آشنایی با غذاهای محلی قشم


ماهی برشته (کباب ذغالی) مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی‌های کوچک مانند ساردین را خالی نمی‌کنند اما برای برشته کردن ماهی‌هایی مانند سنگسر، سرخو و... ابتدا شکم‌شان را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز...

آشنایی با غذاهای محلی قشم

ماهی برشته (کباب ذغالی)

مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی‌های کوچک مانند ساردین را خالی نمی‌کنند اما برای برشته کردن ماهی‌هایی مانند سنگسر، سرخو و ... ابتدا شکم‌شان را خالی کرده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می‌گذارند. سپس ماهی را روی ورقه‌ی فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده کرده‌اند، می‌گذارند تا کبابی شود. سپس ماهی‌ها را در ظرفی درب‌دار قرار داده و چند قطره اب به آن می‌پاشند تا در اثر بخار ماهی‌های داغ، روغن در زیر پوست آن‌ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی‌ها به راحتی کنده شود. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به همراه خرما و رطب میل می‌کنند.

زیبون

اول سیب‌زمین‌های خلال شده درشت را در روغن سرخ کرده و کمی زردچوبه و نمک به آن اضافه می‌کنیم. ماهی را که از قبل نمک زده بودیم شسته و به آن زردچوبه. ادویه و فلفل می‌زنیم و با ادویه در روغن سرخ می‌کنیم مقداری پیاز خرده شده را با یک عدد گوجه‌فرنگی کوچک رنده شده در روغن تفت می‌دهیم، آنگاه مقداری روغن در قابلمه ریخته و به اندازه ته قابلمه نانی را برش زده (نان محلی توموشی) و در ته قابلمه گذاشته می‌شود تا هنگامی که مواد سرخ شده را در قابلمه می‌ریزیم مواد به ته قابلمه نچسبد.

بعد از گذاشتن نان در کف قابلمه، مواد سرخ شده را روی آن می‌گذاریم و بعد برنجی را که از قبل آماده کرده‌ایم (پلو ساده) روی مواد سرخ شده می‌ریزیم و چند دقیقه‌ای روی شعله کم می‌گذاریم تا دم بکشد. از پیشنهادهای سفر باتو امتحان این غذا در سفر با تورهای تور قشم است.

کلمبا (Kolomba)

این غذای خوشمزه از گندم پک شده، ماهی، سبزی (گشنیز و شوید خرد شده) تهیه می‌شود. اهالی قشم گندم‌های پرک شده را در آب جوش می‌ریزند تا قوام بیاید. ماهی‌ها را هم در آب نمک و زردچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌هایش را جدا کنند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش اضافه می‌کنند. قشمی‌ها این غذا را با روغن حیوانی تهیه می‌کنند و در زبان محلی به این روغن «جونون» (روغن خوب) می‌گویند.

عنکاس (ماهی مرکب)

این ماهی را به تکه‌های مربعی شکل قطعه قطعه کرده و با مقداری آب و خرما داخل دیگ می‌پزند. پیاز را خرد کرده، تفت داده و ماهی را به آن اضافه می‌کنند. سپس سیب‌زمینی سرخ‌شده را با یک عدد فلفل سبز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و فلفل به غذا می‌افزایند تا با حرارت کم پخته شود. تور ارازن قشم لحظه آخری را از دست ندهید.

عنکاس خشک شده

عنکاس (ماهی مرکب) را بعد از تمیز کردن به شکل ورقه‌های نازم و بلند برش زده و مقابل آفتاب آویزان می‌کنند تا کاملا خشک شود. برای این کار حداقل ۱۰ روز زمان نیاز است. بعد از خشک شدن ماهی‌ها، آن‌ها را روی ذغال یا شعله‌ی گاز کباب کرده و سپس آن را می‌کوبند تا بافت گوشت از هم باز شود. سپس روی گوشت ماهی لیمو ریخته و با خرما نوش جان می‌کنند.

پودینی کوسه یا سفره ماهی

پودینی کوسه

کوسه را قطعه‌ قطعه مى‌کنیم و با پوست در آب نمک و زرد چوبه مى‌ جوشانیم تا کاملاً پخته شود، بعد از پخته شدن پوست و استخوان آن به راحتى کنده مى‌ شود، گوشت پخته شده را کاملاً له مى‌ کنیم و آن را مى‌ فشاریم تا آب آن گرفته شود و ماهى له شده خشک شود (این کار را براى برطرف شدن بوى کوسه ماهى حتماً باید انجام داد) بعد آن را با پیاز و سبزى (گشنیز و شوید و پیاز خرد شده) در روغن سرخ مى‌ کنیم مقدارى رب گوجه و لیمو عمانى خشک به آن اضافه مى‌ کنیم در قابلمه مى‌ گذاریم تا کاملاً پخته شود و آب آن بخار شود. این روش براى تهیه پودینى سفره ماهى هم استفاده شود.

گوشت کوسه را قطعه قطعه کرده و با پوست در آب نمک می‌ریزند تا بجوشد و کاملا پخته شود. بعد از این که گوشت کامل پخت و استخوان‌ها به راحتی از آن جدا شد، گوشت را کاملا له کرده و می‌فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک شود. سپس آن را با پیاز و سبزی یعنی گشنیز و شوید در روغن کرده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی به آن می‌افزایند و در قابلمه را گذاشته، اجازه می‌دهند کاملا پخته شود. پودینی سفره ماهی نیز به همین ترتیب پخته می‌شود.

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو)

از دیگر غذاهای محلی قشم : هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می‌افزایند. عدس آب‌پز به همراه ۲ استکان آب داغ به غذا اضافه می‌شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده را به غذا اضافه می‌کنند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

برنج دیشو

برای تهیه‌ی این غذا مقداری شیره‌ی خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آیدو برنج خیسانده شده را در این محلول می‌ریزند تا آب آن بخار شده و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می‌کنند.

چاردویی

این غذا از غذا های خوش طعم و رنگ قشم است و طرفداران زیادی دارد. شما با انتخاب تور قشم برای سفر به این جزیره زیبا می توانید این غذا را امتحان کنید و لذت ببرید. گوشت قرمز و یا گوشت ماهى جوشانده را له مى‌ کنیم و آب آن را مى‌ گیریم تا کاملاً خشک شود بعد آن را با سبزى معطر (گشنیز، شوید، شنبلیله) لیمو عمانى، ادویه، پیاز خرد شده سرخ مى‌ کنیم و آبى که ماهى را در آن جوشانده بودیم مى‌ گذاریم تا بجوشد و برنج را به آن اضافه مى‌ کنیم.

قبل از اینکه دم بکشد، به موادى که قبلاً آماده کرده بودیم تخم‌ مرغ اضافه مى‌ کنیم و مواد آماده را روى برنج مى‌ ریزیم و صبر مى‌ کنیم تا پخته شود و دم بکشد. بعد از این که دم کشید آماده سرو شدن است.

حلا یا کاتوغ تخم‌مرغ

پیاز خرد شده را با زردچوبه در روغن سرخ مى‌کنیم بعد سیب‌زمینى کوچک و گلوله را به آن اضافه مى‌کنیم تا کاملاً پخته و سرخ شود، سپس مقدارى آب و تمر هندى که از قبل آماده شده است را به آن اضافه مى‌کنیم هنگامى که جوش آمد و سیب‌زمینى آن نرم شد تخم‌مرغ را بدون اینکه بزنیم در قابلمه مى‌ریزیم و صبر مى‌کنیم تا خودش را بگیرد بعد مقدارى رب به آن اضافه کرده و براى معطر ساختن غذا از ادویه و هل استفاده مى‌کنیم. این غذاهای محلی قشم را حتماً امتحان کنید.

کاتوغ یا حلا ماهى

پیاز خرد شده را در روغن سرخ مى‌کنیم و سبزى (گشنیز و شوید) سیر و فلفل سبز و گوجه‌فرنگى رنده شده را به آن اضافه مى‌کنیم. ماهى نمک زده شده را که از قبل آماده کرده‌ایم از نمک شسته و قطعه‌هاى متوسط ماهى را به آن اضافه مى‌کنیم و کمى با سبزى و سیر در روغن تفت مى‌دهیم بعد از تفت دادن مقدارى آب به آن اضافه مى‌کنیم تا روى مواد را کاملاً بپوشاند بعد از چند دقیقه جوشیدن کاتوغ آماده است. قیمت تور قشم مناسب را ببینید و انتخاب کنید.

کاتوخ سور پیاز

ماهى شور را در آب مى‌خیسانیم و بعد از خیساندن و گرفتن نمک اضافى آن، ماهى‌ها را همراه با مقدار زیادى پیاز سرخ مى‌کنیم و زردچوبه و فلفل و ادویه را به آن اضافه مى‌کنیم و بعد از سرخ شدن مواد، سیب‌زمینى درشت بریده شده را در آن مى‌ریزیم. البته مى‌توانیم قبل از سرخ کردن پیازها، سیب‌زمینى را سرخ کنیم بعد بیرون آوریم و مراحل بعدى را شروع کنیم. سپس مقدارى تمر هندى را که در کمى آب خیسانده و صاف کرده‌ایم به مواد اضافه مى‌کنیم تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن کاتوخ شعله گاز را کم کرده و مقدار کمى رب نیز براى خوش‌رنگ شدن غذا به آن اضافه مى‌کنیم و با شعله کم مى‌گذاریم تا کاملاً جا بیفتد (مى‌توانیم به جاى ماهى شور نیز از میگوى تازه استفاده کنیم همراه با مقدارى نمک)

نان توموشی

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که همزمان با نان می‌پزد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط