طرح‌های ضد ایرانی نیابتی بن‌سلمان با هدف ایجاد نقش فرادستی برای عربستان در منطقه است


طرح‌های ضد ایرانی نیابتی بن‌سلمان با هدف ایجاد نقش فرادستی برای عربستان در منطقه است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای، طرح‌های ضد ایرانی بن‌سلمان از جمله افشای طرح ترور برخی مقامات ایرانی از جمله سردار سلیمانی را از نشانه‌های بارز نقش نیابتی عربستان از سوی امریکا و اسرائیل خواند و گفت: این اقدامات در چارچوب استراتژی تعریف شده ولیعهد عربستان برای ایجاد نقش فرادستی برای عربستان در منطقه با همکاری اسرائیل قابل تجزیه و تحلیل است.

طرح‌های ضد ایرانی نیابتی بن‌سلمان با هدف ایجاد نقش فرادستی برای عربستان در منطقه است

به گزارش ایکنا؛ اخیرا روزنامه نیویورک تایمز پس از قتل فجیع جمال خاشقچی، از برخی طرح‌های دیگر بن سلمان به ویژه علیه ایران پرده برداشته است. در این راستا این روزنامه فاش کرده طرح ترور نیابتی در خارج از عربستان از جمله ترور سردار سلیمانی، از جمله طرح هایی بوده که از اوایل به قدرت رسیدن بن سلمان، عملا مد نظر مقامات عالی رتبه عربستان قرار گرفت و مکررا در جلسات با واسطه‌های خارجی از آنان تقاضا شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز اخیرا اعلام کرد که از طرح سعودی‌ها برای ترور شخصیت‌های ایرانی مانند سردار سلیمانی اطلاع دقیق داشتیم.

ایجاد نقش فرادستی برای آل‌سعود با همکاری اسرائیل؛ هدف طرح‌‌های ضد ایرانی بن سلمان

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره گسترش و شدت یافتن حوزه تخاصم عربستان سعودی در دوره ولیعهدی بن‌سلمان علیه ایران گفت: از سال 2015 که عملا محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، این رژیم یک سیاست کاملا تهاجمی علیه محور مقاومت، شیعیان منطقه و جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد. دلیل این امر هم آن است که محمد بن‌سلمان با کمک لابی صهیونیستی و امریکایی‌ها به قدرت رسید و برای جلب حمایت آنها در نخستین گام تهاجم وحشیانه‌ای علیه ملت یمن آغاز کرد.

وی در تشریح مجموعه اقدامات ستیزه‌جویانه بن‌سلمان در طی سه سال دوره ولیعهدی گفت: عربستان تاکنون 60 میلیارد دلار در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داده و از آنها حمایت کرده است. از طرفی نقش تخریبی عربستان در عراق و لبنان و همکاری گسترده بن‌سلمان با نتانیاهو در چارچوب استراتژی تعریف شده‌ای برای ایجاد نقش فرادستی برای عربستان در منطقه با همکاری اسرائیل قابل تجزیه و تحلیل است.

هانی‌زاده اظهار کرد: با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نقش بن‌سلمان پررنگ‌تر شد و از آنجایی که ترامپ یک ادبیات تهاجمی نسبت به ایران در پیش گرفت لذا وی عهده‌دار نقش نیابتی علیه ایران شد و با اتخاذ ساز و کارهای مشترک با اسرائیل و آمریکا سعی کرد ایران را منزوی کند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ابراز کرد: دخالت عربستان در ترورهای شهریورماه گذشته در اهواز، کمک 250 میلیون دلاری به شبکه ضد ایرانی «ایران اینترنشنال»، طراحی ترور سران محور مقاومت از جمله سردار سلیمانی و اخلال در نظام اقتصادی کشور، در حقیقت نشانه نقش نیابتی عربستان از سوی امریکا و اسرائیل است.

وی یادآور شد: همچنین سفر اخیر نتانیاهو به عمان و سفر وزیر فرهنگ اسرائیل به امارات متحده عربی در چارچوب تلاش محمد بن‌سلمان برای ایجاد یک جایگاه برای اسرائیل در خلیج فارس و عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل است تا وی بتواند یک نوع تقابل مستقیم میان ایران و اسرائیل ایجاد کند و از ظرفیت نظامی اسرائیل برای ضربه زدن به ایران استفاده کند.

هانی‌زاده تأکید کرد: به همین دلیل اکنون محمد بن‌سلمان از تمام امکانات مالی و دلارهای نفتی عربستان برای ضربه زدن به محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند و فضای ایجاد شده علیه بن سلمان پس از رسوایی قتل خاشقچی، وی را برای ضربه زدن بیشتر به ایران جری‌تر کرده است.

مدیریت پنهان آمریکا در پرونده قتل خاشقچی و فراهم کردن زمینه برکناری بن سلمان/ تداوم سیاست «صبر استراتژیک» ایران

هانی‌زاده درباره سیاست «صبر استراتژیک» ایران در مقابل عربستان با وجود تشدید خوی ستیزه‌جویانه آل سعود گفت: بعد از حادثه قتل دردناک جمال خاشقچی نه تنها وضعیت بن‌سلمان بلکه جایگاه آل سعود متزلزل شده است. به نظر می‌رسد آمریکا در جریان قتل خاشقچی یک مدیریت پنهانی را انجام داد تا شرایط را برای برکناری محمد بن سلمان فراهم کند.

وی با بیان اینکه بن‌سلمان نقش و وظایف خود را به نیابت از آمریکا در طول سه سال گذشته ایفا کرده، گفت: الان تاریخ مصرف وی مانند سایر دیکتاتورهای عرب برای امریکا به پایان رسیده و موقعیت مناسبی برای برکناری بن‌سلمان و جایگزین کردن یک ولیعهد معتدل و پایان دادن به جنگ یمن فراهم شده است. در چنین وضعیتی ایران همچنان به سیاست صبر استراتژیک خود ادامه خواهد داد. اما محور مقاومت از سوی ایران ایفای نقش خواهد کرد تا در صورت لزوم آسیب‌های حیثیتی به عربستان وارد کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید