به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در بخش «لذت نقد»، کارشناس برنامه، مهدی صالحی بحث را با اعلام لیست جایزه ادبی جلال شروع کرد و گفت :"جایزه ادبی جلال یک لیست 20نفره از نویسندگان داستانی بعد از انقلاب را اعلام کرده و این اسامی را به نام آتیه ادبیات به داوری گذاشته است که این فهرست واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است. جایزه جلال در تمامی سالهایی که برگزارشده نقدهای خیلی جدی به آن وارد بوده است."

وی افزود:" خیلی ازاین افرادی که در این لیست هستند خودشان هم خبر نداشته اند که قرار است یک هم چنین کاری بشود و مورد داوری قرار بگیرند."

محدودیت سنی و محتوایی، عوامل انتخاب لیست جلال

صالحی نحوه انتخاب افراد این لیست را اینگونه ذکر کرد:" در انتخاب افراد این فهرست در آستانه 40 سالگی انقلاب،دو مطلب لحاظ شده، اول اینکه این افراد حتما باید محدویت سنی داشته باشند یعنی متولدین بعد از انقلاب باشند و دوم اینکه باید محدویت محتوایی داشته باشند یعنی در حوزه انقلاب، دین یا ملیت ،رمان و داستان نوشته باشند."

در لیست جلال، نویسندگان جدی ادبیات داستانی نادیده گرفته شده اند!

صالحی با انتقاد به تعداد و نحوه انتخاب افراد منتخب و با اشاره به غیر منطقی بودن تعداد این لیست، گفت: این لیست محدود شده به چند شهر که اتفاقا زادگاه افراد حاضر در لیست است و از بقیه شهرها کسی در لیست نیست. باید یک تعادلی در این فضا باشد که اگر انقلاب نویسی و ملی نویسی ودینی نویسی را در نظر بگیریم باید حواسمان باشد خیلی افراد دیگری هم هستند.و خیلی آدمهای جدی ادبیات داستانی ما کاملا نادیده گرفته شده اند.

وی افزود: متولدین قبل و بعد از انقلاب با یکی دو سال اختلاف با هم چه فرقی می کنند و یک معضل بزرگی که داریم این است که تمام جایزه های کتاب رویکرد نخبه گرایی دارند. افراد از شهرهایی که نام نبرده شده اند مورد بایکوت قرار گرفته اند. من امیدوارم این فضا ایجاد شود که مخاطبان اصلی داستانی بتوانند نظر قطعی بدهند.

جایزه ادبی جلال: اعطای کمک هزینه یا شناسایی امیدهای ادبیات داستانی کشور؟

دیانی در حمایت از جایزه ادبی جلال، آن را به دلیل داشتن منابع مالی مشخص، شریف ترین جایزه ایران دانست.

صالحی در خاتمه صحبتش این پرسش را مطرح کرد که: آیا ما آمده ایم به آنها جایزه یا کمک هزینه بدهیم یا اینکه می خواهیم امیدها آینده ادبیات داستانی کشور را شناسایی کنیم؟

در بخش دوم برنامه با حضور دکتر مجتهدی موضوع «نسبت ادبیات با فلسفه» مورد بررسی قرارگرفت.

آوردن فلسفه میان مردم، مایه ابتذال آن

استاد مجتهدی در مقدمه گفت : فلسفه با ادبیات متابعت نمی کند. ادیبان و نویسندگان صاحب تفکر هستند ولی الزاما صاحب تفکر دانشگاهی نیستند. فلسفه را باید به صورت استاد و دانشجو در حوزه یا دانشگاه آموخت. نویسندگانی هستند که ادعا می کنند فیلسوف هم هستند و می گویند که می شود با رمان فلسفه را به کوچه و بازار آورد و در اختیار مردم عادی قرار داد ،من شخصا وموافق آن نیستم.آنها معتقد بودند با این کار بهتر می شود مفاهیم فلسفه را به مردم آموخت و کار برد آن بیشتر می شود.

دکترمجتهدی با اظهار عدم مخالفت خودش با آوردن فلسفه میان مردم، این کار را مایه ابتذال فلسفه و تبدیل آن به روزنامه نگاری دانست. ایشان همچنین حفظ چهارچوب اصلی فلسفه را تنها از طریق حوزه و دانشگاه انجام پذیر دانست.

آشنایی با ادبیات جهان، سبب شناخت بهتر خود

یک استاد فلسفه در ادبیات چه چیزی را بدست می آورد؟

دکتر مجتهدی پاسخ داد: اطلاع پیدا کردن در باره ملل و اقوام درادبیات بیشتر از فلسفه صورت می گیرد. مثل جنگ و صلح تولستوی که واقعا یک دایره المعارف روسی است.

مجتهدی افزود : ما حق نداریم چشم به روی جهان ببندیم وباید آگاه باشیم . شناختن همیشه مفید بوده است. فلسفه عمومیتش کمتر از ادبیات است و کمی تصنعی است و جنبه صوری دارد.

در خاتمه استاد مجتهدی اینطور نتیجه گیری کرد که : هر چیزی که باعث سلب اصالت ما بشود باید ترک گردد و آشنایی با ادبیات جهان به آن معنا نیست که تقلید کنیم. بلکه آن است که خود را بهتر بشناسیم.

«شب روایت» چهارمین شب از « شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش می شود.