شور کتابخوانی بند سبز زندان شیراز را فرا گرفت


شور کتابخوانی بند سبز زندان شیراز را فرا گرفت

شیراز- ایرنا- زندانیان علاقه مند به کتاب در زندان مرکزی شیراز در بند سبز این ندامتگاه، نشست کتابخوان برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سه شنبه در این آیین گفت: در جامعه‌ای که فرهنگ کتابخوانی متبلور باشد، بدون شک آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
صابر سهرابی با انتقاد از بروز تجمل‌گرایی در موضوع کتاب بیان کرد: متأسفانه برخی با وجود داشتن کتابخانه های بزرگ و لوکس حتی یک خط کتاب هم نمی خوانند و بسیاری از مردم علاقه مند از داشتن کتاب محروم‌اند.
دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس خاطرنشان کرد: کتاب‌خوانی باید به یک فرهنگ و مطالبه عمومی در میان همه اقشار تبدیل شود که در این میان آموزش به کودکان نقش مهمی دارد.
سهرابی با بیان اینکه کتاب باید برای کودکان تبدیل به یک الگو شود، گفت: برنامه های ترویجی و فرهنگی در حوزه کتابخاونی بیشتر بر حوزه کودک، نوجوان و خانواده متمرکز خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: ٥٠٠ جلد کتاب به هر یک از زندان های تازه تأسیس استان اهدا می‌شود و امیدواریم شرایط به گونه ای از نظر اجتماعی پیش رود که نیازی به افزایش تعداد زندان ها نباشد؛ اما در حال حاضر باید برای همه زندان های جدید پیوست های فرهنگی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در صورت فراهم شدن فضای مناسب، هنرمندان موسیقی و تئاتر شیراز برای اجرای برنامه و آموزش مددجویان زندان های فارس آمادگی دارند.
** 16 کتابخانه مشارکتی در زندان های فارس وجود دارد
همچنین مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این مراسم ابراز داشت: نشست های اختصاصی کتابخوان برای اقشار مختلف جامعه همچون پزشکان، اساتید دانشگاه، پاکبانان و... برگزار می شود که کتابخوان بند برای مددجویان زندان یکی از منحصربه فرد ترینِ این نشست‌هاست.
روح اله منوچهری به وجود ١٦ کتابخانه مشارکتی در سطح زندان های استان فارس اشاره و تأکید کرد: مددجویان زندان های فارس با بهره بردن از کتاب علاوه بر زنده نگه داشتن روح امید در خود، اتفاقات خوبی را در رویدادهای کتابخوانی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی رقم زده‌اند.
رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به ابیاتی از مولانا جلال الدین بلخی گفت: انسان به هر سمتی که حرکت کند شکل همان را به خود می گیرد؛ بنابراین کتاب و کتابخوانی، انسان را به اندیشه‌های والای آن نزدیک می‌کند.
وی ابراز امیدواری کرد: با کتابخوانی و بالا رفتن سطح آگاهی و دانش زندگی پس از آزادی مددجویان پربار باشد و خاطره های تلخ را با امید به آینده و حرکت رو به جلو از یاد ببرند.
** دسترسی زندانیان فارس به 80 هزار جلد کتاب
معاون سلامت و اصلاح و تربیت اداره کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان فارس نیز با اشاره به وجود بیش از ٨٠هزار جلد کتاب در ١٦ کتابخانه مشارکتی در زندان های استان گفت: کتابخوانی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در جامعه است که برای تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی باید فضا طوری ترسیم شود که کتاب، نیاز بی پایان جامعه باشد.
مصطفی کیشانی با تأکید بر اینکه کتابخوانی نباید به قشر خاصی از جامعه اختصاص داده باشد، گفت: ایجاد میل و انگیزه در افکار آحاد جامعه مهمترین موضوع در ترویج کتابخوانی است که برگزاری نشست خوان کتابخوان بند برای مددجویان، در همین راستاست.
در ادامه این نشست پنج کتاب توسط دو کارمند اداره کل زندان های فارس و سه کتاب نیز توسط مددجویان زندان مرکزی شیراز معرفی و از دو کتاب یکی از مددجویان رونمایی شد.
همچنین تفاهم نامه سه جانبه ای میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی استان و اداره کل زندان های و اقدامات تأمینی و تربیتی استان توسط ستاد اجرایی پایتخت کتاب ایران در شیراز با موضوع گسترش کتاب و کتابخوانی در زندان مرکزی شیراز به امضا رسید.
این آیین به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و همکاری اداره کل زندان های فارس برگزار شد.
برنامه های ویژه بزرگداشت هفته کتاب در استان فارس از نوزدهم آبان ماه جاری آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.
7375/ 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی