امانت گیری کتاب در خراسان شمالی بیش از میانگین کشور است


امانت گیری کتاب در خراسان شمالی بیش از میانگین کشور است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: میزان امانت گیری کتاب از کتابخانه های عمومی این استان بیش از میانگین کشور است.

علی محمد جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین امانت گیری کتاب در کشور را 37 جلد به ازای هر 100 نفر دانست و افزود: این در حالی است که در استان خراسان شمالی بیش از 45 جلد به ازای هر 100 نفر جمعیت به امانت می رود.
نرخ جهانی امانت گیری کتاب بر اساس استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) 350 جلد و در 15 کشور برتر دنیا یکهزار و 130 جلد است.
جهانی با بیان اینکه هم اکنون 40 هزار نفر از شهروندان استان عضو کتابخانه های عمومی هستند، افزود: افزون بر 800 هزار جلد کتاب در 60 باب کتابخانه عمومی این استان نگهداری می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال شهروندان کتابخوان استان 320 هزار جلد کتاب به امانت بردند که بیشترین آن از کتابخانه های عمومی گرمه، جاجرم و فاروج صورت گرفته است.

* سرانه فضای کتابخانه ای خراسان شمالی بالاتر از کشور است
جهانی با بیان اینکه این استان در سرانه فضای کتابخانه ای بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: هم اکنون 12 هزار و 600 متر مربع فضای کتابخانه ای در استان داریم اما با تکمیل 20 باب کتابخانه در دست ساخت، این رقم تا نیمه سال آینده از 34 هزار متر مربع خواهد گذشت.
وی سرانه فضای کتابخانه عمومی در کشور را 2 متر به ازای هر 100 نفر جمعیت دانست و اظهار داشت: با بهره برداری از کتابخانه های جدید این سرانه در استان به حدود 4 متر خواهد رسید که حتی از سرانه ایفلا نیز جلوتر خواهد بود.
وی سرانه فضای کتابخانه ای از نظر استاندارد جهانی ایفلا را 2.8 متر مربع به ازای هر 100 نفر جمعیت عنوان کرد.
به گزارش ایرنا در این شاخص، سرانه فضا کتابخانه ای در 15 کشور برتر حوزه کتابخوانی 11.8 متر مربع است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه دقیقی از میزان مطالعه در کشور وجود ندارد، گفت: از نظر علمی این سرانه باید بر اساس چاپ کتاب و شمارگان آن محاسبه شود که به دلایل مختلف این امر درست صورت نمی گیرد و به همین علت نمی توان آمار دقیقی از سرانه مطالعه کتاب ارائه داد.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/5132

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس