قدیری ابیانه: تصور مردم از میزان اختلاس‌ها غیرواقعی است


قدیری ابیانه: تصور مردم از میزان اختلاس‌ها غیرواقعی است

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تصور مردم از میزان اختلاس‌ها غیر واقعی است و ضد انقلاب با انتشار ارقام غیر واقعی به این تصورات غلط دامن زده و عده‌ای ناآگاه هم به آن آمار جعلی دامن می‌زنند.

خبرگزاری فارس: محمدحسن قدیری ابیانه در سخنرانی امروز که در دانشگاه آزاد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: ارقام بودجه، چه درآمد‌ها و چه هزینه‌ها ارقام نجومی است و بزرگی این ارقام برای مردم با حقوق و درآمد ماهانه قابل درک نیست.

مردم انتظار دارند ایران از درآمد‌های نفتی وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: وقتی انتظارات مردم از درآمد نفتی برآورده نشد سوالات مختلفی در اذهان شکل می‌گیرد.

وی افزود: مردم بر این تصور هستند که حقشان از بیت‌المال صرف اموری می‌شود که نفعی برای آن‌ها ندارد و ارقام چند هزار میلیاردی اختلاس‌ها که توسط برخی افراد افشا می‌شود، داغ مردم را تازه می‌کند.

قدیری تصریح کرد: بودجه بیت المال هر چند در اختیار دولت است، اما متعلق به همه ملت ایران از هر دین و مذهب و از هر قومیت و منطقه‌ای است و همه در آن سهم دارند.

اختصاص نیمی از درآمد حاصل از صادرات نفت برای هزینه‌های تولید و بهبود زندگی مردم

وی بیان کرد: کمتر از نیمی از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی به وزارت نفت برای تأمین هزینه‌های تولید و طرح‌های توسعه نفتی، صندوق توسعه ملی و نیز بهبود زندگی مردم در استان‌های نفت‌خیز و فقیر اختصاص می‌یابد.

قدیری گفت: از کل صادرات نفت ۱۴.۵ درصد وزارت نفت برای هزینه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، سه درصد سهم مناطق نفت‌خیز و استان‌های محروم و همچنین ۳۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی است.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و همچنین حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز تشکیل شده است.

وی افزود: نیمه دیگر صادرات نفت و گاز به صندوق ذخیره ارزی واریز می‌شود که در بودجه سال ۹۷ نزدیک به ۹۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

تصورات رایج مردم در مورد درآمد‌های نفتی کشور

قدیری بیان کرد: مردم بر این باور هستند که اگر در آمد‌های نفت به طور صحیح هزینه شود نباید با مشکلاتی مانند مسکن، اشتغال، درمان مواجه باشند.

وی تصریح کرد: همین تصورات در مورد میزان درآمد‌های نفتی کشور موجب شده که مردم تصور کنند که در صورتی که درآمد‌های کشور درست و عادلانه اختصاص یابد نیاز‌های اولیه مردم قابل تأمین است، حال آنکه با توجه به بودجه دولت از محل صادرات نفت و گاز و سایر درآمد‌ها نمی‌توان به خواسته‌های فوق دست یافت.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: مردم توجه ندارند که با توجه به میزان صادرات نفت ایران در رژیم گذشته که پنج میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز و جمعیت کشور حدود ۳۶ میلیون نفر بود، میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی در شرایط قبل تحریم ایران معاصر بوده است بنابراین در ارزیابی دستاورد‌ها باید ضریب پنج قائل شوند.

اذهان علیل علت ناکارآمدی را در اسلام می‌دانند

وی گفت: همه موارد موجب شده تصور ناکارآمدی نظام و فساد گسترده در اذهان عمومی شکل بگیرد و حتی برخی اذهان علیل علت ناکارآمدی را در دین اسلام عنوان می‌کنند.

قدیری عنوان کرد: مردم پیشبرد و تحقق خواسته‌ها را بیشتر معطوف به عمل مدیران می‌دانند تا عملکرد و تلاش خودشان و همچنین مردم تصور می‌کنند که تأمین نیاز آن‌ها وظیفه دولت است و همین امر موجب شده که دچار تنبلی اجتماعی شوند و حال آنکه در جهان مردم می‌دانند که باید هزینه‌های واقعی دولت‌ها را تأمین کنند.

توهم مردم در مورد ابعاد اختلاس

وی بیان کرد: تصور مردم از میزان اختلاس‌ها غیر واقعی است و ضد انقلاب با انتشار ارقام غیر واقعی به این تصورات غلط دامن زده و عده‌ای ناآگاه هم در ایران به انتشار گسترده آن آمار جعلی دامن می‌زنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا