وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 


وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

شفقنا-  لواسان ، نزدیک ترین منطقه ییلاقی در شمال شرق تهران است. شهر لواسان 5 هزار سال قدمت دارد. دشوار شدن زندگی در کلان شهر تهران ، عده زیادی از سرمایه داران را راهی این منطقه کرده است. برخی از ویلاهای ساخته شده در منطقه چند ده میلیارد تومان ارزش دارند. لواسان محل سکونت بسیاری از افراد سرشناس کشور است. لواسان […]

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی عکس: حسین شهلایی/ شفقنا

شفقنا- لواسان ، نزدیک ترین منطقه ییلاقی در شمال شرق تهران است. شهر لواسان ۵ هزار سال قدمت دارد. دشوار شدن زندگی در کلان شهر تهران ، عده زیادی از سرمایه داران را راهی این منطقه کرده است. برخی از ویلاهای ساخته شده در منطقه چند ده میلیارد تومان ارزش دارند. لواسان محل سکونت بسیاری از افراد سرشناس کشور است. لواسان در زبان پارسی پهلوی به معنای لبه یا تیغه کوهی است که محل طلوع خورشید می باشد.

به گزارش شفقنا، در حالی که بازار خرید و فروش مسکن در پایتخت کمی در رکود به سر می‌برد، برخی مالکان و سازندگان ویلا در حومه تهران و شهرهای شمالی کشور، ویلاهای خود را در بازار فروش عرضه کرده‌اند. در حومه تهران بسیاری از سازندگان ویلاهای شیک و لوکسی را ساخته‌ و با قیمت‌های متفاوت به فروش گذاشته‌اند که بر اساس این گزارش ارزان‌ترین در آبسرد دماوند با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان و گران‌ترین در لواسان با قیمت ۴۰۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی در همین رابطه همشهری در تابستان امسال در گزارشی نوشته بود: اطراف دیوارهای بلند عمارت را عقاب‌های بزرگ سنگی پوشانده است. در آهنی ورودی به طول ۴‌متر یا بیشتر می‌رسد. دو طرف در ورودی، شیرهای سنگی خودنمایی می‌کنند. از پایین که نگاه می‌کنید هیبت شیرهای سنگی به سمتتان هجوم می‌آورند. پشت دیوارها و در بسته، داخل دیده نمی‌شود، ولی به نظر می‌رسد عمارت باشکوهی در فضای بیش از ۵ هزار‌مترمربع در‌هاله‌ای از باغ گم شده است. روبه‌رو، عمارت دیگری در هیبت کاخ می‌درخشد. انگار در سرزمین کاخ‌ها فرو رفته‌اید… اینجا لواسان است… بعد از میدان گلندوک در لواسان وارد خیابان پیام می‌شوید، در این محدوده شبیه اغلب نقاط لواسان، شما با عمارت‌ها و بناهای باشکوه و سبک معماری خاص که بیشتر فرانسوی، هندی و رومی است، مواجه هستید. نکته جالب توجه این است که عمارت‌های باشکوه در کوچه‌پسکوچه‌ها واقع شدند و برای دیدن آنها باید این محدوده را بشناسید.از کارشناس بنگاه محلی سراغ یک واحد کوچک ۵۰ متری را می‌گیریم. می‌گوید در این حوالی کمترین متراژ بناها از ۵۰۰‌مترمربع شروع می‌شود. یکی از عمارت‌های باشکوه انتهای کوچه فرعی‌ای قرار گرفته، بنای حدود ۲ هزار مترمربع که اطراف آن سنگفرش شده است. دیوارهای سفید حدود ۳ مترمربع، پنجره‌های سرتاسر شیشه‌ای و هلالی به سبک رومی، نرده‌های طلایی و درختان قطور آن را پوشانده است. کنار سردر ورودی عمارت با رنگ طلایی حک شده است: قصر طلایی.

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

پنج میلیارد رهن برای عمارت خالی

جالب است بدانید اغلب عمارت‌های باشکوه در لواسان خالی از سکنه هستند. حمید زارعی از اهالی بومی لواسان می‌گوید: «ساکنان عمارت‌های لوکس لواسان، تهرانی و از صاحبان منصب و اقتصاد هستند که به ندرت در عمارت‌ها سکونت دارند و فقط گاهی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته می‌آیند.» او ادامه می‌دهد:

«ساکنان فعلی مهاجران افغان هستند که مورد اعتماد صاحبان ملکند و به کار سرایداری در عمارت می‌پردازند.» «سپهرکوپال» کارشناس املاک در لواسان می‌گوید: «چندی پیش مشتری‌ای داشتم که یک عمارت به قیمت ۵ میلیارد تومان برای ۲ سال رهن کرد، ولی تاکنون فقط یک‌ماه در ویلا سکونت داشته و ویلا بیشتر خالی بوده است.» او ادامه می‌دهد: «خالی بودن عمارت‌های لوکس در لواسان یک مسئله رایج است.»در دفتر املاک لواسان نشسته‌ایم که گوشی دفتر زنگ می‌زند. صدایی از پشت خط سراغ یک ویلای لوکس با ویویی ابدی را می‌گیرد. سپهر کوپال، کارشناس املاک لواسان می‌گوید: «امروز در خرید ویلاهای لوکس معیارهای انتخاب مختلفی جدا از ملاک‌های عادی مانند متراژ، سال ساختمان و… مطرح است.از جمله ویوی ابدی، دنج و خوش آب و هوا بودن جای ملک و… . مسئله دیگری که در خرید و فروش عمارت‌های لوکس لواسان وجود دارد، اصطلاح چشم و هم‌چشمی است. او ادامه می‌دهد: «اغلب صاحبان املاک لوکس برای رفع نیاز و سکونت عمارت را نمی‌خرند، بلکه می‌خواهند به نوعی با خرید آن به اصطلاح مقابل همکیشان خود کم نیاورند. آنها تماس می‌گیرند و می‌گویند برای ما قیمت مهم نیست، فقط می‌خواهیم بهترین باشد.»

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

قیمت‌ها تا ۴۰۰ میلیارد تومان

در لواسان متراژ عمارت‌ها به‌طور معمول از ۵۰ تا ۱۰ هزار‌مترمربع است. قیمت‌ها نیز از ۴ میلیون تومان در محدوده بافت بومی و روستاهای اطراف شروع می‌شود و به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد. «مسعود طالبی» کارشناس املاک می‌گوید: «تعدادی از عمارت‌های لوکس چکی و با یک عدد کلی فروخته می‌شوند.» او ادامه می‌دهد:«بعد از تغییرات نرخ ارزی از فروردین ماه تاکنون قیمت املاک در لواسان با تغییرات دلار چندین بار تغییر کرده است که در این تغییرات حدود ۴۰‌درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل در همین زمان را داشته‌ایم. خرید و فروش نیز بیشتر در حوزه املاک با متراژهای محدود صورت می‌گیرد و املاک لوکس با متراژهای بزرگ کمتر خرید و فروش می‌شوند.» مسعود طالبی دلیل این امر را عدم احساس امنیت در سرمایه‌گذاری و پایین آمدن قدرت مالی مردم می‌داند و ادامه می‌دهد: «‌در حال حاضر بالاترین قیمت املاک لوکس در لواسان به ۴۰۰ میلیارد تومان و بیشتر هم می‌رسد.»به یکی از دفاتر املاک برای بازدید ملک مراجعه می‌کنیم، می‌خواهیم از لوکس‌ترین عمارت‌ها در لواسان بازدید کنیم. صحبت از قیمت‌های چند میلیاردی و بالاتر است. صاحب دفتر می‌گوید برای بازدید باید از چند روز قبل هماهنگ کنید به علاوه باید فونت مالی ارائه دهید تا در صورت مطابقت موجودی شما با قیمت ملک، اجازه بازدید صادر شود. سپهر کوپال در این‌باره می‌گوید: «‌در فونت مالی شماره حساب و موجودی خریدار نوشته شده که صاحب ملک می‌تواند استعلام آن را از بانک مربوطه دریافت کند.» او ادامه می‌دهد: «‌برای معامله عمارت‌هایی که بالای ۴۰ میلیارد تومان است مشخصات فردی و رزومه‌کاری خریدار هم نیاز است.»

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

شاخ‌ترین عمارت‌های لواسان

در حال حاضر لوکس‌ترین عمارت‌های لواسان در محدوده شهرک باستی یا مطهری، اصطلک و صحرای نارون واقع شده است که دارای امکانات خاص هستند. برای بازدید از این عمارت‌ها باید وقت قبلی و فونت مالی ارائه بدهید. به همین خاطر و عدم وجود حساب مالی بالای ۴۰ میلیارد امکان بازدید از این عمارت‌ها لغو شد. به علاوه عمارت‌ها دارای نگهبانی ۲۴ ساعته، دوربین مدار بسته و دیوارهای بلند جهت امنیت هستند.مسعود طالبی، کارشناس املاک لواسان درباره امکانات عمارت‌های لوکس لواسان می‌گوید: «‌این عمارت‌ها دارای زمین تنیس، زمین گلف، آشپزخانه صنعتی برای پذیرایی از ۵۰ نفر، سالن غذاخوری تا ۴۰۰‌مترمربع، سالن نشیمن تا ۲۰۰‌مترمربع، باند هلی‌کوپتر، اصطبل اسب، سالن استخر با نمایی از کل لواسان، دیوارهای نقاشی شده به سبک رومی، فرانسوی، ایتالیایی و…، متریال برندهای روز دنیا مانند ایتالیا آرم‌های برندهای لوکس در بنا مانند ورساچه، مجسمه‌های سنگی مانند شیر، عقاب، هوشمند‌سازی ساختمان از جمله جاروبرقی مرکزی، تنطیم نور، موسیقی، پرده، دیوار، سالن آفتاب، سالن ورزش، بخش نگهداری از حیواناتی مانند طاووس، عقاب، میمون، سگ‌هایی با‌نژادهای ژرمن به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان و… هستند.در پایان از مشاور املاک لواسان با سماجت سراغ یک واحد آپارتمان ۵۰ متری را گرفتیم. بعد از کلی پیگیری و اصرار موفق به دریافت نشانی یک واحد ۴۸ متری در لواسان شدیم که در خیابان پاسداران و میان عمارت‌های لوکس از دید عموم پنهان مانده بود. به سمت واحد آپارتمانی مورد نظر حرکت کردیم.واحد به‌صورت زیر همکف و چند پله پایین‌تر از زمین قرار داشت. بعد از پرس‌وجو متوجه شدیم قیمت واحد از قرار متری ۱۰ میلیون تومان و هزینه کل آن ۴۸۰ میلیون تومان است که بعد از حساب و کتاب کافی بدین نتیجه رسیدیم که توان مالی ما به یک واحد ۴۸ متری در طبقه زیر همکف لواسان هم نمی‌رسد.

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

«امان‌الله ‌قرایی‌مقدم» جامعه شناس: قانون «از کجا آورده‌ای؟» چرا اجرا نمی‌شود؟

در حال حاضر در جامعه نوعی سلبریتی ویلایی به وجود آمده که نتیجه فخر‌فروشی صاحبان این ویلاها است. وجود عمارت‌های لوکس بیش از یک میلیارد در حالی که ما گورخواب‌ها را داریم چه معنی دارد؟ در حالی که چند میلیون از افراد جامعه زیر خط فقر هستند و جوان‌ها و مردم از مشکلات بیکاری و زندگی در خرابه‌ها رنج می‌برند، وجود چنین عمارت‌هایی قطعاً به زیان جامعه خواهد بود. چنین مسائلی حاکی از بیماری نظام اقتصادی است و باعث شکاف طبقاتی و از بین بردن عدالت اجتماعی خواهد شد و در نهایت اعتراض شدید اجتماعی را در پی خواهد داشت و جامعه را وارد وضعیت بحران اقتصادی خواهد کرد.در دهه ۵۰ قانونی داشتیم که در مجلس شورای اسلامی هم تصویب شد و آن هم «قانون از کجا آورده‌ای» بود که بر اساس آن همه وزرا و مسئولان و کسانی که در صدر جامعه قرار داشتند، میزان دارایی و ثروت خودشان را به مردم ارائه می‌دادند. این قانون مدت‌هاست به فراموشی سپرده شده است. در زمانی که رهبر انقلاب نیز افراد را به پرهیز از اشراف‌گرایی و تجمل‌گرایی توصیه می‌کند، پسندیده است که چنین قانونی دوباره پیگیری و اجرا شود.

عکس: حسین شهلایی/ شفقنا

وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی وقتی طمع انسان طبیعت بی نوا را می بلعد/ گزارش مصور شفقنا از فاجعه تخریب باغات لولسان با توسعه ویلاهای لوکس چند میلیاردی 

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد