مهجوریت‌زدایی از قرآن نیازمند کار جهادی است


مهجوریت‌زدایی از قرآن نیازمند کار جهادی است

گروه فعالیت‌های قرآنی - پویا منفرد‌خطیبی از چهره‌های فعال فرهنگی و قرآنی تبریز است که تمام دغدغه ذهنی او مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم است.

مهجوریت‌زدایی از قرآن نیازمند کار جهادی است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، پویا منفرد خطیبی، نونهال قرآنی کشورمان که در اولین سال‌های دهه 80 از خرد سال‌ترین حافظان قرآنی کشور معرفی شده بود اکنون جوان قرآنی 21 ساله‌ای است که تمام زندگیش را وقف قرآن کریم نموده و یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های فکری و ذهنیش مهجوریت‌زدایی از کلام الله وحی است. وی کارشناس علوم قرآن و حدیث از دانشگه پیام نور تبریز بوده و در رشته تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم فعالیت می‌کند.

مدیون مادرم هستم
خطیبی، قدم گذاشتن در راه نورانی قرآن کریم را در مرحله اول مدیون مادر مهربان و فداکارش عنوان کرد و گفت: سه ساله‌ بودم که مادرم با استفاده از نوارهای قرآنی استاد پرهیزگار مرا با وادی قران آشنا کرد.از همان سن نوارهای صوتی قرآنی را گوش کرده و حفظ قرآن را آغاز و در هفت سالگی حافظ کل قرآن کریم بودم و در دوران کودکی به عنوان یکی از خردسال‌ترین حافظان قرآن کشور معرفی شدم. در این راه مادرم خیلی مشوق من بود و پدرم مرا برای خواندن قرآن به مساجد می‌برد.
او در ابتدا به کمک مادر برنامه حفظ را دنبال می‌کند و از 3 سالگی در کلاس‌های مؤسسه مهد قرآن و عترت تبریز که هم به عنوان مهد کودک و هم مؤسسه قرآنی فعالیت می‌کرد شرکت می‌کند ولی به خاطر عدم توان مالی این کلاس‌ها، نمی‌تواند برنامه حفظ قرآن را در مؤسسه مهد قرآن ادامه دهد و به ناچار دوباره توسط مادرش که برای پیشبرد اهداف قرآنی فرزندش زحمت می‌کشید کار حفظ را ادامه می‌دهد. «در یک مقطع 3 تا 5 سالگی به مدت تقریبا دو سال به مؤسسه مهد قران رفتم ولی به خاطر مشکلات مالی نتوانستم ادامه دهم و در خانه توسط مادرم ادامه دادم در نتیجه افراد خاص متوجه حفظ من نشدند که من حافظ قرآن کریم هستم و در واقع من در کودکی استاد آن چنان خاصی نداشتم که اگر بود ظرفیت شناخته شدن من خیلی زیاد بود.»

آسیب‌های کار فرهنگی و قرآنی
وی در این زمینه اظهار کرد: یکی از آسیب‌های کار فرهنگی و قرآنی بحث مالی امور قرآنی است که خانواده‌ها نمی‌دانند چگونه فعالیت قرآنی کودک را هدایت کرده و جهت دهی کنند و چون همه خانواده‌ها بضاعت مالی ندارند تا فرزندانشان را در مؤسسات قرآنی ثبت‌نام کنند این موضوع باعث عقب‌نشینی آنها از توجه به رویکرد و فعالیت‌های قرآنی می‌شود. البته برخی جلسات و کلاس‌ها هستند که به صورت رایگان برگزار می‌شود ولی تعداد آنها کم است، مؤسسات قرآنی باعث ایجاد و افزایش ظرفیت برای حفظ و قرائت قرآن و باعث شناخت و معرفی هر چه بهتر چهره‌ها و فعالان قرآنی می‌شود.
این حافظ کل قرآن در ادامه با اشاره به نکات ریز تربیت فرزند قرآنی توسط مادران، گفت: اگر یک مادر می‌خواهد فرزندان قرآنی تربیت کند باید قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از زایمان با قرآن مأنوس شود تا جنین شکل گرفته با آیات قرآنی انس بگیرد و مطمئناً این کار در تربیت قرآنی یک کودک بسیار مؤثر است.
منفرد‌خطیبی ادامه داد: همچنین افرادی که می‌خواهند فرزند آنها در حفظ قرآن کریم تلاش کند متوجه این موضوع باشند که با زور نمی‌توان کودک و نوجوان را مجبور و وادار به حفظ آیات الهی کرد چرا که اگر بدون علاقه باشد کودک ضربه می‌خورد، بلکه باید از همان ابتدای کودکی اول علاقه ایجاد کرد سپس او را به کلاس‌های آموزشی برد. کودک باید به همراه بازی کردن با شنیدن صدای اساتید قرآنی با استفاده از نوارهای قرآنی به این کار علاقه‌مند شود و سپس در کلاس‌های آموزشی شرکت کند.

اولین هدیه قرآنی
وی دفترچه خاطرات خود را ورق می‌زند و در مورد اولین هدیه قرآنی که دریافت کرده است می‌گوید: اولین هدیه قرآنی که گرفتم ضبط صوت بود که عموی مادرم در همان سن کودکی به من هدیه داد و من تمام نوارهای اساتید را با آن گوش می‌دادم.
یکی دیگر از با ارزش‌ترین هدیه‌هایی که او گرفته بود یک جلد کلام‌الله مجید است که مادر شهید «حسین رهبر باغبان» به او اهدا کرده بود و وی حفظ قرآن را با این هدیه ارزشمند ادامه داده است.
مادر شهید «حسین رهبر باغبان» شباهت زیادی بین پویا منفرد و پسر شهیدش می‌بیند و شاید هم جای خالی پسرش را با نگاه کردن به چهره قرآنی او پر می‌کند، بنابراین علاقه زیادی به وی داشته و دارد و برای اینکه یاد و نام پسرش همیشه زنده و جاری باشد قرآن را به وی هدیه داده است.
منفرد تا کنون در مسابقات زیادی شرکت کرده و عناوین مختلفی نیز کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به کسب عناوین متعدد در مسابقات استانی و کشوری نام برد، کسب رتبه سوم مسابقات بسیج تهران بزرگ در سال 93 در رشته قرائت، کسب رتبه سوم در مسابقات کشوری رشته قرائت و کسب رتبه چهارم در مسابقات دانشجویی در رشته حفظ اشاره کرد.
او در کنار حفظ، به صورت تخصصی قرائت قرآن کریم را آغاز نمود، آن چنان که خودش می‌گوید: از سن 14 سالگی به روش استاد عبدالباسط قرائت را شروع کردم و استاد حاج مرتضی فولادی یکی از اساتید با اخلاق و باسواد قرآنی نیز در این راه کمکم کرد واز جنبه قرائت استاد «احد دقیق» نیز مشوق قرائت من بود. و اکنون به سبک استاد مصطفی اسماعیل و شحات انور در زمینه قرائت فعالیت می‌کنم.
وی در دوران نوجوانی آنقدر شیفته و علاقه‌مند سبک قرائت استاد عبدالباسط بود که می‌گوید «در دوران نوجوانی بدون شنیدن سوره مریم استاد عبدالباسط نمی‌خوابیدم.»

مهجوریت قرآن
قاری و حافظ کل قرآن در ادامه با اشاره به این که قرآن کریم در کشور ما مهجور است خاطرنشان کرد: قرآن در جامعه ما به شدت مهجور است، من دغدغه مهجوریت قرآن را دارم که بتوان با یکسری اقدامات رفع شود و در این زمینه باید فعالیت‌های قرآنی در جامعه افزایش یابد، قرآن باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد چرا که همه مشکلات جامعه ما از دوری قرآن است.
منفرد‌خطیبی با اظهار ناراحتی از این که برنامه خوب و چشمگیری در مورد قرآن کریم در تبریز انجام نمی‌شود خاطرنشان کرد: امسال در ماه مبارک رمضان محفل انس با قران کریم برنامه‌ای که رسانه‌ای شود و بتوان آن را در رسانه‌ها مطرح کرد و از صدا و سیما پخش شود وجود نداشت و این موضوع واقعاً در شأن تبریز نیست، شهری که عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع را با خود یدک می‌کشد.

به امید مسئولان نباشیم
وی افزود: در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی نباید به امید مسئولان حرکت کنیم چرا که آنها یک روز بودجه را بهانه می‌کنند و روز دیگر عدم تأمین مالی و انواع و اقسام بهانه ر ا مطرح می‌کنند، حتی در برنامه‌های 2018 تبریز هیچ برنامه قرآنی در این شهر صورت نگرفت.
این فعال قرآنی تبریز با اشاره به جریان‌سازی چهره‌های قرآنی ملی و بین‌المللی در شهرهای کوچک‌تر تصریح کرد: یک قاری و حافظ قرآن کریم به تنهایی نمی‌تواند در کشور جریان‌سازی کند ولی چهره‌های مشهور ملی و بین‌المللی می‌توانند در یک شهر کوچک جریان‌ساز باشند و با برگزاری برنامه‌های مختلف با حضور چنین چهره‌های قرآنی افرادی که به فعالیت‌های قرآنی رغبت دارند ولی زمینه فعالیت پیدا نکرده‌اند می‌توانند با مشاهده این برنامه‌ها به ادامه فعالیت‌های قرآنی تمایل پیدا کنند.
خطیبی در پایان تصریح کرد: مجریان و متولیان برنامه‌های قرآنی نیز باید متوجه باشند مسابقات قرآن متفاوت از سایر برنامه‌ها باشد، برنامه‌های قرآنی نباید بدقولی داشته باشد، موضوعی که با نام قرآن شروع می‌شود نباید با تأخیرهای چند ساعته شروع شود و در مسابقات داوری‌ها خوب بوده و اختلاف سلیقه‌های داوری که متأسفانه خیلی زیاد است و در کنار آن بی‌نظمی‌هایی که در مدیریت برنامه‌ها وجود دارد باید اصلاح شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا