مخالفت الحریری با انتخاب وزیر سنی خارج از جریان المستقبل مردود است


مخالفت الحریری با انتخاب وزیر سنی خارج از جریان المستقبل مردود است

بیروت-ایرنا-شیخ «ماهر حمود» از علمای اهل سنت لبنان از موضع «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور در مخالفت با انتخاب وزیر سنی خارج از جریان تحت رهبری خود-المستقبل-انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش ایرنا، حمود روز جمعه در اعلام موضع هفتگی خود به الحریری توصیه کرد که در موضع خود تجدید نظر و اثبات کند که رهبری او گسترده تر از جریان المستقبل است.
وی تاکید کرد که الحریری با منحصر نکردن انتخاب وزیران سنی کابینه به جریان المستقبل، رهبری و قدرت خود را برای اداره بهتر کشور نشان خواهد داد.
به گفته حمود، این اقدام برای الحریری نه انتحار و نه آسیب زننده به اوست.
وی خواستار عدالت و مساوات در انتخاب وزیران و رعایت یک معیار مشخص برای همه شد.
رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، طایفه گری را مردود دانست و گفت: عرصه سیاسی در لبنان بیشتر و بیشتر به سمت پررنگ شدن طایفه گرایی حرکت می کند. این درست عکس آن چیزی است که در کنفرانس طائف بر آن توافق شد.
گروه های لبنانی در ابتدای دهه 1990 پس از 15 سال جنگ داخلی، در نشستی در شهر طائف بر سر تقسیم قدرت در این کشور به توافق رسیدند.
شیخ حمود یادآور شد: در این نشست توافق شد که کمیته ای برای پایان دادن به طایفه گرایی سیاسی تشکیل شود اما این مساله انجام نشد.
وی گفت که در فرایند تشکیل دولت پیش رو، بیش از هر زمان دیگری، طایفه گری دیده می شود.
حدود پنج ماه و نیم از انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه می گذرد اما به دلیل اختلاف گروه های سیاسی درباره نوع و تعداد کرسی های وزارتی، این ماموریت هنوز به نتیجه نرسیده است.
تازه ترین اختلاف درباره سهمیه وزیران سنی در کابینه است.
برخی معتقدند از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری الحریری تمامی 27 کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب نکرده، نباید سهمیه وزیران سنی به این جریان به طور کامل اختصاص یابد.
6 تن از نمایندگان سنی که خود را «سنی های مستقل» می خوانند و از منتقدان سیاسی الحریری محسوب می شوند با تشکیل فراکسیونی خواهان اعطای یک کرسی وزارتی به خود هستند؛ خواسته ای که الحریری با آن مخالفت کرده است.
حزب الله لبنان نیز از خواسته این نمایندگان دفاع کرده است و تا زمان تعیین تکلیف خواسته آنها از معرفی اسامی وزیران خود در کابینه خودداری کرده است.
روز جمعه این 6 نماینده پارلمان با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز دیدار و خواسته های خود را مطرح کردند.
عون پیش از این، با خواسته آنها مخالفت کرده بود.
خاورم**2054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...