آخرین نشست دادگاه مخلوط کنندگان شن با گندم در شیراز برگزار شد


آخرین نشست دادگاه مخلوط کنندگان شن با گندم در شیراز برگزار شد

شیراز - ایرنا- پنجمین نشست دادگاه رسیدگی به اتهامات کسانی که گندم را به صورت ناخالص با مخلوط کردن شن و ماسه عرضه می‌ کردند، چهارشنبه 23 آبان 97 در شیراز برگزار شد.

دوباره فروشی گندم به دولت ، توزیع خارج از شبکه گندم ، ثبت صوری خرید و فروش گندم یا آؤاد از جمله نکات قابل توجه بود که دراین نشست از دادگاه مطرح شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این دادگاه در شعبه ویژه رسیدگی به اتهامات و جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و با حضور 11 نفر از متهمان در شیراز برگزار شد.
در این دادگاه که به صورت علنی با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها و مطبوعات برگزار شد، کوروش زارعی نماینده دادستان، برای متهمان خواستار مجازات قانونی شد.
اختلاط گندم با ماسه و گندم نامرغوب،عرضه مجدد گندم خریداری شده به مراکز خرید، مخلوط کردن گندم ایرانی و خارجی و فروش به دولت، تحصیل مال نامشروع، انتقال ماسه به سیلوها برای اختلاط با گندم، فروش گندم امانی دولت و وارد کردن ضرر و زیان به دولت از جمله اتهامات این افراد است.
گزارش خبری پخش شده از صدا و سیمای استان فارس، فیلم و تصویر موجود از اختلاط خاک و گندم،رد یابی مالی حساب متهمان و گزارش دستگاه‌های مسئول از جمله مستندات این دادگاه برای اثبات اتهامات بوده است.
اخلال در روند کالای استراتژیک گندم و حیف و میل شدن اموال دولت،خیانت در امانت و فروش مال غیر و تحصیل مال نامشروع از دیگر افعال مجرمانه این متهمان اعلام شد.
منوچهر پورفر، اسمعیل نصراللهی ، حسن مزارعی ، مهدی رضایی ، محمد هادی محمدی ، ناصر حبیبی نسب ، عسکر براتی ، امیر کمالی ، محمد ثاقب پور ، حسن منصوری و محمود پورمند متهمان این پرونده هستند.
در کیفر خواست متهمان این پرونده آمده است : در استان فارس 114 مرکز خرید تعاون روستایی مشغول فعالیت است که پس از تحویل گیری گندم اقدام به ثبت اطلاعات محموله ها در سامانه سراسری شرکت بازرگانی می کنند و سپس با اعلام شرکت بازرگانی اقدام به حمل گندم های خریداری شده به مراکز ذخیره سازی می شود.
مراکز خرید گندم متعلق به بخش خصوصی است و درآمد متعلقه بر اساس میزان فعالیت ثبت شده در سامانه شرکت بازرگانی دولتی تعیین می شود، عمدتا این مراکز تلاش می کنند تا تناژ بیشتری گندم خریداری کنند و در نتیجه درآمد و کارمزد بیشتری نیز دریافت کنند که این موضوع باعث سوء استفاده و انجام اقدامات غیر انسانی از قبیل اختلاط گندم با ناخالصی ها و گندم بی کیفیت و افزایش صوری وزن شده است.
همچنین در متن کیفرخواست به تخلف کارخانه های آرد و دوباره فروشی گندم دولتی خریداری شده و ثبت صوری خرید گندم و عدم تحویل آرد به متقاضیان و عشایر در فصل خرید تضمینی نیز اشاره شده و گفته شده در این حوزه برخی از کارخانه ها سودجو با عدم تبدیل گندم یارانه ای به آرد و با جایگزینی گندم خارجی با گندم داخلی به دلیل کمتر بودن قیمت در آن زمان، بخشی از گندم تحویلی در فصل خرید تضمینی را مجددا با واسطه گری دلالان به دولت فروخته اند که برخی از افراد نام برده صراحتا به این اقدامات اقرار کرده اند.
در این نشست از دادگاه برخی از اقدامات مجرمانه متهمان افشا شد ازجمله نگهداری گندم در کنار سرویس بهداشتی،تهدید رانندگانی که تخلفات مراکز خرید را گزارش می دادند ، جلوگیری از ورود دوربین صدا و سیما به محل مراکز متخلف که با نمایش فیلم های مستند به تصویر کشیده شد.
سید محمود ساداتی قاضی شعبه ویژه رسیدگی به اتهامات و جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی در این نشست از دادگاه بار دیگر علنی بودن نشست دادگاه را یادآور شد و با تقدیر از اصحاب رسانه در انتشار جریان دادگاه گفت : خبرنگاران مجاز هستند مشروح جریان دادگاه را منتشر کنند، پوشش خبری دادگاه می‌تواند زمینه جرم خیزی در جامعه را کاهش دهد و از بین ببرد بنا بر این کسی نمی‌تواند خبرنگار را در این زمینه محدود کند ،حضور اصحاب رسانه با اذن و اجازه دادگاه است.
وی همچنین با بیان اینکه متهمان دارای شخصیت و مورد احترام هستند گفت :دادگاه با شخصیت متهمان برخورد نمی‌کند ما هیچگاه اجازه نمی‌دهیم به شخصیت متهم توهین شود ، شخصیت متهمان را هیچگاه زیر سووال نبرده ایم ، ما با فعل متهمان و کاری که کرده اند برخورد می‌کنیم.
قاضی ساداتی با تاکید بر اینکه در جلسات دادگاه ها حتی احترام خشن ترین متهمان هم رعایت شده‌ است گفت : در عین حال تاکید شده که قاضی در زبان کُند و در قلم تُند باشد ، دلسوزی در قضاوت جایگاهی ندارد ، تاکید بر این است که آخرت را برای دنیا نفروشیم.
رئیس شعیه ویژه رسیدگی به پرونده های مفسدان و اخلال گران در نظام اقتصادی استان فارس اضافه کرد : دادگاه در این پرونده بر قضاوت عادلانه تاکید دارد و با رعایت کرامت انسانی متهمان احکام را صادر خواهد کرد.
قاضی ساداتی همچنین گفت : روالی که در خرید و انباشت گندم در استان فارس و در جریان این پرونده رخ داده روال سالمی نیست در این پرونده فرایند خرید و انتقال و انباشت گندم با عنوان جدول پاک موسوم بوده در حالی که این نشان از جدول ناپاکی و سوء استفاده دارد.
وی با بیان اینکه شرکت غله دراین پرونده نظارت کافی بر خرید و انباشت گندم نداشته است گفت: دست اندرکاران خرید و انباشت گندم در اینجا خودشان خریداران و مراکز خرید را تشویق می کرده اند که 7 تا 8 درصد خاک و خاشاک با گندم مخلوط کنند ، حتی اگر گندم پاکی هم به مراکز خرید و سیلوها می رسیده آنها اجازه داشته اند تا آن را با 7 تا 8 درصد ناخالصی و خاک و خاشاک تحویل دهند ، این موارد زمینه تخلف را فراهم کرده و آنرا تشدید نموده است ، دادگاه در صدور رای این موارد را حتما لحاظ خواهد کرد .
در این نشست از دادگاه متهمان و وکلا به دفاع کامل از خود پرداختند.
این نشست که پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد بود در موعد قانونی رای خود را صادر خواهد کرد.
نشست های قبلی این دادگاه در 25 مهر ، 14 آبان ، 15 آبان و 20 آبان امسال برگزار شده است.
اواخر مرداد 96 فیلم هایی در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن فردی،گندم تولیدی کشاورزان را در یکی از مناطق استان فارس خریداری و با خاک و ماسه مخلوط می کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همان موقع دراین باره به ایرنا گفت که این تصاویر مربوط به 2 ماه قبل است و با خریدار متخلف برخورد قاطعی صورت گرفته است.
محمد مهدی قاسمی اظهار داشت: این خریدار گندم از بخش خصوصی بود و کارشناسان شرکت غله هنگام دریافت گزارش تخلف در محل حاضر شدند و با متخلف برخورد کردند.
ششم شهریور 96 رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد:با تشکیل پرونده قضایی درموضوع مخلوط کردن عمدی خاک با گندم در برخی از مراکز خرید گندم دراستان فارس،‌ پنج نفر دستگیر شدند و چهار سیلوی استان فارس با دستور مقام قضایی مهر و موم شده است.
علی القاصی افزود: از لحظه پخش گزارش مخلوط شدن خاک با گندم ، دستورات لازم برای انجام تحقیقات اولیه صادر و وجود هرگونه گزارش تخلف از مراجع مسئول در استان بررسی شد.
وی ادامه داد:‌متأسفانه در این زمینه هیچ گونه پیگیری ازسوی نهادهای مسئول و ناظر انجام نشده بود.
رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد:‌دادستانی به عنوان مدعی العموم به پرونده مذکور وارد شد و با گزارش نهادهای امنیتی استان به عنوان ضابط قضایی پرونده ای در یکی از مناطق استان تشکیل شد و تحقیقات زیر نظر مقام قضایی ادامه دارد.
6113 /1876

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق