیدگاه، نقد دیدگاه و مباحث میان‌رشته‌ای اهمیت بدهد.

وی افزود: امروز در مجموعه‌های علمی یک خلا بزرگ در بخش پژوهش دیده می‌شود یعنی در حوزه علمیه برادران آنقدری که به بخش آموزش توجه شده پژوهش مورد غفلت قرار گرفته است، در حوزه علمیه خواهران بخش پژوهش مقداری پررنگ‌تر است اما با این وجود باز هم باید به امر پژوهش بیشتر پرداخته شود.

دبیر علمی همایش بیان داشت: امروز عیار علمی را کسانی رقم می‌زنند که اهل پژوهش باشند و در جامعه علمی افراد با پژوهش‌های خود دیده می‌شوند بنابراین حوزویان بیشتر به امر پژوهش توجه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده با بیان اینکه مجموعه بحث‌های علوم قرآن آیت‌الله فاضل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، اظهار داشت: یکی کتاب مدخل التفسیر با چهار محور اعجاز، قرائات، منابع تفسیر و تحریف ناپذیری که بحث‌های عمیق و دقیقی در آن مطرح است.

وی افزود: در زمینه فقه و اصول مباحث خام آن را بیرون کشیدیم که 11 محور شده و پی دی اف آن در سایت موجود است. برای اینکه مقالات تکراری نشود باید دیدگاه‌های ایشان به صورت علمی و ساختارمند ارائه شود.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه از جمله بایسته‌های پژوهش تبین و تشریح دیدگاه در مقام ایجاب و دسته بندی علمی است، ابراز کرد: از دیگر بایسته‌های پژوهش درباره آیت‌الله فاضل لنکرانی روش‌شناسی و متدشناسی ایشان است، ما باید درباره مباحث تفسیری، واژه‌شناسی و اینکه ایشان چگونه وورد خروج کرده و شبهات را پاسخ داده با سبک استدلالی ساختارمند مباحث او را بررسی کرده و به دست آوریم.

حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده درباره تطبق دیدگاه آیت‌الله فاضل لنکرانی، اظهار داشت: مراد مقارنه دودیدگاه است که می‌تواند درون مذهبی و برون مذهبی مطرح شود. درباره جمع قرآن ایشان دیدگاه آیت‌الله خویی را می‌پذیرند. ایشان جمع قرآن زمان پیامبر(ص) را می‌پذیرند اما آیت‌الله معرفت جمع قرآن را برای بعد از پیامبر(ص) مطرح می‌کنند، اینجا مقارنه دو دیدگاه می‌تواند بحث زیبایی باشد. در همه مباحث آنها می توان کار تطبیقی انجام داد.

وی درباره تکمیل دیدگاه عنوان کرد: مقالات باید طوری نوشته شود که به تکمیل دیدگاه آیت‌الله فاضل لنکرانی بپردازد باید شبهات روزآمد و استدلال‌های نو برای آنها داشته باشیم، من به شاگردان ایشان پیشنهاد تکمیل دیدگاه ‌های آیت الله فاضل لنکرانی را دادم.

دبیر عملی همایش دباره نقد دیدگاه‌های آیت‌الله فاضل لنکرانی، بیان داشت: بنا نیست در این همایش صرفا به بخش‌های مثبت نگریسته شود، ما در حوزه علمیه یاد گرفتیم که وقتی یک بحث مطرح می‌شود نقدر را بپذیریم، در حوزه علمیه نقد نشانه احترام به دیدگاه است که سبب اصلاح شود. آیت الله فاضل مباحث ارزشمندی گفتند اما نقد ایشان در بسیار از مباحث می تواند در اعجاز علمی منابع اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قمرزاده با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد مقالات علمی و پژوهشی انجام دهد باید به استخراج دیدگاه بپردازد، ابراز کرد: امروز برخی درباره قواعد تفسیری سخن می‌گویند که از بحث اصول فقه گرفته شده و مبتنی بر مباحث اصول فقه قواعد تفسیر می‌نویسند یا مبانی تفسیر را در بسیاری از علوم مطرح می کنند، اگر کسی بیاید بگوید که من مبانی تفصیل قرآن را از آثار آیت الله فاضل استخراج کنم بسیار کار ارزشمند و تولیدی است.

وی درباره اینکه مباحث بین رشته‌ای از دیگر کارهای یک پژوهشگر است، گفت: به عنوان مثال کسانی که رشته آنها فقهی است می توانند روش شناسی پاسخ به آیات احکام که موضوع همایش بعدی ما است را بحث کنند.

دبیر علمی همایش در پایان خاطرنشان کرد: 110 عنوان پیشنهاد پژوهشی در سایت قرار دادیم از کسانی که می‌خواهند مقاله بنویسند انتظار داریم که حداقل یک مجموعه مقاله از مقالات در جلسه همایش رونمایی کنند، حوزه علمیه خواهران ظرفیت عمیق ودقیقی برای پژوهش دارد از این مهم استفاده کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری