شکوفایی تئاتر در بستر توسعه پلاتو


شکوفایی تئاتر در بستر توسعه پلاتو

ارومیه- ایرنا- تئاتر آذربایجان غربی که تا قبل از سال 1396 همواره نیازمند امکانات سخت افزاری بود، اکنون با برخورداری از چندین پلاتو به عنوان سالن های تخصصی اجرای هنرهای نمایشی بستری مناسب برای شکوفایی پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا هنرمندان استان سال های گذشته در نبود حمایت های کافی با هدف اعتلای تئاتر منطقه در سالن های سنتی خاک صحنه خوردند و نمایش های مختلفی را به روی صحنه بردند و مخاطبان مشتاق نیز از روی قدرشناسی به تماشای آثار در سالن های چندمنظوره اکتفا کرده بودند.
راه اندازی چند پلاتو در 2 سال گذشته در مرکز آذربایجان غربی فرصت مناسبی برای پویایی این هنر دیرینه را فراهم کرد تا بازیگران تئاتر با فراغ بال و بدون داشتن دغدغه سالن اجرای حرفه ای، آثار خود را به روی صحنه ببرند.
اهالی تئاتر با مغتنم شمردن تربیون ایرنا وضعیت تئاتر آذربایجان غربی را پیش و پس از برخورداری از سالن های تخصصی /پلاتو/ به گفت و گو نشستند و راهکارهای خود را برای ارتقای کیفیت آنها ارائه کردند.
مدیر مسوول تماشاخانه «چیچست» با اشاره به اینکه راه اندازی این مجموعه هنری از مهر سال 1396 شروع شد، گفت: این فضای تئاتری در سه طبقه و با تمهید زیرساخت های هنری مطلوب برای علاقه مندان هنر دیرینه تئاتر فراهم شد.
پیمان سلیمانی افزود: این مجموعه نخستین سالن تئاتر خصوصی در زمینه هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی بوده و در زمینی به مساحت 500 مترمربع و زیربنای 600 مترمربع راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: این تماشاخانه دارای سالن های بلک باکس 50 و 100 نفری بوده و مجهز به امکانات نور و صدای مطلوب برای اجرای آثار نمایشی است.
سلیمانی با بیان اینکه با همراهی «نوید پیروزنیا» این مجموعه را مدیریت می کند، افزود: سه میلیارد و 280 میلیون ریال برای راه اندازی این تماشاخانه خصوصی سرمایه گذاری شده و زمینه شکوفایی بازیگران مستعد با ارائه آثار هنری مختلف در این فضای تئاتری فراهم می شود.
سلیمانی اعلام کرد: تماشاخانه چیچست از میزبان های اصلی سی امین جشنواره تیاتر آذربایجان غربی از 6 تا هشت شهریور امسال بود و همچنین نخستین سوگواره منطقه ای تئاتر عاشوراییان /16 تا 18 آبان/ با میزبانی نمایش هایی از شمال غرب کشور با موضوع ماه محرم و واقعه عاشورا در این فضای هنری برگزار شد.
مسوول فرهنگسرای هنر شهرداری ارومیه نیز با اشاره به اینکه این فرهنگسرا از بهمن 1396 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این مجموعه یکی از فضای هنری مناسب برای اجرای هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی بوده و پلاتو «سایه» این فرهنگسرا با 90 نفر ظرفیت دارای امکانات صوتی و کیفیت نور مطلوب است.
بابک لطفی افزود: سه نمایش از ابتدای سال جاری تاکنون برای علاقه مندان هنر تئاتر در این پلاتو اجرا شده است.
وی اضافه کرد: برگزاری کارگاه های سخنوری و فن بیان و همچنین بازیگری از دیگر فعالیت های انجام شده در این فرهنگسرا از ابتدای سال جاری بوده است.
رییس انجمن هنرهای نمایشی هم با اشاره به اینکه این پلاتو گنجایش 50 تماشاگر را دارد، گفت: مقدمات ساخت این فضای تئاتری در بهمن سال 1395 کلید خورد و مراحل ساخت آن از مهر سال 1396 آغاز شد.
محمد کاظمی افزود: این سالن مجهز به 12 پروژکتور تخصصی، بلک لایت، منبع تغذیه و سیستم کنترل کننده مطلوب، میز و اتاق گریم و بک استیچ /پشت صحنه/ است.
به گفته وی این سالن سیستم صوتی بسیار مطلوبی دارد و سازه فلزی قرار گرفته در بالای سر بازیگران، امکان استفاده حرفه ای از نور را میسر می کند.
کارگردان نمایش «به مناسبت ورود اشکان» درباره سالن های تئاتر ارومیه بیان کرد: شمار اجراها با توسعه فضاهای تئاتری افزایش یافته و دست کارگردان ها را برای اجرا به شیوه های مختلف باز نگه داشته است.
سامان حسن زاده پیشنهاد کرد تا سالن های تئاتر در دل مراکز پرجمعیت شهر که نزدیک به مرکزهای خرید و پرتراکم است، احداث شود تا در معرض دید عموم قرار بگیرد و تماشای نمایش جایی در سبد فرهنگی خانوارها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فضای هنری و امکانات بیشتر به اجرای با کیفیت و با شیوه های مختلف منجر می شود، تاکید کرد: در پلاتوهای جدید باید جای پارک کافی و تجهیزات حرفه ای برای این هنر دیرین و مردمی تمهید شود.
کارگردان نمایش «مار و زنجیر» اضافه کرد: اجرای نمایش در پلاتو با ابزارهای دکور کمتر و همچنین تماشاچی های کمتر اما علاقه مندتر توام می شود.
به گفته «حسن زاده» پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی نوع سرگرمی را متنوع تر کرده و به همین علت تماشاگر تئاتر نسبت به گذشته کمتر شده و در این بین پلاتو فضایی متناسب با این سبک زندگی است.
وی افزود: جذب چند صد نفری تماشاگران در سالن های بزرگ سخت بوده و کارگردان مجبور به بسنده کردن به پلاتوها و حداقل تماشگران هستند.
کارگردان نمایش «محاق» با بیان اینکه مخاطب در پلاتو به بازیگران نمایش نزدیک است و انتقال حس سریع تر منتقل می شود، افزود: بازیگران بی نیاز از حرکت های اغراق آمیز و استفاده از صدای بلند بوده و دکور نیز در این سالن ها مینیمال تر و خلاقانه تر است.
حسن زاده با اشاره به اینکه احداث این پلاتوها برای شروع خوب است اما از استاندارد لازم برخوردار نیست، گفت: کیفیت صندلی های این پلاتوها در خوشبینانه ترین حالت درجه 2 بوده و لازم است پلاتوها دارای اتاق گریم و تعویض لباس و سیستم سرمایشی و گرمایشی مطلوب باشد.
کارگردان نمایش «ورثه بناپارت» نیز با تاکید بر اینکه پلاتو اغلب به منظور تمرین اجرا می شود و استفاده از بلک باکس به جای پلاتو بهتر است، گفت: این سالن ها به صورت سالن کف و به شکل جعبه سیاه است که برعکس سالن های قاب عکسی که در آن تماشاگر در موقعیت پایین تر از صحنه نمایش قرار می گیرد، در بلک باکس در موقعیت بالاتری است.
رضا رجایی افزود: اجرای نمایش در این نوع سالن ها می تواند به صورت تک سو، دوسو، سه سو و چهارسو باشد.
وی با اشاره به اینکه با افزایش امکان های صحنه ای و سخت افزاری امکان تمرین همزمان برای چند گروه فراهم می شود، اضافه کرد: این زیرساخت ها انگیزه هنرمندان را برای فعالیت در تئاتر بالا می برد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا کیفیت تئاتر طی 2 سال گذشته همزمان با توسعه فضای تئاتری بالا رفته است؟»، بیان کرد: بررسی میزان کیفیت تولیدات نمایشی در این مرحله ضروری نیست زیرا با راه اندازی پلاتوها گام مهم در راستای ایجاد فرصت برابر برای هنرمندان و تماشاگران برای اجراهای بیشتر برداشته شده است.
مترجم نمایشنامه «صدای انسانی» افزود: اگر این توسعه فضای تئاتری همزمان با ارتقای آکادمیک آن از لحاظ ارتقای آموزش تئاتر در آموزشگاه ها و دانشگاه ها باشد، تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.
رجایی، لزوم محاسبه فضای تئاتری به ازای هنرمندان و شهروندان را ضروری دانست و گفت: هر فعال تئاتری باید بین یک تا 2 مترمربع فضا برای تمرین و اجرا در اختیار داشته باشد و این میزان باید به عنوان معیار ارزیابی ایده آل در زمینه توسعه زیرساخت در این هنر مورد توجه قرار بگیرد.
وی بیان کرد: مکان یابی سالن های نمایش باید به صورت تخصصی و در قالب مطالعه پژوهشی توسط جامعه دانشگاهی و محققان مجرب انجام و عوامل مختلفی چون بافت جغرافیایی و فرهنگی، ترافیک و محل پارک خودرو در احداث سالن های تئاتر مدنظر قرار بگیرد.
بازیگر نمایش «هملت به روایت هملت» افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیازمند ریسک است و باید از این حرکت ارزشمند حمایت شود.
رجایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، جایگاه تماشاگران و اتاق فرمان را از ضعف های عمده این پلاتو دانست و افزود: امکانات این سالن ها باید از لحاظ روشنایی، صوتی، صندلی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، اتاق گریم و سالن انتظار در قالب طرح تحقیقی به صورت چک لیست ارزیابی تهیه و کمبودهای آنها با هدف ارتقا این فضاها در راستای افزایش میزان رضایتمندی تماشاگران برطرف شود.
به گزارش ایرنا انواع صحنه های نمایشی میدانی /گرد/، هلالی /سه سویه/، قاب عکسی، آزاد، بلک باکس و پلاتو برای اجرای تئاتر استفاده می شود و صحنه های متحرک روی تریلی ها، صحنه های موقت و صحنه های خیابانی نیز از دیگر مکان های اجرای هنر تئاتر به شمار می رود.
انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، نقده، ماکو، تکاب، مهاباد و بوکان فعالیت دارد؛ 21 گروه نمایشی ثبت شده در آذربایجان غربی وجود دارد که از این میان ارومیه با 6 گروه و خوی با پنج گروه به ترتیب بیشترین گروه های نمایشی را به خود اختصاص داده است.
در سال های اخیر فعالیت پایدار گروه های نمایشی در کنار تلاش برای افزایش امکانات سخت افزاری به اعتلای هنر تئاتر در این منطقه انجامید و اجرای ده ها نمایش در هر سال و راهیابی گروه های نمایشی به جشنواره های مختلف ملی از پویایی تئاتر در این منطقه حکایت دارد.
7129/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق