راه رهایی از وسواس و شک زیاد چیست؟


راه رهایی از وسواس و شک زیاد چیست؟

شفقنا – حضرت آیت الله سید صادق روحانی به پرسشی درباره وسواس پاسخ داده است. به گزارش شفقنا متن پرسش و پاسخ به این شرح است: من از کثرت شک در عذاب هستم، به نظرم همه خانه نجس است، و از ترس این که نجس باشم و بقیه چیزها را نجس کنم، نمى توانم به چیزى دست بزنم، زندگى ام […]

راه رهایی از وسواس و شک زیاد چیست؟حضرت آیت الله سید صادق روحانی
شفقنا – حضرت آیت الله سید صادق روحانی به پرسشی درباره وسواس پاسخ داده است.

به گزارش شفقنا متن پرسش و پاسخ به این شرح است:

من از کثرت شک در عذاب هستم، به نظرم همه خانه نجس است، و از ترس این که نجس باشم و بقیه چیزها را نجس کنم، نمى توانم به چیزى دست بزنم، زندگى ام به هم ریخته و شرایط روحى ام بسیار سخت شده است، همسرم از دست کارهاى من اذیت مى شود، خوراک و دیگر کارها را قطع کرده ام، همه این ها از ترس نجاست است و این که مبادا همه خانه را نجس کنم، و اگر در شستن همه چیزهایى که نجس است سستى کنم، احساس گناه مى کنم، و دائما به نظافت لباس ها شک مى کنم و آن ها را پشت سر هم مى شویم. از این وضع خسته شده ام، چه نصیحتى مى فرمایید.

جواب آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ خداوند تبارک و تعالى در چنین جاهایى معصیت مى شود نه اطاعت، و شما به دلیل آب ریختن زیاد ـ براى یقین به طهارت ـ که از شبهه اسراف حرام خالى نیست معصیت خدا را انجام مى دهید; در حالى که تصور مى کنید اطاعت خدا را بجا مى آورید. حتى توجه به وسوسه هاى نفسانى و عمل طبق آن یا توجه به آن به اطاعت شیطان نزدیک تر است تا اطاعت خدا; چون شیطان سعى مى کند وسواس را در دل مؤمنین برانگیزد، تا آنها را از اطاعت خدا و قرب او دور کند. پس سعى کنید با توجه نکردن به وسوسه هاى او و ترتیب اثر ندادن به آن ها، با این دشمن سرسخت بجنگید، و بنا را بر طهارت اشیایى که در طهارت آنها شک مى کنید بگذارید و همان طور که در وصیت رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به امیرالمؤمنین آمده است این دو آیه شریفه سوره اسراء را تکرار کنید و از آن کمک بگیرید: «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بالاْخِرَهِ حِجَاباً مَسْتُوراً * وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبهِمْ أَکِنَّهً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِى آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِى الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً» (۱).

———————————————————-

۱- اسراء، آیه ۴۵ و ۴۶.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلاوت ترتیل صفحه 378 قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن