جشن بزرگ عید بیعت در 30 استان کشور برگزار می شود/لزوم نظارت متخصصان بر فعالیت های مهدوی


جشن بزرگ عید بیعت در 30 استان کشور برگزار می شود/لزوم نظارت متخصصان بر فعالیت های مهدوی

مدیر مؤسسه مصاف گفت: امسال جشن بزرگ عید بیعت در روز نهم ربیع به صورت سراسری در 30 استان و 60 شهرستان کشور به صورت کاملا مردمی برگزار می شود. باید توجه داشته باشیم که مهدویت بحثی تخصصی است و فعالیت های مهدوی در گام اول باید زیر نظر متخصص باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، نشست خبری جشن بزرگ عید «بیعت»، امروز دوشنبه ۲۱آبان با حضور «علی اکبر رائفی پور»، مدیر موسسه «مصاف» و جمعی از اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

رائفی پور طی سخنانی اظهار کرد: یکی از موضوعات و پرسش های مهمی که امروز در کشور مطرح می شود این سوال است که چرا مهدویت انقلابی درست تبیین نمی شود و هر فردی سخن از مهدویت می گوید آن را به جریان های انحرافی متصل می کنند. مهدویت بحثی تخصصی است، باید بدانیم فعالیت های مهدوی در گام اول باید زیر نظر متخصص انجام شود و ثانیا با برنامه ریزی مدون مانع از دلزدگی و خستگی مردم شود.

مدیر موسسه فرهنگی مصاف با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف مذهبی که موجب خستگی و دلزدگی مردم می شود، افزود: برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی پیرامون مباحث مهدوی تصمیم گرفتیم تنها دو مراسم مهم با عناوین احیای شب نیمه شعبان و جشن بیعت در روز نهم ربیع در کشور اجرا شود که این دو برنامه نیز حدود شش ماه فاصله زمانی دارند.

وی با بیان اینکه مراسم احیای نیمه شعبان از سال ۱۳۹۲ در کشور و در سطح جهان برگزار می شود، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ با پیشنهاد علمای قم و تصویب ستاد هماهنگی اجرای برنامه های مهدوی بنا شد در روز نهم ربیع جشن بزرگ بیعت با امام زمان (عج) شود.

رائفی پور با بیان اینکه جشن بیعت برای اولین بار در سال ۹۴ یک شب مانده به عید نوروز برگزار شد و در آن به استغاثه برای ظهور امام زمان (عج) پرداخته شد، افزود: این مراسم در شهر تهران و در میدان امام حسین (ع) برگزار شد که برخلاف نظر برخی از کارشناسان که معتقدند بودند با توجه به همزمانی عید نوروز با استقبال مردم همراه نمی شود، میدان امام حسین(ع) مملو از جمعیت شد و این مراسم در سال های بعد به روز نهم ربیع منتقل شد.

مدیر موسسه مصاف با اشاره به اینکه امسال سومین سال برگزاری جشن عید بیعت در کشور است، گفت: لزوم اجرای برنامه ای به منظور پاسخ به بدعت های موجود در کشور احساس می شد و به همین دلیل روز نهم ربیع که از گذشته آمیخته با بدعت هایی بود که سند تاریخی هم نداشت برای اجرای این مراسم انتخاب شد.

وی اضافه کرد: خلیفه دوم در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و روز ۲۹همان ماه نیز از دنیا رفت اما اینکه چرا این حادثه را به نهم ربیع منتقل می کنند جای تامل و نشان از مظلومیت امام زمان (عج) دارد؛ لذا برای برخورد با این بدعت باید برنامه ای جایگزین پیش بینی می شد که بر اساس روایات که روز نهم ربیع به نام غدیر ثانی معرفی می شود، لذا این روز برای جشن بیعت با امام زمان (عج) انتخاب شد.

مدیر موسسه مصادف افزود: این مراسم جلوه عظمت وحدت مردم در کشور است که می تواند مهدویت انقلابی را در کشور محقق سازد که امسال بناست این جشن در ۳۰ مرکز استان و ۶۰شهرستان با حضور سخنران های اعزام شده از سوی حوزه های علمیه برگزار شود.

رائفی پور گفت: مراسم احیای نیمه شعبان و عید بیعت موجب اتحاد و همکاری نهادهای مهدوی کشور شده اند و هم افزایی در اجرای برنامه ها را ایجاد کرده اند که یکی از برکات آن تصمیم گیری پیرامون دیگر برنامه های مهدوی کشور است؛ به عنوان مثال نهادهای مهدوی تصمیم گرفته اند فهم مهدوی را در کشور گسترش دهند که امسال ذیل این تصمیم به آموزش مبلغان و سخنرانان مهدوی در کشور پرداختند.

وی گفت: امسال مراسم جشن بیعت در روز ۲۶ آبان در سراسر کشور برگزار می شود و در تهران این مراسم در میدان امام حسین (ع) و از ساعت۱۵با شعرخوانی «حمیدرضا برقعه ای»، اجرای موسیقی از سوی «پویا بیاتی» و مداحی حاج «محمدرضا طاهری» و «سیدمجید بنی فاطمه» و همچنین سخنرانی بنده برگزار خواهد شد.

رائفی پور با بیان اینکه این مراسم کاملا به صورت مردمی برگزار می شود، افزود: برگزاری این مراسم در ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی با حضور کارشناسانی از مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود به عنوان دو قطب فعالیت های مهدوی حوزه مورد تایید و تصویب قرار گرفته است.

مدیر موسسه مصاف اضافه کرد: برنامه های روز نهم ربیع امسال بر اساس تصویب ستاد هماهنگی با شعار چهل سالگی انقلاب اسلامی برنامه ریزی و اجرایی می شود لذا سرفصل هایی متناسب با این موضوع برای سخنرانان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه تجمع عید بیعت تنها مراسم روز نهم ربیع نیست، افزود: بر اساس برنامه ریزی های این ستاد مراسم های ویژه ای برگزار می شود. در برنامه های مذهبی گاها تنها به شور مردم توجه می شود، اما در برنامه عید بیعت بنا داریم همزمان شعار و شعور مهدوی نیز مدنظر قرار گیرد تا مانع از انحرافات مردم شویم، لذا کلیپ ها و تصویرسازی هایی پیرامون مباحث مهدوی تولید شده است و بناست در این روز هشتک عید بیعت در شبکه های اجتماعی تولید شود و ذیل آن به تولید محتوای مورد نیاز مردم بپردازیم.

مدیر موسسه مصاف با اشاره به تولیدات محتوای این موسسه در طول سال گفت: کانال مهدی یاران در فضای مجازی حاوی محتواهای مورد نیاز مردم در مباحث مهدوی ایجاد شده است و نرم افزار جامع مهدویت نیز که حاوی وصیت نامه های مهدوی شهدا، روایات معصومین پیرامون مهدویت، توقیع های امام زمان (عج) و اشعار مهدوی می شود تولید شده است تا یک حرکت و گفتمان مهدوی مناسب در کشور شکل گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از تولیدات این موسسه نرم افزار کارخانه مهدوی شامل ۱۱۰ قصه مهدوی و متون مناسب برای لالایی شب کودکان با موضوع مهدوی نیز فراهم شده که دارای کیفیت بسیار بالایی است به طوری که صدا و سیما درخواست پخش این محتواها را از رسانه ملی دارد و تمامی این تولیدات و مقالات نیز مورد تایید مراکز تخصصی مهدوی قرار گرفته است.

رائفی پور در پایان اظهار کرد: معتقدم در مباحث دینی نباید تکیه به حکومت داشت و نباید اینگونه تصور کرد که اگر حکومت کاری انجام می دهد مردم نیاز به ورود و فعالیت ندارند زیرا هر جایی که کار مردمی انجام شده است، خوب پیش رفته است؛ معتقدم حکومت باید زیرساخت های لازم برای اجرای برنامه ها را ایجاد کند و اجازه دهد مردم اجرای برنامه ها را در دست گیرد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه