25 هکتار باغ گردوی پیوندی در خراسان شمالی ایجاد شد


25 هکتار باغ گردوی پیوندی در خراسان شمالی ایجاد شد

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: محصول گردو خشکبار و دارای شرایط نگهداری و فراوری است که ارزش اقتصادی خوبی برای باغداران استان دارد.وی افزود: از گذشته تنها روش تکثیر و توسعه باغ های گردو کاشت...

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: محصول گردو خشکبار و دارای شرایط نگهداری و فراوری است که ارزش اقتصادی خوبی برای باغداران استان دارد.
وی افزود: از گذشته تنها روش تکثیر و توسعه باغ های گردو کاشت مستقیم بذر در خاک بوده است که در این روش قسمت عمده ای از صفات مطلوب پایه مادری نظیر مقاومت به سرما، باردهی بالا، نسبت بالای مغز به پوست، سفیدی مغز، نازکی پوست به نهال جدید حاصل از رویش بذر انتقال نمی یافت، بنابراین باغ های توسعه یافته با منشا بذری برای ساخت باغ های تجاری و یکپارچه توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: بیشتر باغ های گردوی استان با منشا بذری است که مشکلات عمده ای نظیر ناهمرسی گل ها، سختی عملیات داشت و برداشت، نبود امکان برداشت مکانیزه و عملکرد پایین محصول را دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: توسعه ارقام تجاری گردو پیوندی سبب افزایش و بهبود کیفیت این محصول می شود و تاخیر در گل دهی و فرار از سرمای دیررس بهاره، هم رسی، امکان برداشت مکانیزه، افزایش کمی و کیفی تولید از مهم ترین خصوصیات مطلوب باغ های ایجاد شده با نهال گردوی پیوندی است.
وی افزود: اصلاح و نوسازی باغ های گردو با هدف افزایش کمی و کیفی تولید و افزایش بهره وری از نهاده های تولید یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش باغبانی است، در این راستا در سه سال گذشته باغ های الگویی گردوی پیوندی با ارقام چندلر، روند، فرنور و فرانکت توسعه یافته است.
شریکیان اظهار داشت: همچنین کارگاه های آموزشی سرشاخه کاری گردو برای کارشناسان، باغداران و تولید کنندگان نهال به تعداد 250 نفر روز برگزار و عملیات سر شاخه کاری 150 درخت در 12 نقطه استان انجام شده است.

*تولید2100 اصله نهال گردوی پیوندی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: دو هزار و 100 اصله نهال گردوی پیوندی در این استان تولید شده است.
شریکیان اظهار داشت: در سال جاری با بهره گیری از دانش فنی مرکز تحقیقات کشاورزی، کارشناسان و تجارب ارزنده تولید کننده های نهال گردوی پیوندی از ارقام چندلر، Z63 ، B21 در استان تولید شده است و در سال آتی تولید 10 هزار اصله نهال گردو پیوندی هدف گذاری شده است.
وی افزود: هم اکنون یکسری از ارقام جدید به عنوان گردوهای پیوندی در استان کشت و توسعه یافته که از نظر جثه کوچک اما پر محصول است.
وی با بیان اینکه گردوهای استان بیشتر به شکل توده و بومی است گفت: این گردو ها نیاز به جایگزینی و اصلاح دارند.
وی از بهره برداران خواست تا گردوی پیوندی را جایگزین درختان با بهره وری کم کنند و اظهار داشت: در این زمینه کلاس های آموزشی نیز برای بهره برداران و کارشناسان گذاشته شده است.
شریکیان با بیان اینکه یکی دیگر از روش های اصلاح و نوسازی باغ های گردو سرشاخه کاری است گفت: در این عملیات گردو هایی که محصول کم دارند یا مغز های آنان سفید نیست و مقاومت به سرما ندارند سرشاخه های آنان با عمل پیوند اصلاح خواهد شد.
وی اظهار داشت: سطح زیر کشت گردو در این استان دو هزار و 905 هکتار است که میانگین عملکرد نیز در واحد سطح دو تن است.
وی افزود: هرساله از این سطح پنج هزار و 117 تن گردو برداشت می شد اما امسال به علت سرمای دیر رس در اواخر فروردین و اردیبهشت پیش بینی می شود دو هزار و 500 تن گردو تولید شود.
شریکیان بر ایجاد تنوع ارقام نیز اشاره ای کرد و گفت: با توجه به شرایط هر منطقه باید نهال های سازگار در آنجا کشت شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: 6.5 درصد باغ های این استان و 2درصد تولید مربوط به گردو است.
وی بیشترین سطح زیر کشت گردو در این استان را مربوط به شیروان با یکهزار و 285 هکتار ذکر کرد و گفت: بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.
شریکیان گردوی تولیدی استان را با کیفیت بالا دانست و گفت: بیشتر گردو های تولیدی این استان به سایر استان ها حمل و همچنین صادر می شود.
وی افزود: هم اکنون یک واحد بسته بندی و پوست گیری گردو نیز در این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه محصول گردوی این استان سالم است افزود: به علت اینکه درخت های گردو در سطح این استان بسیار بزرگ هستند عملیات سمپاشی نیز انجام نمی شود.
وی گفت: هر 100 گرم مغز گردو حاوی 654 کیلو کالری انرژی و سرشار از موادمعدنی از جمله فسفر، روی، منیزیوم، منگنز است که بخش زیادی از نیاز بدن به مواد معدنی را تامین می کند، این مغز دانه حاوی چربی غیر اشباع است که باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن، کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود.
وی اظهار داشت: در سبد غذایی آجیل ها گردو دارای بیشترین سطح آنتی اکسیدان است. متخصصین تغذیه مصرف دو عدد گردو در روز جهت افزایش امگا3 ، سلامت استخوان و اسکلت بدن توصیه می کنند.
بر اساس آمار فائو کشورهای چین، آمریکا، ایران، ترکیه به عنوان بزرگترین تولید کننده های گردو در جهان هستند.
استان خراسان شمالی رتبه بیستم سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده است.
خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان 40 هزار باغ است که سالانه بیش از 200 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می شود.
3007/ 6042
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک