محتوای کتاب های درسی انگیزه زبان آموزان فارسی را افزایش می دهد


محتوای کتاب های درسی انگیزه زبان آموزان فارسی را افزایش می دهد

تهران - ایرنا - پژوهشگر آموزش زبان فارسی گفت: در کتاب های درسی می توان علاوه بر آشنا ساختن افراد خارجی با فرهنگ ایران، و استفاده از ابزارهای آموزشی انگیزه زبان آموزان برای ورود به ایران و یادگیری زبان فارسی را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، الهه اسحاقی روز دوشنبه در دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) درباره مقاله خود با عنوان کنکاشی پژوهشی در انگیزه های یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم اظهار کرد: در این مقاله به انگیزه در یادگیری زبان فارسی اشاره شده است.
وی افزود: با توجه به تعداد بسیار زبان آموزان، عامل انگیزه به خوبی نمایان می شود، در این پژوهش مشخص شد که در حال حاضر بیشتر فارسی آموزان خارجی به دلیل اهداف علمی و آموزشی به یادگیری زبان فارسی تمایل نشان دادند.
این پژوهشگر به دوگانگی های انگیزه زبان آموزان اشاره کرد و گفت: انگیزه می تواند به دو گونه درونی و برونی نمایان شود، در انگیزه درونی زبان آموز می خواهد به دلایلی مانند مهاجرت و ازدواج با فرهنگ زبان نیز آشنا شود اما گاهی زبان آموز برمبنای اهدافی مانند شغل و تحصیل برای آموزش زبان انگیزه ابزاری بیرونی دارد.
اسحاقی در ادامه به تصور زبان آموزان فارسی پیش از سفر به ایران اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از آنها شناخت کافی و تصور مثبتی از کشور ایران نداشتند و تنها با واژه هایی مانند انقلاب اسلامی، حافظ و مولانا در ادبیات آشنا بودند.
وی افزود: پس از مصاحبه و نظر سنجی از دانشجویان خارجی ساکن ایران مشخص شد که پس از ورود به ایران و بازدید از امکان های مختلف نگاه مثبتی به کشور و فرهنگ این مرزو بوم پیدا کردند.

** آموزش زبان فارسی با تکنولوژی روز حرکت کند
محمد سعیدنیا، پژوهشگر مرکز بین المللی آزفا، در دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) اظهار کرد:
در چند سال اخیر با توسعه شبکه های اجتماعی کلاس های مجازی نیز افزایش یافته است از این رو باید مطابق فناوری روز دنیا در جهت آموزش زبان فارسی حرکت کرد.
وی در این همایش در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، پژوهش خود را با عنوان آموزش ادبیات فارسی در محیط مجازی ارائه کرد و گفت: در این پژوهش با استفاده از تجربه رویکرد تکلیف محور در آموزش زبان فارسی بازخورد مناسبی دریافت شد.
سعید نیا افزود: در این پژوهش به کاربرد اولیه رویکرد تکلیف محور در چهارچوب آموزش اشاره شد که پروژه بنگلور یا پروژه تدریس ارتباطی نیز نامیده می شود.
وی ادامه داد: این پروژه از سال 1974 تا 1984 به اجرا درآمد که با تمرکز بر معنا امکان یادگیری صورت زبانی به طور کامل در کلاس فراهم شد.
**9491**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022