سه نقش تربیتی رسانه برای آحاد جامعه/ اهمیت آموزش مدیریت اطلاعات از کودکی


سه نقش تربیتی رسانه برای آحاد جامعه/ اهمیت آموزش مدیریت اطلاعات از کودکی

گروه سلامت ــ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به سواد رسانه‌ای از زمان کودکی و مدیریت اطلاعات رسانه‌ها در مدارس تاکید کرد.

سه نقش تربیتی رسانه برای آحاد جامعه/ اهمیت آموزش مدیریت اطلاعات از کودکی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دومین روز از همایش سواد رسانه‌ای که از صبح روز شنبه 19 آبان‌ماه تا امروز در حال برگزاری است، با تاکید بر نقش رسانه و تربیت، گفت: ما در امور تربیتی سه نقش را برای رسانه قائل هستیم. رسانه به عنوان منبع تربیت، رسانه به عنوان ابزار کمکی برای تربیت و رسانه به عنوان آسیب تربیتی نقش‌هایی است که رسانه می‌تواند ایفا کند.

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم رسانه خود یک منبع تربیتی است و بر نگرش‌ها و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. اگر این منبع تربیتی در جهت تعلیم و تربیت رسمی باشد، می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند، اما رسانه به طور کامل در اختیار سیستم تعلیم و تربیت قرار ندارد. بر همین اساس می‌تواند نقش دوگانه‌ای داشته باشد؛ هم منبع تربیت باشد و هم اینکه به آن کمک کند.

حکیم‌زاده با اشاره به ابزار بودن رسانه برای بحث‌های تربیتی یادآور شد: ما می‌توانیم از طریق رسانه آموزش‌های گوناگونی را ارائه دهیم. علاوه برآن رسانه می‌تواند آسیب‌رسان باشد و جهت‌گیری‌های ما را در تعلیم و تربیت رسمی دچار خدشه کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به زمان‌های بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از رسانه پرداخت و بیان کرد: امروزه نوجوانان طی یک روز، شش ساعت و نیم را به رسانه‌ها اختصاص می‌دهند، دو ساعت و نیم را به خانواده و یک ساعت و نیم را به فعالیت فیزیکی و کمتر از یک ساعت را به انجام تکالیف درسی اختصاص می‌دهند. رسانه‌هایی که مورد استفاده این افراد هستند نیز به ترتیب موسیقی، کامپیوتر و کتاب و مجلات هستند.

وی با بیان اینکه در رابطه با رسانه دو دیدگاه بدبینانه و خوش‌بینانه وجود دارد، گفت: دیدگاه بدبینانه می‌گوید رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی موجب می‌شود توانایی‌های ما ضعیف شود، توانایی حفظ خاطرات را از دست دهیم و ابزارهای ما را ضعیف‌تر می‌کند. از سوی دیگر، دیدگاه خوش‌بینانه می‌گوید رسانه موجب می‌شود که ما ابزارهای بیشتری برای افزایش آگاهی و دانش در اختیار داشته باشیم.

سه نقش تربیتی رسانه برای آحاد جامعه/ اهمیت آموزش مدیریت اطلاعات از کودکی

حکیم‌زاده با بیان اینکه استرالیا نخستین کشوری است که آموزش سواد رسانه‌ای را اجباری کرده است، گفت: دانش‌آموز در معرض دریافت سیل عظیمی از اطلاعاتی است که از رسانه‌ها می‌آید و مدارس باید محل مدیریت و هماهنگی این اطلاعات باشد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها زمان، فضا و مکان جدیدی را به وجود می‌آورند. درک این زمان و فضا باید انجام شده و آن را به دانش‌آموزان یاد بدهند. برای مدارس مهم است که دانش‌آموزان را آموزش دهد تا به صورت انتقادی نحوه ارائه واقعیت توسط رسانه‌ها را تحلیل کنند. این کار موجب می‌شود که دانش‌آموزان ساختن عقاید، نمادها، تصورات و بازنمایی را یاد بگیرند.

وی در ادامه به تاثیرات مثبت رسانه‌ها در یادگیری پرداخت و گفت: دسترسی به اطلاعات، تسهیل آموزش و کمک به دسترسی به دانش و گسترش ارتباطات از جمله این تاثیرات مثبت است.

حکیم‌زاده یاد آور شد: استفاده از رسانه‌های اجتماعی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا از طریق پلت‌فورم‌های متنوع آموزشی یادگیری را برای دانش‌آموزان تسهیل کند. ضمن اینکه رسانه‌ها به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پرداخته و دانش آنها را از طریق جمع‌آوری داده‌ها گسترش می‌دهد. به گفته حکیم‌زاده حذف کردن زمان، عدم تمرکز، و انحراف از موضوعات درسی مشکلات اجتماعی و آسیب به سلامت جسمی نیز از جمله تاثیرات منفی رسانه‌ها است.

وی در پایان به آینده سواد رسانه‌ای در نظام آموزشی پرداخت و گفت: باید این آموزش‌ها از دوران کودکی شکل بگیرند، چرا که در این دوران است که شخصیت و ذهن ما شکل می‌گیرد، برنامه‌های تلفیقی باید به جای برنامه‌های درسی مجزا شکل بگیرد و نگاهی جامع به آموزش سواد رسانه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی