تکالیف مهارت‌محور جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌شود


تکالیف مهارت‌محور جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌شود

بوشهر - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان از اجرای طرح آزمایشی تکالیف مهارت محور در مدارس ابتدایی خبر داد.

محمد جعفر اسدی برازجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مناطقی که مدارس آن پایه‌های اول تا سوم دارای کلاس‌های با تراکم ۱۵ تا ۲۶ نفر باشند این مدارس طبق بسته‌های پیشنهادی آماده شده، تکالیف مهارت محور را جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌کنند.

وی با بیان اینکه کلاس‌های مستقل زیر ۱۵ نفر نیز مشمول این طرح هستند گفت: بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.

اسدی برازجانی با بیان اینکه ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم افزود: به جای آنکه دانش‌آموزان در منزل رونویسی انجام دهند و تکرار و تمرین کنند، این کار را در مدرسه انجام می‌دهند و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگیشان ضروری است، انجام می دهند.

اسدی با اشاره به برخی محاسن دیگر این طرح عنوان کرد: نظارتی از سوی معلم بر تکالیف در منزل وجود ندارد و از سوی دیگر برای خانواده‌هایی که آمادگی ندارند تنش زاست و به بچه‌ها آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیف که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. از سوی دیگر مشارکت فعال خانواده‌ها را خواهیم داشت و آموخته‌های کلاس درس نیز از محفوظات صرف خارج می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: کارگاه های آموزشی آموزگاران و جلسات توجیهی اولیا در این خصوص برگزار خواهد شد.

امید آورند گفت: در بسته‌هایی که آماده کرده ایم به عنوان مثال برای آنکه دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل و اتاق خودشان را انجام دهند.

اورند تصریح کرد: برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمنا مدیریت منابع را هم فرا بگیرند.

آورند در رابطه با فراگیری مهارت‌های نوشتاری و خواندنی اظهار کرد: مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچکتر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش ابتدایی در ادامه با اشاره به لزوم آشنایی دانش آموزان با ارزش های فرهنگی ملی و بومی تصریح کرد: برای آموزش گرامیداشت ارزش میراث فرهنگی با بزرگترها مشورت کنند و یکی از بازی های محلی شهر و روستای خود را همراه با وسایل موردنیاز می نویسد و زنگ ورزش با هم گروه های خود بازی کند.

امید آورند از دیگر نکات مهارت آموزی این طرح را ارتقا مهارت تفکر و پژوهش دانست و اظهار کرد: در زبان فارسی برای مهارت تفکر یک فیلم کوتاه و ناقص به دانش آموز داده می شود تا در منزل آن را با ذهن خلاق خود ادامه بدهند و تمام کنند.

وی کسب مهارت هنر آموزی در اجرای این طرح را از اهداف مهم آن دانست و بیان کرد: در بحث هنر برای داستان بومی و محلی که گفته شده است دانش آموزان نقاشی می کشند.

آورند در پایان با اشاره به اجرای آزمایشی آن در سال تحصیلی جاری خاطر نشان کرد: در واقع فعالیت‌های متنوعی وجود دارد که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری منجر شود که به جای تکالیف شب و مشق نویسی خسته کننده به دانش آموزان ارائه می شود.


محمد جعفر اسدی برازجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مناطقی که مدارس آن پایه‌های اول تا سوم دارای کلاس‌های با تراکم ۱۵ تا ۲۶ نفر باشند این مدارس طبق بسته‌های پیشنهادی آماده شده، تکالیف مهارت محور را جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌کنند.

وی با بیان اینکه کلاس‌های مستقل زیر ۱۵ نفر نیز مشمول این طرح هستند گفت: بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.

اسدی برازجانی با بیان اینکه ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم افزود: به جای آنکه دانش‌آموزان در منزل رونویسی انجام دهند و تکرار و تمرین کنند، این کار را در مدرسه انجام می‌دهند و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگیشان ضروری است، انجام می دهند.

اسدی با اشاره به برخی محاسن دیگر این طرح عنوان کرد: نظارتی از سوی معلم بر تکالیف در منزل وجود ندارد و از سوی دیگر برای خانواده‌هایی که آمادگی ندارند تنش زاست و به بچه‌ها آسیب می‌زند.

وی تصریح کرد: این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیف که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. از سوی دیگر مشارکت فعال خانواده‌ها را خواهیم داشت و آموخته‌های کلاس درس نیز از محفوظات صرف خارج می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: کارگاه های آموزشی آموزگاران و جلسات توجیهی اولیا در این خصوص برگزار خواهد شد.

امید آورند گفت: در بسته‌هایی که آماده کرده ایم به عنوان مثال برای آنکه دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل و اتاق خودشان را انجام دهند.

اورند تصریح کرد: برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمنا مدیریت منابع را هم فرا بگیرند.

آورند در رابطه با فراگیری مهارت‌های نوشتاری و خواندنی اظهار کرد: مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچکتر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود.

کارشناس مسئول آموزش ابتدایی در ادامه با اشاره به لزوم آشنایی دانش آموزان با ارزش های فرهنگی ملی و بومی تصریح کرد: برای آموزش گرامیداشت ارزش میراث فرهنگی با بزرگترها مشورت کنند و یکی از بازی های محلی شهر و روستای خود را همراه با وسایل موردنیاز می نویسد و زنگ ورزش با هم گروه های خود بازی کند.

امید آورند از دیگر نکات مهارت آموزی این طرح را ارتقا مهارت تفکر و پژوهش دانست و اظهار کرد: در زبان فارسی برای مهارت تفکر یک فیلم کوتاه و ناقص به دانش آموز داده می شود تا در منزل آن را با ذهن خلاق خود ادامه بدهند و تمام کنند.

وی کسب مهارت هنر آموزی در اجرای این طرح را از اهداف مهم آن دانست و بیان کرد: در بحث هنر برای داستان بومی و محلی که گفته شده است دانش آموزان نقاشی می کشند.

آورند در پایان با اشاره به اجرای آزمایشی آن در سال تحصیلی جاری خاطر نشان کرد: در واقع فعالیت‌های متنوعی وجود دارد که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری منجر شود که به جای تکالیف شب و مشق نویسی خسته کننده به دانش آموزان ارائه می شود.

کد خبر 4458499

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403